Na Slovensku sa vlani počítalo s 37 takzvanými snehovými dňami, v Banskobystrickom a Breznianskom okrese je takých dní dokonca 66. Až dve tretiny všetkých ciest v tomto regióne sú v nadmorskej výške viac ako šesťsto metrov. To sa prejavuje v nákladoch na údržbu komunikácií. Kým na jediný kilometer cesty treba cez zimu na horských priechodoch asi 150-tisíc korún na odhrnutie a posypanie, ročne na celom území Slovenska sa približne vynaložilo na jeden kilometer cesty – aj s pozbieraním posypového materiálu na jar – 50-tisíc korún. Na údržbu ciest štát vynakladá viac ako 700 miliónov korún, z toho 35 mil. Sk práve v okrese Banská Bystrica a Brezno. Zimná údržba tvorí až 35 percent nákladov.
V spomínaných okresoch to znamená udržiavať v zjazdnom stave 480 kilometrov ciest, z toho 165 kilometrov ciest I. triedy. K dispozícii je v piatich strediskách po celom regióne 41 mechanizmov a 55 vodičov striedajúcich sa v dvanásťhodinových zmenách. Podľa riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) v Banskej Bystrici Mariána Cimermana majú autá priemerne 13 rokov, ich technický stav udržujú opravami a generálnymi opravami zväčša vo vlastných dielňach.
Napriek zvýšeným nákladom je pri hustejšom snežení nielen slovenským, ale aj medzinárodným problémom práve v strede Slovenska prejazd troch exponovaných horských priechodov: Donovaly, Šturec a Čertovica. Dôvodom, ako povedal M. Cimerman, nie je nedostatok informácií o stave vozoviek či nedostatok mechanizmov na ich úpravu, ale predovšetkým veľká preťaženosť týchto priechodov.
Donovaly, Šturec, Čertovica
Najexponovanejší terén Donovaly – medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom – je denne zahltený ťažkými kamiónmi prevážajúcimi najmä drevo do ružomberskej celulózky. Podľa posledných údajov prejde za 24 hodín cez Donovaly päťtisíc vozidiel, z toho je viac ako 1 100 ťažkých, pričom kamiónov je okolo 800. Cez Šturec za rovnaké obdobie prejde o polovicu menej áut – 2,5 tisíca, cez Čertovicu necelých dvetisíc.
Problémom Donovál je, že pre zdroje pitnej vody a ich ochranné územie sa tu nemôže použiť chemický posyp. Tunajší cestári síce v zime spotrebujú asi dvetisíc ton soli, ale v iných častiach regiónu. Pri hustom snežení je však kamenná drvina o niekoľko minút zasypaná a klzkú vozovku treba posypať a odhrnúť znovu. Na soľ potrebujú okolo 6 miliónov korún, približne na 20-tisíc ton drviny rovnakú sumu za jedinú zimu.
Soľou nemožno posypať ani niektoré úseky na horskom priechode Šturec. Tu má podľa M. Cimermana komunikácia väčšie šírkové parametre, a tak sa dá kamión, ktorý sa na snehu nevie rozbehnúť, ľahšie obísť. Taký istý kamión však môže celkom znemožniť priechod Donovalmi. „Stačilo by nám na dve hodiny odstaviť ťahače, upraviť povrch cesty a Donovaly by boli priechodné,“ hovorí M. Cimerman. „Už do 30 minút môže byť prvý odhŕňač na ceste.“
Hlavný dispečing SSC v Banskej Bystrici je totiž vybavený monitorovacími stanicami na problematických úsekoch na Donovaloch, Čertovici a na hranici okresov Brezno a Poprad – v Telgárte. Každú hodinu sú k dispozícii informácie o tom, či v týchto miestach sneží, aká je teplota, vlhkosť vzduchu, koľko stupňov má vozovka, povrch pod ňou a za aký čas zamrzne. Dokonca systém signalizuje aj nebezpečnú poveternostnú situáciu. V prípade potreby možno údaje získavať v reálnom čase.
Aby však mohli cestári zasiahnuť, musia sa na tieto miesta dostať. Práve preto by sa na donovalskom priechode malo začať s výstavbou tretích pruhov v kritických miestach. Dokončené je aj veľké parkovisko pod Donovalmi, za Banskou Bystricou, kde sa budú dať už túto zimu kamióny odstaviť. Väčšina vodičov kamiónov totiž nerešpektuje dopravnú značku, že na prejazd sú potrebné snehové reťaze, preto v krízových situáciách asistuje dopravná polícia. Zatiaľ je to jediný zákonný postup, ktorý umožňuje legislatíva. Tá je v podobných prípadoch vo väčšine krajín EÚ však oveľa prísnejšia.
Informácie vopred
Od budúceho roka by mali mať cestári zimné stredisko aj priamo na Donovaloch, čo by im umožnilo zásah zhora, z horského priechodu. M. Cimerman hovorí aj o ďalšej pomoci vodičom, ale až na budúcu zimu. Nové svetelné značenie by pred príjazdom do Banskej Bystrice malo ťažkým nákladným autám signalizovať, ktoré horské priechody sú prejazdné. Tým by sa mohla dopravná situácia vo veľmi zlom počasí sprehľadniť.
Ak vytrvalo sneží, na miestach, kde sa nemôže použiť chemický posyp, cestári najazdia okolo 500 kilometrov za 12-hodinovú zmenu. A ani tak nie je isté, že ťažké vozidlá exponovaný terén zdolajú. Tohtoročná mierna zima si zatiaľ vyžiadala zastavenie premávky pre ťahače cez Donovaly len dva razy na niekoľko hodín.