Zámer Ministerstva zdravotníctva SR zlúčiť Všeobecnú zdravotnú poisťovňu (VšZP) a Spoločnú zdravotnú poisťovňu (SZP) narazil na prvé problémy. Takmer 20 zásadných pripomienok k nemu totiž v rámci pripomienkového konania vznieslo Ministerstvo financií SR (MF). V nadväznosti na ne dokonca žiada o prepracovanie celého materiálu. Rezortu sa nepáči najmä plánované poskytnutie návratnej finančnej výpomoci VšZP ako právnemu nástupcovi oboch poisťovní .“S poskytnutím návratnej finančnej výpomoci VšZP zo štátnych finančných aktív v správe MF nesúhlasíme, nakoľko takýto postup je priamo v rozpore so zákonom o rozpočtových pravidlách verejnej správy,“ uvádza sa v jednej z pripomienok.
Predložený materiál taktiež rezort financií žiada doplniť o analýzu očakávaných finančných prínosov v porovnaní s rizikami plynúcimi zo spojenia VšZP a SZP v súčasných podmienkach hospodárskej krízy. Podľa MF pritom nie je zrejmé, akým spôsobom zlúčenie poisťovní ovplyvní výber poistného a domnieva sa, že v materiáli identifikované dôvody výpadku výberu poistného sa na základe predloženého projektu zlúčenia pozitívne nezmenia. Taktiež upozorňuje, že navrhovaný cieľ jednopercentných úspor je nejasne formulovaný a relatívne málo ambiciózny. „Nie je tiež jednoznačné a kvantifikované, nakoľko pôjde o úsporu správnych výdavkov poisťovní, a nakoľko o úspory vo výdavkoch na zdravotnú starostlivosť,“ uvádza. Poukazuje aj na možné riziká spojenia, ako napríklad odchod poistencov a ako jednu z alternatív zlúčenia žiada rozpracovať aj prevod poistného kmeňa.
Ministerstvo zdravotníctva predložilo do pripomienkového konania zámer prípravy zlúčenia VšZP a SZP začiatkom tohto mesiaca. Urobilo tak napriek tomu, že minister zdravotníctva Richard Raši ešte začiatkom tohto roka vyhlásil, že ich spojenie by malo viac nevýhod ako výhod. Rezort v materiáli priznáva, že pôvodne spojenie neodporúčalo, zároveň však upozorňuje, že sa objavili „nové dôvody vedúce k požiadavke na zlúčenie“. Tým je hospodárska kríza a z nej vyplývajúce zníženie výberu poistného. Dopĺňa, že poisťovne síce pristúpili k racionalizačným opatreniam, posilnenie ich efektu by však zabezpečila redukcia duplicitných činností a nákladov. Úspory po zlúčení vyčíslil až do jedného percenta z celkových výdavkov, hovorí však aj nutnosti pomôcť právnemu nástupcovi VšZP návratnou finančnou výpomocou. Jedna štátna poisťovňa by podľa neho mala byť na Slovensku realitou najneskôr k 1. januáru 2010.
Začiatkom tohto roka pritom vzala vláda na vedomie projekt zlúčenia oboch štátnych poisťovní, v ktorom rezort konštatuje, že tento krok neodporúča. „Z načrtnutých prínosov a očakávaných rizík možno zlúčenie VšZP a SZP zhodnotiť ako organizačne náročný krok bez dosiahnutia finančného efektu,“ uvádzalo sa v materiáli. Spojenie by podľa vtedajších vyjadrení Rašiho malo význam iba vtedy, keby existovala jedna poisťovňa hospodáriaca s verejnými zdrojmi a iné poisťovne, ktoré by poskytovali individuálne zdravotné pripoistenie. K základným negatívam zaradil finančné straty, ako aj možný odchod poistencov. So spojením vtedy nesúhlasili ani obe štátne poisťovne.
Všeobecná zdravotná poisťovňa, a.s. je podľa počtu poistencov najväčšou zdravotnou poisťovňou na trhu. Jej stopercentným akcionárom je štát, akcionárske práva vykonáva ministerstvo zdravotníctva. Stará sa o takmer 3 mil. poistencov.
Spoločná zdravotná poisťovňa, a.s. vznikla zlúčením rezortných zdravotných poisťovní silových zložiek. Pôvodne zo zákona poisťovala vojakov, policajtov, hasičov, železničiarov a ďalších príslušníkov uniformovaných zložiek. Predchádzajúca vláda však osobitný zákon o SZP zrušila. V súčasnosti má takmer 650 tis. klientov.