Medzi tohtorocné priority Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) patrí aj príprava transformácie Slovenskej správy ciest (SSC) a zmeny systému financovania výstavby dialnic a rýchlostných komunikácií na Slovensku a spoplatnenie ich používania. Na pondelkovej tlacovej konferencii k polrocnému pôsobeniu vo funkcii o tom informoval minister Pavol Prokopovic.
Podla slov Prokopovica ministerstvo už podniklo prvé kroky v oblasti zmeny systému financovania výstavby dialnic a rýchlostných komunikácií, ktoré boli doteraz financované vždy výlucne zo štátneho rozpoctu. V tomto roku pripravuje rezort legislatívne podmienky a podmienky tendra na možnost úcasti investora na výstavbe dialnic a rýchlostných komunikácií aj s financnými prostriedkami mimo štátneho rozpoctu. „V súcasnosti už rokujeme so štyrmi vážnymi investormi. Tender by sa mal uskutocnit pocas prvých týždnov budúceho roka a v nasledujúcich mesiacoch by mal byt aj vyhodnotený,“ dodal Prokopovic. Medzi štyroch záujemcov patrí združenie francúzskych podnikatelov, ktorí investujú a pracujú v oblasti výstavby dialnic vo Francúzsku, ktorých garantom je vrchný inšpektor Francúzskeho ministerstva financií a prezident združenia. „Druhým záujemcom je talianska skupina podnikatelov podporovaná ministrom dopravy Talianska, ktorá buduje dialnice na severe Talianska a prejavili seriózny záujem o výstavbu dialnic na Slovensku,“ povedal. Záujem prejavila aj skupina nemeckých podnikatelov a izraelská spolocnost, ktorá mala postavit dialnicu aj v Ceskej republike. „Každému záujemcovi však vopred avizujeme, že pokial chcú na Slovensko príst s možnostou poskytnutia úveru vláde, tak to neprichádza do úvahy. Ten si vieme z Európskej investicnej banky zobrat za podstatne výhodnejších podmienok. Hladáme investora, ktorý bude výstavbu dialnic financovat v prevažnej miere z poplatkov za používanie dialnic s nepatrnou menšou úcastou financií zo štátneho rozpoctu,“ povedal Prokopovic.
Systém spoplatnovania dialnic bude podla slov Prokopovica predmetom rozhodnutia vítaza pripravovaného tendra. „Nechceme predpisovat investorovi ako má pristupovat k spoplatnovaniu dialnic, je to jeho rozhodnutie a aj podla neho budeme rozhodovat pri vyhodnocovaní tendra,“ povedal Prokopovic. Rezort dopravy sa nebráni ani rokovaniu o možnosti presunu už existujúcich dialnic na spoplatnenie z dôvodu odlahcenia rozpoctu z povinnosti splácania financných prostriedkov za výstavbu dialnic.
Projekt transformácie SSC predpokladá odovzdanie ciest II. a III. triedy vrátane majetku a personálnych a financných záležitostí pod správu vyšších územných celkov (VÚC) k 1. januáru 2004. V dalšej fáze transformácie by mala vzniknút štátna akciová Dialnicná spolocnost. Tá by mala zabezpecit rozvoj, správu, údržbu a opravy dialnic a rýchlostných ciest a výber a správu financií vybraných za nálepky a neskôr za mýto. Jej úlohou bude aj príprava zavedenia spoplatnenia formou elektronického výberu mýta.
(SITA, sk; bt) 0305050305