V obchodných vzťahoch medzi reťazcami supermarketov a výrobcami na Slovensku sa zakoreňujú určité praktiky, ktoré majú nevýhodný vplyv na malé a stredné podniky a ohrozujú ich existenciu. Preto je potrebné, aby vstup a pôsobenie obchodných reťazcov bolo na Slovensku regulované. Z tohto dôvodu skupina poslancov Národnej rady (NR) SR predložila do parlamentu návrh Zákona o obchodných reťazcoch, ktorý by mal regulovať ich monopolné postavenie v SR. Na utorkovej tlačovej besede Strany demokratickej ľavice (SDĽ) to uviedol člen jej poslaneckého klubu Vladimír Faič.
Návrh zákona skupiny poslancov podľa Faiča upravuje obmedzenie monopolných, nekalých praktík obchodných reťazcov na základe rovnakého zaobchádzania. Navrhuje tiež povinnú konkurenciu vo vybraných tovarových skupinách, so zastúpením minimálne 70 % slovenských výrobkov a vedenie registra prevádzkarní. Týka sa to skupín tovarov, ktoré vyrábajú slovenskí výrobcovia. Dozor nad dodržiavaním skladby ponuky by mala mať podľa návrhu zákona Slovenská obchodná komora. Návrh zákona na druhej strane nerieši povolenie obchodných prevádzkarní, neobsahuje ani reguláciu v tomto smere.
K sporným obchodným praktikám podľa Faiča patria vynucovanie vstupných poplatkov na zaradenie do evidencie dodávateľov, za zaradenie tovaru do predaja, zliav pri otvorení prevádzky obchodného reťazca, prvých objednávok zdarma, ako aj praktík, podľa ktorých tovar zostáva vo vlastníctve dodávateľa až do predaja tretej osobe. K ďalším nevýhodným praktikám obchodných reťazcov patrí tiež neúmerné predlžovanie splatnosti faktúr.
V tejto súvislosti sa obchodné reťazce bránia tým, že tieto praktiky sú výsledkom rokovaní s dodávateľmi, ktoré sú následne zakotvené v zmluvách. Pri príprave týchto zmlúv však podľa Faiča hypermarkety využívajú svoju silnú vyjednávaciu pozíciu. „Takto sú domáci výrobcovia ako aj maloobchodníci vystavení silnému, doslova likvidačnému tlaku zo strany obchodných reťazcov,“ povedal Faič. Podľa neho to môže mať za následok znižovanie tvorby zdrojov na nové technológie, v konečnom dôsledku tiež negatívny vplyv na konkurencieschopnosť slovenských podnikov, zamestnanosť a splnenie podmienok na vstup SR do EÚ.
Skúsenosti podľa Faiča ukázali, že účinnou metódou udržania malých a stredných podnikov je kooperácia menších subjektov do väčších a silnejších združení. „Tieto združenia by čiastočne dokázali vykompenzovať ekonomickú silu obchodných reťazcov,“ povedal poslanec.