Slovenská ratingová agentúra, a.s. začala zverejňovať indikátory ESO a POP. Indikátor ESO vyjadruje ekonomickú silu občana, pričom nehovorí len o kúpnej sile, ale do istej miery hodnotí aj jeho pocity a vôľu nakupovať. Okrajovo hodnotí tiež očakávania jeho budúcnosti. Indikátor POP predstavuje očakávania trhových subjektov. Informoval o tom predseda predstavenstva agentúry Rudolf Autner.
Prvá hodnota indikátoru ESO predstavuje k 1. januáru 1999 celkove 100 bodov. V apríli tohto roku predstavovala 98 bodov, rovnako ako v predchádzajúci mesiac. V porovnaní s predchádzajúcim rokom to je nárast o 0,4 bodu. Dôležitejší je však trend, ktorý nasvedčuje postupnému oživeniu.
Ako uviedol ekonóm spoločnosti Ľudovít Ódor, bázu indikátora ESO tvorí index zamestnanosti s váhou 5 %, na index nezamestnanosti meraný mierou disponibilnej nezamestnanosti po odstránení sezónnosti pripadá 15 %. Index príjmov, ktorý zohľadňuje priemernú mesačnú reálnu mzdu očistenú indexom spotrebiteľských cien, má váhu 35 % a rovnakú váhu má aj ďalšia zložka indikátora, ktorou je index výdavkov meraný vývojom maloobchodných tržieb, ktorý zahŕňa aj čiernu ekonomiku. Index reálnych vkladov, ktorý odzrkadľuje zhodnocovanie prostriedkov v bankách, tvorí z bázy ESO 7,5 %. Zvyšných 2,5 % bázy pripadá na index sily v cudzine, ktorý odzrkadľuje vývoj slovenskej koruny.
Indikátor POP by mal podľa Ódora v zrozumiteľnej forme priblížiť očakávania trhových subjektov. Túto úlohu už na Slovensku plnia konjunkturálne saldá, ktoré zverejňuje Štatistický úrad. Saldá hovoria o očakávaniach v stavebníctve, priemysle a v obchode. Tie sú však podľa neho ťažko zrozumiteľné. Indikátor POP predstavoval v júni 22,2 bodov a agentúra jeho vývoj prepočítala od roku 1996. Medziročne tak stúpol o 0,4 bodu a medzimesačne klesol o 2,8 bodu. Bázu indikátora POP tvorí priemysel a stavebníctvo, ktorých váhy sú stanovené na základe vytvorenej pridanej hodnoty za posledné štyri štvrťroky, takže sa kĺzavo menia. V súčasnosti je pomer váh 90:10 v prospech priemyslu. V oboch odvetviach sú rovnako vážené očakávania firiem v produkcii a dopyte.