Redukcia osobnej železničnej dopravy na regionálnych tratiach prinesie Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK) plánovanú úsporu osobných nákladov, nákladov na energie, ostatných priamych a nepriamych nákladov a za používanie železničnej dopravnej cesty v objeme 576,4 mil. Sk. Úsporu kompenzuje zvýšenie nákladov v súvislosti so zabezpečením autobusovej dopravy v objeme 59,7 mil. Sk a strata tržieb z prepravy cestujúcich v objeme 47,8 mil. Sk. Sumárny plánovaný efekt z redukcie dopravy na vybraných tratiach tak je 468,8 mil. Sk, pričom ďalšia úspora sa predpokladá z redukcie výkonov na hlavných tratiach v objeme 171 mil. Sk a ďalších 214 mil. Sk chce spoločnosť ušetriť internými opatreniami.
Podľa vyhodnotenia dopadov zastavenia osobnej vlakovej dopravy na vybraných regionálnych dráhach, ktoré rezort dopravy predložil na pripomienkové konanie, sa kvôli zrušeniu prevádzky železničnej dopravy na 22 tratiach s kilometrickou dĺžkou 511 km uskutočnili rokovania ZSSK so zástupcami vyšších územných celkov (VÚC). Väčšina pritom deklarovala záujem o prevádzkovanie osobnej železničnej dopravy na dotknutých tratiach, ale VÚC tiež oznámili, že nemajú dostatok prostriedkov na pokrytie straty, ktorá by ZSSK vznikla po obnovení osobnej dopravy na predmetných tratiach. Predstavenstvo ZSSK tak po interných opatreniach 12. mája rozhodlo o obnovení železničnej dopravy na vybraných deviatich tratiach s účinnosťou od 15. júna do konca roka 2003 a zároveň rozhodlo o zastavení osobnej dopravy autobusmi na troch tratiach. Osobná doprava sa tak obnoví spolu na deviatich tratiach a jednu trať (Zohor – Záhorská Ves) prevádzkuje ZSSK na zmluvnej báze.
ZSSK k 15. júnu obnoví osobnú železničnú dopravu v redukovanom rozsahu na deviatich regionálnych tratiach. Sú to trate Šaľa – Neded, Žilina – Rajec, Trenčín – Chynorany, Úľany nad Žitavou – Zlaté Moravce, Levice – Štúrovo, Šahy – Čata, Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica, Plešivec – Muráň a Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany.
Prevádzka železničnej dopravy sa pôvodne k 2. februáru 2003 zrušila na 22 železničných tratiach a na troch tratiach s dĺžkou 207 km sa zaviedla zmluvná autobusová doprava. Súčasne ZSSK prepustila obslužný personál v počte 443 osôb a nadbytočnými sa stalo 65 hnacích vozidiel a 45 prípojných vozňov.