Novela vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO), ktorá stanovuje cenovú reguláciu v elektroenergetike, vzbudila v odbornej, ako aj v laickej verejnosti veľký záujem. Regulátor počas pripomienkového konania dostal od rôznych subjektov 259 pripomienok, z toho 143 zásadných. Regulačný úrad však úplne alebo čiastočne akceptoval len 101 pripomienok, z toho 37 zásadných.
Z energetických spoločností patril v pripomienkovom konaní medzi najaktívnejších Slovenský plynárenský priemysel (SPP). Z jeho desiatich vznesených zásadných pripomienok však regulačný úrad neakceptoval ani jednu. Štátni plynári napríklad navrhovali, aby mali domácnosti pri združenej dodávke právo zvoliť si možnosť odoberať elektrinu za neregulované ceny. „Odberatelia elektriny v domácnosti by mali mať právo rozhodnúť sa, či ich dodávka bude podliehať cenovej regulácii. Takéto právo umožní odberateľovi uzatvárať v prípade výhodných cien na trhu zmluvy na dodávku elektriny s cenou, ktorá je výhodnejšia ako cena regulovaná ÚRSO,“ myslí si SPP.
Podľa regulátora by však navrhované znenie od plynárov znamenalo u odberateľov elektriny v domácnosti špekulatívne správanie podľa vývoja cien na trhu s elektrinou a dodávateľ elektriny by si nevedel v predstihu zabezpečiť nákup elektriny pre domácnosti. „Súčasné znenie je postačujúce, zabezpečuje stabilnú a bezpečnú dodávku elektriny za stabilné ceny regulované úradom,“ uviedol regulačný úrad.
SPP taktiež navrhoval, aby sa zmenil súčasný spôsob schvaľovania cenových rozhodnutí určujúci maximálne ceny za dodávku elektriny. Podľa plynárov ide o značne administratívne náročný spôsob nielen pre dodávateľov elektriny, ale najmä pre ÚRSO. „Z časového a administratívneho hľadiska navrhujeme zvážiť model, v ktorom by ÚRSO schválil jednotné maximálne ceny za dodávku elektriny pre odberateľov elektriny v domácnosti pre celý trh. V súčasnosti ÚRSO časovo nestíha vydávať cenové rozhodnutia a dodávatelia sú vystavení koncom kalendárneho roka riziku porušenia práv odberateľov v domácnosti oznámiť zmenu ceny v predstihu 30 dní,“ uviedli plynári.
ÚRSO považuje systém schvaľovania maximálnych cien za dodávku elektriny pre domácnosti za prehľadný a transparentný. „Vychádza z jednotného modelu a zohľadňuje ekonomicky oprávnené náklady jednotlivých dodávateľov elektriny. Doterajšie znenie je postačujúce,“ zdôvodnil regulačný úrad neakceptovanie zásadnej pripomienky SPP.
Štátni plynári regulačnému úradu navrhovali, aby v novej vyhláške už nepočítal s reguláciou ceny elektriny pre malé podniky. „V tomto segmente je plne rozvinuté konkurenčné prostredie a trh je plne liberalizovaný,“ uviedol SPP. Podľa regulačného úradu však ich návrh nie je v súlade s regulačnou politikou a so zákonom o regulácii v sieťových odvetviach.
Spoločnosť Stredoslovenská energetika (SSE) v pripomienkovom konaní navrhovala do ekonomicky oprávnených nákladov dodávateľa doplniť náklady na opravné položky a odpis pohľadávok, ktoré dodávateľovi pri jeho činnosti vznikajú pri neuhradených faktúrach. „Sú to náklady, ktoré vznikajú dodávateľovi v súvislosti s výkonom regulovanej činnosti. Opravné položky sú daňovo uznateľný náklad podľa platnej legislatívy a teda mali by byť súčasťou regulačného rámca,“ myslia si v SSE. Regulačný úrad ich zásadnú pripomienku neakceptoval. „Súčasné znenie je postačujúce,“ stroho zdôvodnil.
Stredoslovenskí energetici taktiež navrhovali rozšíriť sadzby pre odberateľov elektriny pre domácnosti a pre malé podniky o nové sadzby. Tieto sadzby by sa týkali len odberateľov elektriny, ktorým už distribučná spoločnosť nainštalovala inteligentný merací systém. Ani v tomto prípade nebola pripomienka zo strany regulačného úradu akceptovaná. „Je to nad rámec legislatívneho zámeru úradu. Nie sú analyzované finančné dopady pre zraniteľných odberateľov,“ uviedol ÚRSO.
Pripomienkové konania využili aj zamestnávatelia. Tí, ktorí sú združení v Asociácii zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ) navrhovali sprehľadniť a zjednodušiť štruktúru sadzieb tak, aby nedochádzalo k rozdielom medzi jednotlivými prevádzkovateľmi regionálnych distribučných sústav. „Rozdiely v jednotlivých regionálnych distribučných sústavách deformujú trh, komplikujú ponuku a znemožňujú odberateľov orientovať sa v jednotlivých platbách. Navrhované úpravy sprehľadnia trh dodávky elektriny a umožnia dodávateľom poskytovať odberateľom nové produkty,“ uviedli zamestnávatelia.
ÚRSO ich pripomienku však neakceptoval. „Navrhované riešenie vyžaduje pripraviť analýzu, ktorá by ukázala pozitíva a negatíva. Zjednotenie taríf za distribúciu elektriny nie je prípustné, pretože každý prevádzkovateľ regionálnej distribučnej sústavy má vlastné špecifiká, ktoré zodpovedajú podmienkam prevádzkovania jeho distribučnej sústavy, ako napríklad dĺžka vedení na príslušnej napäťovej úrovni,“ uviedol regulačný úrad.
Zamestnávatelia chceli vypustiť z novely vyhlášky ustanovenia, ktoré ustanovujú povinnosť výrobcu elektriny platiť prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy, do ktorej je pripojený, platbu za prístup do distribučnej sústavy, takzvaný G-komponent. „Platba za rezervovanú kapacitu by mala byť hradená iba pri odbere elektriny zo sústavy, to jest kedy sa skutočne rezervovaná kapacita (rezervovaný výkon) využije a nie počas mesiacov, kedy nebol žiadny odber elektriny zo sústavy,“ upozornila asociácia.
Ani túto pripomienku regulátor neakceptoval. „Súčasné riešenie je spravodlivé, transparentné a prehľadné, pretože výrobca elektriny uhrádza platbu za prístup do distribučnej sústavy. Výrobca elektriny využíva taktiež distribučnú sústavu a musí sa podieľať na úhrade nákladov spojených s jej prevádzkou a údržbou,“ konštatoval regulačný úrad.