Keď vlani poisťovne zverejnili výšku povinného zmluvného poistenia, viacerí sa chytali za hlavu. Rýchlo nazreli do cenníka iných spoločností a zistili, že ceny sú takmer rovnaké. Iné podmienky bonusu ponúkajú len dve zo siedmich (vlani ešte ôsmich) poisťovní. Okrem rastu ceny teda prekvapila aj vzácna súhra všetkých, ktorí môžu poistiť zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla. Možnosť kartelovej dohody začal v novembri skúmať aj Protimonopolný úrad SR. Ešte raz sa teda vráťme k tomu, prečo poisťovne stanovili rovnaké sadzby a čo vyšetril úrad určený na stráženie a podporu hospodárskej súťaže.
Kartelovú dohodu naše právo nepozná. Dohodu niekoľkých spoločností, ktoré protizákonne určia spoločné ceny alebo iné obchodné podmienky, nazýva zákon dohodou nedovoleného obmedzovania súťaže. Práve z takého porušenia zákona niektorí podozrievali poisťovacie spoločnosti. Podľa riaditeľa odboru dohôd
obmedzujúcich súťaž Protimonopolného úradu (PÚ) SR Jána Šufliarskeho šetrenie, v ktorom sú hlavnými hráčmi jednotlivé poisťovne, už chceli ukončiť, no medzitým dostal úrad podnet od podnikateľa. Na základe podnetu začal správne konanie, ktoré má svoje náležitosti. Treba ho oznámiť účastníkom, vyzvať podnikateľa na zaplatenie správneho poplatku, poučiť účastníkov o ich právach a povinnostiach. Potom má úrad tridsaťdňovú lehotu na konanie. Čo by sa stalo, ak by správanie poisťovní úrad posúdil ako kartelovú dohodu? „Takáto dohoda by bola zo zákona zakázaná a neplatná. Teraz známe sadzby by neplatili, poisťovne by museli stanoviť nové cenníky, ktoré by neboli v rozpore so zákonom,“ vysvetľuje J. Šufliarsky. Predpokladá, že konanie ukončia do jedného mesiaca, o priebežných výsledkoch však nechcel vopred hovoriť.
Dohodu popierajú
Slovenská kancelária poisťovateľov (SKP) hovorí o tom, že rovnaké ceny v poistení zodpovednosti v roku 2003 majú niekoľko dôvodov. Vzorec škodovosti obsahuje čistú škodovosť, čiže to, čo poisťovne v príslušnom roku vyplatili a rezervy na nevybavené škody, rezervy na udalosti, ktoré sa stali, ale neboli nahlásené poisťovni podľa štatistického odhadu. Do škodovosti sa zahŕňa aj deficit zákonného poistenia a 8 % odvodu hasičom. Povinné zmluvné poistenie je podľa zákona regulované. Počas obdobia troch rokov je stanovený mechanizmus výpočtu minimálneho a maximálneho poistného, pričom poisťovne stanovujú ceny jedine v tomto rozpätí. V praxi to podľa zástupkyne výkonného riaditeľa SKP Lýdie Blažekovej znamená, že regulácia nedáva veľa možností, aby poisťovne pracovali s veľkým rozsahom cien. Interval je však 30 %, čo je pomerne veľké rozpätie na určenie rozdielneho poistného. Poisťovne však nadsadili rovnako 20 % nad minimálnu sadzbu. Význam regulácie podľa L. Blažekovej spočíva v tom, že zabezpečuje, aby poisťovne nepodcenili riziko poistenia zodpovednosti a vytvárali dostatočné zdroje na krytie všetkých záväzkov. Cenu poistenia však ovplyvnilo aj zaistenie. Na zaistení slovenského poistného trhu sa podieľajú viaceré medzinárodné spoločnosti jednotnou zaistnou schémou. Na jej základe sú podmienky zaistenia vrátane ceny pre všetky zúčastnené poisťovne rovnaké. Tomu by mala zodpovedať aj rovnaká cena predávaného poistného produktu. Zavedenie jednotného zaisťovacieho programu vyplynulo z toho, že zaisťovatelia utrpeli pre zlé výsledky zákonného poistenia (nízke poistné a vysoká škodovosť) straty, a preto odmietli jednotlivo zaisťovať poisťovne pôsobiace na poistnom trhu. Môžeme teda hovoriť o tom, že tlak zaisťovateľov na cenu poistenia je rovnaký pre všetky poisťovne. O osude zatiaľ platných sadzieb sa rozhodne do mesiaca. Majitelia áut sa však rozhodovali už pred koncom minulého roku. A poisťovne im to uľahčili, lebo ponúkli takmer identické podmienky. Konkurenčné prostredie sme si tak znovu odsunuli na vedľajšiu koľaj.
Pripravujú novelu zákona
Ministerstvo financií SR pripravuje novelu zákona. Navrhuje zrušiť súčasné kritériá na stanovenie povinného zmluvného poistného. Poisťovne by mali určiť iné pravidlá, na základe ktorých stanovia poistné (nie kubatúru). Ak vozidlo splní presne stanovené kritériá, môže ho majiteľ dočasne vyradiť z cestnej premávky, čím zanikne povinnosť poistenia zodpovednosti. Novela hovorí aj o inštitúte likvidačného zástupcu. Bude ho mať každá poisťovňa poskytujúca poistenie na území každého členského štátu Európskej únie. Systém likvidačných zástupcov by mal vyriešiť problémy so zelenými kartami a zjednodušiť vymáhanie nároku na odškodnenie. Zlepšiť by sa mal aj prístup k informáciám pre poistených prostredníctvom Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP). Minister predpokladá účinnosť zákona od augusta alebo septembra 2003.
Najväčší podiel na trhu povinného zmluvného poistenia mala vlani Slovenská poisťovňa, a. s. – 46,06 %. Druhá v poradí, Kooperativa, a. s., poistila 23,47 % vozidiel, Allianz poisťovňa 22,15 % a Česká poisťovňa – Slovensko, a. s., 4,36 %. Ostatné poisťovne, ktoré
poisťujú zodpovednosť za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla, ovládli menej ako 4 % trhu. Celkove osem spoločností predpísalo poistné 5,954 mld. Sk. (SITA)
Ak sa nedáte poistiť
– sankcia v podobe pokuty – 15-tis. Sk,
– ak spôsobíte škodu, SKP odškodní oprávnené národy poškodeného, ale uplatní si u vás plnú výšku poistného plnenia.
Napriek tomu je podľa odhadov SKP nepoistených približne 200-tisíc vozidiel, na ktoré bola vydaná ŠPZ (evidenčné číslo). Predstavuje to asi 11 % z celkového počtu evidovaných vozidiel. V roku 2002 bolo nahlásených asi 600 škôd, ktoré sa hradia z garančného fondu. V konečnom dôsledku však škody spôsobené nepoistenými vozidlami zaplatia tí, ktorí platia poistné. Čím väčšia bude skupina neplatičov, tým viac zaplatia ostatní.