ČLÁNOK




Návratnosť verejných financií pri investícii Kia sa odhaduje na štyri roky
23. marca 2004

Odhad návratnosti príspevku z verejných fondov na podporu investície Kia predstavuje aj pri tom najkonzervatívnejšom prístupe štyri roky od začiatku samotnej výroby. Minister hospodárstva Pavol Rusko je však osobne presvedčený o tom, že sa verejné zdroje vrátia do dvoch rokov.

Ako ďalej uviedol na dnešnej tlačovej besede, výška verejných zdrojov na podporu investície Kia predstavuje 8,8 miliardy Sk, čo je 15 % odhadovanej investície v súlade s pravidlami EÚ. Podotkol, že ide len predbežnú sumu, keďže juhokórejská automobilka chystá zvýšenie svojej investície, čo môže znamenať, že požiada aj o zvýšenie štátnej pomoci. Od vlády závisí, ako sa k žiadosti postaví.

Informácie o daňových úľavách pre juhokórejskú automobilku Rusko poprel.

Časť štátnej pomoci pre Kia Motors a Hyundai Mobis, spresnil minister, sa uskutoční prostredníctvom spoločností GOVINVEST 1 a GOVINVEST 2, ktoré založilo Ministerstvo hospodárstva SR. Tieto spoločnosti pripravia pozemok pre stavbu závodu a potom ich štát za symbolickú jednu korunu prevedie na obe juhokórejské firmy. Ďalšiu časť štátnej pomoci budú predstavovať prostriedky určené na rekvalifikáciu a na tvorbu nových pracovných miest.

Na projekte bude participovať aj spoločnosť Žilina Invest, ktorá bude vykupovať pozemky pre GOVINVEST 1 a GOVINVEST 2. Ide o spoločnosť bez podielu súkromného kapitálu, založili ju mesto Žilina a samosprávy okolitých obcí, ktorých sa investícia týka. Rusko poznamenal, že účasť Žilina Investu možno považovať za vklad na podporu regiónu.

Na adresu výšky štátnej pomoci ďalej uviedol, že časť sa vráti prostredníctvom DPH, časť cez odvody a ďalšia časť sa investuje do majetku mesta a VÚC. Odhadol, že samotný grant pre KIA Motors a Hyundai Mobis tak bude predstavovať približne 4 miliardy Sk.

Pri výpočte návratnosti podľa ministra neberie MH do úvahy následnú tvorbu nových pracovných miest, ktorých by malo v priebehu dvoch až troch rokov vzniknúť okolo 10 000 vzhľadom na to, že Kia chce až 70 % výroby komponentov zabezpečovať od dodávateľov na Slovensku.

Dodal, že MH bude mať veľký záujem, aby sa tieto komponenty vyrábali v krajoch s najvyššou mierou nezamestnanosti, t.j. v Nitrianskom, Banskobystrickom, Prešovskom a Košickom kraji. MH sa bude snažiť vytvárať podmienky, aby boli malé a stredné podniky konkurencieschopné.

Okrem štátnej pomoci vláda poskytne aj regionálnu pomoc na podporu rozvoja regiónu, v ktorom sa bude závod stavať. Minister zdôraznil, že sa netýka priamo Kia Motors a Hyundai Mobis, ale zlepšenia infraštruktúry, dopravy, občianskej vybavenosti v lokalite, kde bude stáť závod. Regionálna pomoc bude smerovať cez mesto Žilina a VÚC. Opätovne zdôraznil, že v tomto prípade nejde o štátnu pomoc ale o investíciu do majetku samospráv.

Základný kameň novej automobilky so štartovacou výrobnou kapacitou 200 000 áut ročne položia 7. apríla tohto roka, výroba sa rozbehne koncom roka 2006. Predpokladaný objem produkcie v ďalších rokoch je 300 000 vozidiel ročne. Nový závod, postavený v katastri obcí Mojš, Teplička nad Váhom, Nededza a Gbeľany, má byť dokončený koncom roka 2006. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2 800 nových pracovných miest.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS