V spolupráci s televíziou Markíza sa PROFIT opäť podieľal na tvorbe relácie A-kredit, ktorú si diváci môžu pozrieť každý utorok o 22.45 hod. V poslednej časti sme sa pokúsili čo najkomplexnejšie odpovedať na otázku, aký je najvýhodnejší spôsob kúpy auta. Porovnávali sme lízing a spotrebný úver. Na ilustráciu sme oslovili tri lízingové spoločnosti a štyri banky, ktoré vypracovali imaginárny príklad poskytnutia úveru alebo lízingu na osobné auto v hodnote 360-tisíc korún.
Čím kratšie, tým výhodnejšie
Rozdielov medzi úverom a lízingom je niekoľko. Celkovú sumu potrebnú na nákup auta získame, ak spočítame vlastné vložené prostriedky, splátky, úvodné poplatky za uzavretie zmluvy, resp. poskytnutie úveru, vedenie úverového účtu, poistenie a pri lízingu aj odkupnú cenu. Základnou výhodou lízingu je, že suma, ktorú kupujúci preplatí, je nižšia ako pri úvere. Na zabezpečenie stačí preukázať totožnosť a potvrdenie o zamestnaní, ak je akontácia (záloha) vyššia ako 30 %. V prípade, že je nižšia, požadujú spoločnosti aj potvrdenie o príjme. V banke je overovanie bonity zložitejšie, požaduje ručiteľa alebo inú formu zabezpečenia.
Lízing je najvýhodnejší pri čo najvyššej akontácii a, naopak, pri najkratšej lehote splácania. Podľa zákona táto forma prenájmu s právom kúpy prenajatej veci trvá aspoň 36 mesiacov. Ak sa klient rozhodne splatiť auto skôr, môže tak spraviť, no do jeho vlastníctva prejde aj tak až po troch rokoch. To je aj jedna z nevýhod prenájmu. Auto je totiž počas celého času splácania majetkom lízingovej spoločnosti. Keď si zákazník kupuje auto na úver, stáva sa ihneď jeho vlastníkom. Oplatí sa to najmä pri krádeži alebo autohavárii, v ktorej auto úplne zničí. Poistnú sumu, ktorú vypláca poisťovňa, zníži lízingová spoločnosť o predpokladaný výnos a ďalšie zrážky. Klientovi sa v žiadnom prípade nevrátia peniaze, ktoré do splátok auta investoval.
Nemalú úlohu pri rozhodovaní o kúpe auta zohráva poistenie. Je lacnejšie, ak využijete ponuky lízingových spoločností a poistíte sa cez ne. Princíp je v tom, že majú zmluvy s poisťovňami. Sú zdrojom ich klientely a za to získavajú výrazné zľavy. Rozdiel medzi bankami a lízingovými spoločnosťami je aj vo výške zmluvných poplatkov. Ich rozpätie je veľmi veľké, od 2 500 až do 6 000 korún. O koľko teda úver alebo lízing preplatíme? V spoločnostiach, ktoré sme porovnávali, je to bez poistenia o 49 512 až 54 348. V bankách o 48 780 až 64 698 korún.
Ak kupujete auto na lízing, nezabudnite sa spýtať aj na zostatkovú hodnotu. Je to úplne posledná splátka, po jej zaplatení sa auto stane majetkom dovtedajšieho nájomcu. Odkupná cena býva zvyčajne len symbolická – do 100 Sk. Pri rôznych akciách však môže dosiahnuť aj 30-tisíc korún. To hlavne vtedy, ak spoločnosti ponúkajú napríklad nulový lízing. Pri ňom je lízingový koeficient rovný jednej, suma splátok by sa mala rovnať obstarávacej cene auta. Je to však veľmi klamlivé.
Ilúzia s názvom nulový lízing
Nulové zvýšenie totiž znamená vyššie poplatky za uzatvorenie zmluvy alebo vyššiu odkupnú hodnotu. Práve pri tzv. nulovom lízingu môže dosiahnuť spomínaných 30-tisíc Sk. Keď to rozpočítame na čas splatnosti, zistíme, že jednotlivé splátky sa zvýšili tak, ako keby bol lízingový koeficient vyšší ako jedna. Samotný ukazovateľ teda nemá takmer žiadnu vypovedaciu hodnotu, každá spoločnosť ho počíta inak. Ak chce klient presne vedieť, koľko zaplatí v jednotlivých lízingových spoločnostiach, najlepšie urobí, ak si jednotlivé ponuky prepočíta s kalkulačkou.
Špecializovaný úver na kúpu auta dnes banky neponúkajú, auto je iba jedným z účelov v prípade účelových spotrebných úverov. Úroky na spotrebných úveroch sú v intervale od 10,5 do 17 percent.
Príklad: Spotrebiteľ kupuje auto v hodnote 360-tisíc Sk, vlastné prostriedky má v hodnote 108-tisíc Sk, to znamená, že žiada o úver vo výške 252-tisíc korún. V prípade lízingu zaplatí akontáciu 30 %. Čas splácania je 36 mesiacov, auto bude poistené a splátky mesačné. Odkupná cena je v jednotlivých spoločnostiach 0 Sk (B. O. F.), 1 Sk (ČSOB L.), 100 Sk (VW Fin. služby).