Taliansko je už dávno povestné tým, že neustále uvažuje o obrovských a nesmierne finančne náročných stavebných dielach, vrátane infraštruktúry.
Teraz je témou dňa v Taliansku stavba grandiózneho mostu, ktorý ktorý by preklenul Messinskú úžinu, čím by vznikla spojnica medzi Reggio Calabria a Messinou.
Tento most môže výrazne podnietiť obchodné a ekonomické väzby medzi Sicíliou a Calabriou, teda medzi dvoma, vari najviac zaostalými oblasťami v Taliansku.
Stavba „ponte sullo stretto“ sa opätovne dostala výraznejšie do pozornosti po návšteve talianskeho prezidenta Carla Azeglia Ciampiho v tejto oblasti a najmä po jeho výroku, že nadišiel čas, aby sa talianska vláda rozhodla – raz a navždy…
Skupina nezávislých poradcov, vrátane Price Waterhouse, britských konzultantov a špecialistov z Milánskej univerzity vypracovala pre vládu komplexnú štúdiu, ktorá sa zaoberá technickými, ale najmä finančnými aspektami zamýšľaného projektu.
„Ponte sullo stretto“ by mal stáť 10 800 miliárd lír (5,6 miliardy EUR, respektíve 5,2 miliardy USD), pričom 60% zdrojov by mala zabezpečiť talianska vláda a zvyšok privátne firmy.
Plán počíta s 5000-metrovou dĺžkou a 61-metrovou šírkou tohto diela.
Ak by sa stavebné práce začali v roku 2005, prvé automobily a železničné súpravy by po moste mohli prejsť v roku 2012.
Stále je však otvorená otázka samotného významu tejto extrémne drahej stavby.
Ak by chcela vláda výrazne oživiť miestny trh práce, prilákať turistov a prakticky dokázať, že sa významné zmeny dejú aj v „mezzogiorno“ – teda na juhu Talianska, potom má stavba svoju logiku a oprávnenosť.
Ak by sme však mali na zreteli iba zefektívnenie prepravy tovaru a najmä potravín medzi Sicíliou a talianskou pevninou, potom úplne postačí zvýšenie frekvencie plavby trajektov, čo je podstatne lacnejšie.
Dnes prerokuje talianska ľavicovo-centristická vláda komplexnú štúdiu o budúcej možnej stavbe v Messinskej úžine, no zrejme sa vyhne priamemu verdiktu.
Vodca pravicovo-centristického zoskupenia Silvio Berlusconi však dal jasne najavo, že ak vyhrá parlamentné voľby, most v Messinskej úžine sa začne stavať.
Je to ale dvojsečná zbraň – Berlusconi je síce nadšený týmto veľkolepým dielom, no v každom prípade by musel vysvetliť svojim kmeňovým voličom na severe krajiny, prečo sa rozhodol preinvestovať takmer 11 000 miliárd lír práve na juhu…