Predstavitelia Michelinu varovali, že trhové podmienky sa zhoršia v súvislosti s očakávaným poklesom tempa ekonomického rastu v USA. Prevádzkový zisk totiž poklesol za rok 2000 o 3,7% a dosiahol 1,16 miliardy EUR/1,06 miliardy USD/, a to napriek tomu, že predaj Michelinu vzrástol v priebehu uplynulého roka o takmer dvanásť percent.
Obchodné rozpätie firmy sa znížilo na medziročnej báze o 1,2%, čo sa v hlavnej miere pripisuje zvýšeným cenám pohonných hmôt a prudkému zníženiu objednávok na dodávky pneumatík na nákladné vozidlá v Spojených štátoch počas štvrtého kvartálu 2000. Veľmi slabý bol tiež predaj zimných pneumatík v Európe a Japonsku.
Edouard Michelin, ktorý je potomkom rodinného michelinovského obchodného impéria, takisto prezentoval nemalú dávku frustrácie – od nástupu do špičkovej firemnej funkcie v roku 1999 sa totiž zasadzoval za lepšiu komunikáciu s klientami, vyšší dopyt a výrazné skvalitnenie marketingových aktivít.
S najväčšou pravdepodobnosťou však zlyhal práve v týchto oblastiach.
Michelin musel napriek odporu francúzskeho premiéra Lionela Jospina a francúzskych odborov presadiť plán reštrukturalizácie, ktorý bude okrem iného znamenať, že počet pracovníkov Michelinu v Európe sa zníži o 10% do konca roka 2003.
Ku koncu februára 2001 redukoval Michelin stav svojich zamestnancov o 2900 ľudí.
Francúzsky výrobca pneumatík je momentálne vo veľmi citlivej fáze rokovaní o znížení týždenného pracovného času na 35 hodín, ktorý sa má vo firme definitívne akceptovať v priebehu tohto mesiaca.
Deklarujú sa však aj nesporné úspechy Michelinu.
Po prvý raz sa v rámci 112-ročnej histórie spoločnosti viac ako o polovicu zvýšil obrat mimo západnej Európy, čo je dané najmä tým, že na severoamerickom trhu sa muselo stiahnuť z predaja 6,5 milióna pneumatík.
Michelin okamžite reagoval a predaj vlastných produktov zvýšil o 22,5%, hoci v západnej Európe sa ten istý ukazovateľ progresívne upravil iba o 3%.
Hoci 80% predaja Michelinu sa momentálne realizuje mimo európskeho kontinentu, uvažuje Edouard Michelin – ako doslova povedal – o vybudovaní ďalších „aliancií, obchodných spojení a realizácii akvizícií“ v zahraničí.
Nejde pritom iba o slová – pokračujú totiž rokovania so Shanghai Tire and Rubber, teda s jedným z najväčších výrobcov pneumatík v Číne, čím sa má dosiahnuť istý presun aktivít Michelinu do Ázie, ako aj zmena rovnováhy pri firemnej angažovanosti Michelinu.
Napriek určitému negatívnemu výhľadu na rok 2001 analytici hovoria o veľmi dobrých perspektívach Michelinu na globálnom trhu, ktorého celkový objem sa odhaduje na 70 miliárd dolárov a jeho medziročný rast sa definuje na úrovni 2-3%.
Michelin, Bridgestone a Goodyear v súčasnosti kontrolujú zhruba 60% svetového trhu, no očakáva sa konsolidácia takých firiem, akými sú Continental, Pirelli a Yokohama, čo je pre Michelin nemalá výzva.
V Micheline však vyvoláva optimizmus hlavne to, že v druhej polovici roku 2001 by sa mal podľa firemných odhadov opätovne zvýšiť dopyt, hoci odhad tohto vývoja je v súčasnosti veľmi neistý.
Obchodné rozpätie pri predaji by sa však pri reálnosti tejto prognózy malo pohybovať od 7,7% do 8,3% k ultimu decembra 2001 a do roku 2005 by tento ukazovateľ mal dosiahnuť 10%.
Najaktuálnejším faktom však je, že v rámci indexu CAC-40 sa znížili hodnoty akcií Michelinu o 4,2%, ktoré sa naposledy obchodovali za 41,21 EUR za jednu akciu.