Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR (MDPT) hľadá poradcu pri predaji nákladnej železničnej prepravy, ktorá je zatiaľ súčasťou Železničnej spoločnosti, a.s. (ZSSK). Oznam o užšej súťaži na výber poradcu rezort zverejnil tento týždeň, pričom predmetom poradenskej činnosti majú byť privatizačné, finančné, právne a organizačno-poradenské služby v procese privatizácie a ostatné činnosti súvisiace s výberom investora pre nákladnú prepravu. Informovala o tom riaditeľka odboru komunikácie MDPT Tatjana Kelcová.
Ako vyplýva z oznamu zverejnenom rezortom dopravy, podmienkou účasti v súťaži na výber poradcu je obrat za vykonávanie činnosti v oblasti privatizácie za posledné tri roky vo výške minimálne 10 mil. eur. Zároveň musia záujemcovia potvrdiť poistenie náhrady škody vyplývajúcej z podnikateľského rizika s poistným krytím aspoň vo výške 500 tis. eur. Doklady preukazujúce splnenie podmienok súťaže by mali záujemcovia predložiť do 3. septembra. Rezort dopravy pritom predpokladá, že výsledok súťaže by mohol byť známy do troch mesiacov.
Maximálny počet záujemcov, z ktorých bude ministerstvo poradcu vyberať, je v podmienkach súťaže stanovený na sedem. Ak pritom bude počet záujemcov vyšší, ministerstvo vyzve na predloženie ponúk tých, ktorí najlepšie splnia kritérium referencií, a majú teda najväčšie skúsenosti s poradenstvom pri privatizácii všeobecne, prípadne pri privatizácii v doprave, v krajinách bývalého „východného bloku“, alebo majú skúsenosti s poradenstvom pri uzatváraní a realizácií prevádzkových kontraktov v oblasti železníc. V prípade, ak kritérium referencií splnia všetci záujemcovia rovnako, ministerstvo z nich vyberie sedem s najväčším obratom, alebo v prípade rovnosti obratu bude rozhodovať výška poistného krytia.
MDPT očakáva, že štát získa predajom nákladnej prepravy, ktorá vznikne odčlenením zo ZSSK, výnos približne vo výške 15 mld. Sk. Podľa vládou schváleného modelu postupu transformácie ZSSK by mali vzniknúť k 1. januáru 2005 dve akciové spoločnosti. Po ich vzniku by sa mal privatizovať 100-percentný podiel v Železničnej spoločnosti Cargo, a.s., ktorá sa bude zaoberať nákladnou prepravou. Výnos z privatizácie by sa mal použiť na zníženie dlhov a záväzkov ZSSK. Železničná osobná preprava, a.s. by mala ostať v rukách štátu.