Pred vyše pol rokom musel gigantický mediálny konglomerát KirchMedia vyhlásiť platobnú neschopnosť. Hlavnou príčinou boli miliardové straty dcérskej spoločnosti, predplatiteľskej stanice Premiere, ktorú si záujemca abonuje za mesačný poplatok a potom môže pozerať množstvo programov, ako aj prvú nemeckú futbalovú ligu, Ligu majstrov, pästiarske súboje a ďalšie športové a filmové bonbóniky. Ročný deficit Premiere sa roky pohyboval v stámiliónoch mariek. Ostatné časti KirchMedia, napríklad vysoko ziskové televízne stanice Pro7, Sat1 a Kabel 1, najväčší európsky filmový archív a obchodovanie s vysielacími právami na filmy a seriály, neboli jednoducho vstave dlhodobo vykrývať finančné mínusy Premiere. Začiatkom tohto roka teda vybuchla na nemeckom mediálnom trhu bomba – spoločnosť KirchMedia vyhlásila insolvenciu.
Pol roka trvajúci zákulisný boj
KirchMedia a jej televízne stanice boli dôležitou súčasťou nemeckého mediálneho trhu. Medzi Rostockom a Mníchovom sú mnohé oblasti každodenného života politicky „rozdelené“ medzi dve veľké politické strany. Televízia je toho žiarivým príkladom. Z dvoch verejnoprávnych staníc inklinuje ARD k sociálnym demokratom a ZDF ku kresťanským demokratom, zo súkromných sa zase RTL, RTL II a Super RTL (ktoré vlastní koncern Bertelsmann) prikláňajú k SPD a stanica Sat1 spolu s Pro7 a Kabel 1 (patriace do sféry KirchMedia) väčšmi k CDU a CSU. Platobná neschopnosť KirchMedia hrozila narušiť túto citlivú politickú rovnováhu. Preto nemali šancu získať Kirchovo impérium zahraniční záujemcovia, medzi nimi v prvom rade austrálsko-americký miliardár Rupert Murdoch, do ktorého mediálnej galaxie News Corporation patrí nielen globálna televízna sieť Fox, ale aj britský bulvárny denník Sun či renomované noviny The Times. Podobne ako on bol od začiatku „mimo“ aj Silvio Berlusconi, taliansky ministerský predseda a spolumajiteľ spoločnosti Mediaset, obrovskej ríše televíznych staníc, novín, časopisov, nakladateľstiev a iných firiem na Apeninskom polostrove. Veľký záujem o KirchMedia prejavil takisto nemecký tlačový koncern Springer Verlag – vydavateľ najväčšieho bulvárneho denníka v Európe Bild Zeitung a ďalších novín a časopisov. Springer Verlag je okrem toho vlastníkom balíka akcií spoločnosti Pro7Sat1, ktorá je dcérskou spoločnosťou KirchMedia a prevádzkuje spomínané stanice. Proti tomuto brojil všetkými desiatimi samotný Leo Kirch, potom ako Springer Verlag uštedril KirchMedia začiatkom roka definitívny finančný úder, vedúci priamo do insolvencie.
Konečné zápolenie sa napokon odohralo medzi troma hlavnými konzorciami. Časopisecký koncern Bauer Verlag sa dal dokopy s bankovým domom HypoVereinsbank (a zrejme sa k nim pridá hollywoodske štúdio Columbia, patriace koncernu Sony). Francúzska privátna televízna spoločnosť TF1 sa snažila získať KirchMedia spolu s izraelsko-americkými televíznym podnikateľom Haimom Sabanom. Banka Lehmann Brothers bola na čele kruhu starých spolumajiteľov insolventnej KirchMedia, kam patrili aj saudský prinz Al-Waleed, koncern REWE, bankový dom Commerzbank a spomínaný S. Berlusconi. Koncom októbra napokon vyhlásili konatelia insolventnej KirchMedia, že sa rozhodli pre konzorcium Bauer Verlag / HypoVereinsbank.
Časopisecký magnát
Dôvodom bola najvyššia finančná ponuka, spojená s garanciou zachovať čo najviac z pôvodného Kirchovho impéria. Bauer Verlag kúpi najskôr väčšinu akcií spoločnosti Pro7Sat1, ktorá následne prevezme zvyšné dôležité časti KirchMedia, v prvom rade obchodovanie s filmovými právami na domácom a zahraničnom parkete. Športovú časť KirchMedia, kam patria povedzme celosvetové práva na futbalové Majstrovstvá sveta 2006, medzičasom kúpilo za približne 300 miliónov eur medzinárodné konzorcium na čele s nemeckou futbalovou legendou Güntherom Netzerom. Bauer Verlag zaplatí spolu s HypoVereinsbank medzi 1,4 a 2 miliardami eur; presná suma závisí od uznania rozličných pohľadávok, adresovaných na KirchMedia.
Nakladateľský dom Bauer Verlag a jeho šéf, Heinz Bauer, sa teda dostanú do nemeckej mediálnej superligy. Ťažiskom ich aktivít bolo dosiaľ vydávanie časopisov, predovšetkým televíznych programových týždenníkov. Dva príklady: TV Movie má náklad 2,2 milióna predaných výtlačkov, TV Klar necelých 700-tisíc. Okrem toho sa Bauer Verlag zameriava na „klebetníky“, takzvanú „žltú tlač“, ako aj na tematické periodiká, napríklad pre gazdinky, domácich kutilov, mládež (tu spomeňme známy časopis Bravo) alebo pre mužov (Playboy). Dovedna vydáva v Nemecku a zahraničí okolo 100 časopisov a celkovým nákladom vyše 10 miliónov výtlačkov. Rentabilita celého koncernu sa pohybuje okolo 15 % – aj teraz, počas dejinne jedinečnej novinárskej a časopiseckej recesie v Nemecku!.
Rozhodnutie v prospech Bauer Verlag upokojilo v neposlednom rade nemeckých politikov. Do uzavretého nemeckého mediálneho revíru sa nedostane nijaký nežiaduci zahraničný poľovník: ani R. Murdoch, ani S. Berlusconi. Navyše, nenaruší sa subtílna stranícka rovnováha. Bauer Verlag je totiž známy tým, že má sklon ku kresťanskej demokracii. A Premiere, hlavná príčina Kirchovej insolvencie? Tá sa tiež nachádza v platobnej neschopnosti. Medzičasom sa však zbavila pomerne veľkej časti pohľadávok, zvyšok sa odpíše v rámci insolventného konania KirchMedia. Nový šéf Premiere hľadá nových investorov, ktorí by ho sprevádzali na strastiplnej ceste k ziskovosti a následne na burzu.
AUTOR JE SPOLUPRACOVNÍKOM PROFITU