Jednou z príčin zaostávania slovenských firiem v trhovom prostredí oproti ostatným rozvinutejším krajinám je nižšia úroveň pripravenosti slovenských manažérov v oblasti marketingu.
Slovo marketing znamená „výskum trhu z hľadiska potrieb výroby a obchodu“, resp. „usmerňovanie hospodárskej činnosti podľa potrieb trhu“. Odborníci už dávno varujú, že uspejú iba pripravení. Budúci rast slovenských firiem bude postavený na ľuďoch, ktorých vedomosti a zručnosti budú porovnateľné s medzinárodnou kvalitou a najvyššími štandardmi.
Možnosť ako napredovať v oblasti marketingu a presadiť sa v ostrej konkurencii je zvyšovanie kompetencií a kvalifikácie manažérov. Umožňuje to komplexný medzinárodný vzdelávací program , ktorý sa úspešne vyučuje v európskych krajinách už desiatky rokov.
Dôležití sú ľudia
Pokiaľ chceme ďalej priblížiť definovanie pojmu marketing, Ing. Otakar Pivoda, riaditeľ Certifikačného orgánu Českého inštitútu pre marketing (CO CIMA) tvrdí, že definícií marketingu je viac a záleží na tom, z akého pohľadu sa naň pozeráme. „Asi najvýznamnejšie je pochopenie marketingu ako filozofie podnikania, teda pochopenie faktu, že jednotlivé činnosti nemožno vyvíjať bez súvislostí s porozumením potrieb a zákonov trhu,“ hovorí O. Pivoda, ktorý je jedným z odborných garantov kurzu CIMA. Trh podľa neho zahŕňa najmä zákazníkov, ale aj ďalšie subjekty – konkurenciu, dodávateľov, jednoducho všetkých účastníkov trhu. To znamená, že do tejto filozofie chápania marketingu patria aj otázky etiky podnikania, environmentálna problematika, vzťahy s ďalšími subjektmi a pod.
„Komplexný pohľad analyzuje a syntetizuje otázky Kto sme? a Kam ideme?. Poznanie by malo nahradiť intuíciu či mocenské prístupy. Marketingovo orientované subjekty sú pripravené a adekvátne reagujú. Tí ostatní si prečítajú v novinách to, čo už dávno vidia, alebo by mali vidieť a poznať,“ dodáva O. Pivoda. Je presvedčený, že ak chce firma uspieť, musí poznať zákazníkov a vedieť rýchlo a primerane reagovať na zmeny. „Stále je to o filozofii marketingu ako podstaty podnikania. Podstatné sú všetky záležitosti, konkrétna aplikácia závisí od konkrétnej situácie. Avšak začať treba s porozumením, so vzdelaním a schopnosťami a kompetenciami marketingových odborníkov. Hlavná zásada znie – Robiť správne veci, čo súčasne znamená, že tieto veci treba robiť správne,“ vysvetľuje O. Pivoda.
Český inštitút pre marketing (CIMA) je už viac ako 15 rokov vlastníkom know-how vzdelávacieho programu Marketing CIMA, ktorý v minulom roku kurzy inovoval za podpory ESF a doplnil certifikované portfólio novým programom Marketing CIMA C a Sales CIMA A,B.
Základným poslaním CIMA je podpora a rozvoj marketingu a marketingového poňatia predaja vo všetkých oblastiach podnikania a osvojenie si vedomostí a príslušných zručností.
„ Programy CIMA sú nevyhnutnou nadstavbou v praktickom marketingovom vzdelávaní najmä pre tých, ktorí to s marketingom myslia skutočne vážne a chcú zostať na vrchole diania v tejto oblasti“ dopĺňa I. Hegerová, riaditeľka Vzdelávacieho a konferenčného centra Intenzíva, s.r.o., ktoré je jedinou licencovanou inštitúciou v SR.
Komu sú jednotlivé kurzy určené:
CIMA A – základný kurz je určený najmä manažérom z rôznych oblastí komerčného sektora , majiteľom, líniovým manažérom malých a stredných firiem, ktorí pri riešení každodenných úloh potrebujú mať prehľad a poznať „súvislosti trhu“, začínajúcim marketingovým pracovníkom. Kurz ukončia s certifikátom Marketing manager.
CIMA B – prehlbuje vedomosti z kurzu CIMA A, zameriava sa prevažne na praktické riešenie úloh a metódy strategického marketingu. Vhodný je predovšetkým pre marketingových špecialistov ako brand manager, account manager, product manager, manžérov tímov a pod. Kurz ukončia s certifikátom Marketing specialist.
Tretí stupeň CIMA C je najvyšší stupeň prípravy odbornej kvalifikácie v marketingu v systéme CIMA. Kurz je určený pre absolventov CIMA B alebo VŠ s profilovým zameraním na marketing s minimálne 5-ročnou praxou vo vedúcej marketingovej funkcii.
SALES CIMA A vychádza z marketingového ponímania predaja a predajnej stratégie. Výrazne zmení obchodné myslenie smerom ku komplexnému marketingovému pohľadu na trh a zákazníka. Zvýši kvalitu výkonnosti predajcov a predajných tímov a ich uplatnenie v konkurenčnom prostredí. Vhodný je pre obchodníkov, obchodných zástupcov, ktorí ukončia kurz s certifikátom Seller / dealer.
SALES CIMA B sa zameriava na tvorbu firemných obchodných stratégií a riadení obchodu v širšom marketingovom kontexte. Kurz je určený manažérom obchodných tímov, vedúcim obchodných zástupcov, manažérom obchodných firemných stratégií a absolventom Sales CIMA A, ukončia ho ako Sales manager.
Hodnota certifikátu
Metodika a obsah kurzov CIMA a certifikačný proces je kompatibilný s obdobnými systémami vzdelávania a certifikácie v krajinách Európskej marketingovej konfederácie (EMC) ako sú: Belgicko, Česká republika, Dánsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Írsko, Holandsko, Portugalsko, Rusko, Južná Afrika, Švédsko, Švajčiarsko, Turecko, Veľká Británia. Networkingová oblasť zahŕňa 250 000 marketingových profesionálov z jednotlivých členských organizácií a krajín.
„V súčasnosti EMC spracúva súhrn požiadaviek a kompetencií na typové pozície v marketingu. Tieto výsledky sa v najbližšom čase premietnu do reakreditačných schém pre vzdelávanie a certifikáciu vo viacerých členských krajinách únie, teda do obsahu kurzov a požiadaviek na výstupy. Inak z konkrétnej praxe máme poznatky o tom, že absolventi certifikácie marketingu podľa systému CIMA rýchlo stúpajú po kariérovom rebríčku. Nie je to len doklad o kvalite ich vzdelania, ale aj o rozšírení a aplikácii získaných schopností a zručností v praxi,“ uzatvára O. Pivoda.
Nezávislosť certifikačného orgánu ( CO CIMA) a vzdelávacej spoločnosti jasne deklaruje kvalitu nositeľa certifikátu, je dôkazom transparentnosti, nezávislosti, rovného prístupu a medzinárodného rozmeru. Lektorský tím tvoria experti z praxe akreditovaní NIMA/CIMA.
/prevzaté z www.eportal.sk /