Na Slovensku je zhruba 6,2 milióna aktívnych SIM kariet používaných na poskytovanie mobilnej telefónnej služby. Informoval o tom Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, ktorý si 6. februára pripomína Svetový deň bez mobilu. Ako uviedol Roman Vavro, hovorca regulačného úradu, je to príležitosť zamyslieť sa nad tým, ako mobilný telefón zasiahol do komunikácie medzi ľuďmi a ovplyvnil ich správanie. Úrad pripomína, že mobilný telefón už nie je len na telefonovanie a posielanie správ, čo je vidieť na každoročnom raste objemu prenesených dát.
Pred nástupom mobilnej komunikácie na Slovensku sme mali doma aj v práci pevné telefóny. Na zriadenie pevnej telefónnej linky sme čakali aj roky a bolo to pomerne drahé. Ak sme boli mimo domova a chceli sme niekomu zavolať, používali sme verejné telefónne automaty, ktoré boli umiestnené na verejných priestranstvách. Začiatok mobilnej komunikácie u nás sa viaže s rokom 1991, keď bol v analógovej mobilnej sieti NMT 450 uskutočnený prvý mobilný hovor a následne začala komerčná prevádzka siete. Záujemcovia na začiatku nemali možnosť výberu operátora.
Mobilné telefóny boli najprv umiestnené v motorových vozidlách, neskôr boli k dispozícii aj prenosné, ktoré boli na dnešné pomery veľmi objemné a ťažké. Mobilný telefón si zaobstarávali len firmy a majetní občania. Platilo sa aj za prijaté hovory. Prvá GSM sieť bola na Slovensku spustená v roku 1997 a záujemcovia už mali na výber zo služieb dvoch mobilných operátorov. Ako pripomína Roman Vavro, postupne pribúdali nové služby, klesali ceny, zmenšovali sa mobilné telefóny a rástlo pokrytie mobilnými sieťami. Tretí mobilný operátor dostal povolenie v roku 2006 a štvrtý v roku 2013.
Po rokoch k mobilným sieťam druhej generácie (2G) pribudla tretia (3G), neskôr štvrtá generácia (4G) a nedávno už aj piata generácia (5G). „Regulácia a zvyšujúca sa konkurencia priniesli rozširovanie a skvalitňovanie služieb. Pri zmene operátora je možné ponechať si bezplatne svoje telefónne číslo. Ceny za služby a zariadenia podstatne klesli, mobilné služby sa stali dostupnými. Mobilný telefón už dávno nie je len pracovným a komunikačným nástrojom, prináša aj stratu súkromia, ale umožňuje rýchly prístup k informáciám a zábave,“ dodáva Roman Vavro.