Víťazom tendra na vstup do spoločnosti Cargo Wagon, a. s. dcérskej firmy štátnej Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a. s. (ZSSK Cargo), je švajčiarska spoločnosť AAE Ahaus – Alstätter Eisenbahn Cargo AG (AAE). Ako vo štvrtok informoval minister dopravy Ján Počiatek, ako jediná z dvoch uchádzačov, ktorí predložili záväzné ponuky, splnila podmienky. AAE ponúkla za 66-percentný podiel v Cargo Wagon 7 mil. eur a zároveň sa zaviazala, že od ZSSK Cargo odkúpi 12 344 nákladných vozňov za 216,66 mil. eur a spätne jej prenajme 8 218 vozňov na osem rokov, s opciou na ďalších osem rokov, za cenu 10,35 eura za vozeň na deň. Prenájom vozňov na osem rokom má tak stáť vyše 248 mil. eur. Minimálna cena za kúpu majoritného podielu v Cargo Wagon bola 6,6 mil. eur.
„V najbližších dňoch sa bude rokovať s touto firmou (AAE) o finalizácii transakčnej dokumentácie v súvislosti s podmienkami financovania kúpy nákladných vozňov. Pre definitívnu účinnosť všetkých týchto dokumentov je ešte kľúčové vyjadrenie protimonopolného úradu, ale nepredpokladáme z našej strany žiadne komplikácie,“ povedal Počiatek. Záväznú ponuku v piatok 30. mája predložilo aj konzorcium v zložení Slovenská plavba a prístavy, a. s. (SPaP) a Axbenet, s. r. o. Trnava. „Ponuka však neobsahovala preukázanie zabezpečeného záväzného financovania kúpy nákladných vozňov v požadovanom objeme, preto sa ďalej v súťaži nemohla zúčastniť,“ dodal minister dopravy.
Všetky zdroje z transakcie použije ZSSK Cargo na svoje oddlženie a dosiahnutie primárneho cieľa, a to zníženie úverového zaťaženia do roku 2016 na úroveň 30 % oproti koncu roka 2012. Znamená to, že zadlženosť by sa mala znížiť zo 450 mil. eur na 150 mil. eur. V súčasnosti sa pohybuje na úrovni 350 mil. eur. Všetky tieto opatrenia podľa ministra dopravy smerujú k tomu, aby spoločnosť stabilizovala svoju ekonomickú činnosť a v budúcnosti dosahovala zisk.
Generálny riaditeľ ZSSK Cargo Vladimír Ľupták informoval, že firma AAE sa tiež zaviazala financovať revízne opravy vozňov. „Čo je za osem rokov 80 mil. eur. Dňom prevodu vlastníctva vagónov na Cargo Wagon nebude mať Cargo tento záväzok, čo predstavuje ročne 10 mil. eur,“ povedal Ľupták. Očakáva, že táto transakcia bude uzavretá v septembri, resp. októbri. Výnos z predaja vozňov umožní štátnej spoločnosti rýchlejšie splatiť pôžičku 166 mil. eur od štátu z roku 2009. Z takmer 6 300 zamestnancov ZSSK Cargo prejde do dcérskej firmy asi pätnásť oproti očakávaným tridsiatim.
O vstup do Cargo Wagon sa pôvodne zaujímalo pätnásť subjektov a neskôr piati uchádzači. „Súťaž bola nastavená veľmi výhodne pre Cargo, čiže pre štát,“ tvrdí Počiatek. „Podmienky znamenali veľmi zložitý finančný model pre súkromných potenciálnych investorov a vo finále obstál len najsilnejší. Firma AAE je najväčší európsky hráč na trhu manažmentu koľajových vozidiel a ako jediná bola schopná prejsť náročnými podmienkami z finančného pohľadu,“ dodal Počiatek. Keby to bol podľa neho taký lukratívny biznis, záujem firiem by bol oveľa vyšší.
Ostatní uchádzači podľa ministra považovali cenu za vozne za veľmi vysokú a za ich spätný prenájom za veľmi nízku. Bežné ceny nájmu vozňov v závislosti od typu sa pohybujú od 12 do 18 eur za vozeň na deň. „Súkromní investori neboli schopní zabezpečiť financovanie, pretože banky neakceptovali pre súkromníka nevýhodný biznis model a pre štát veľmi výhodný,“ priblížil Počiatek. Napríklad, firma Axbenet oznámila ministerstvu, že podmienkou získania úveru by bolo zníženie ceny za predaj vozňov o 30 mil. eur alebo zvýšenie dennej sadzby za prenájom vozňov minimálne o dve eurá.
Predaj 66 % akcií v ďalšej dcérskej firme ZSSK Cargo Intermodal, a. s. ktorá bude zabezpečovať kontajnerovú prepravu, by sa mal podľa Ľuptáka uzavrieť do konca tohto roka. ZSSK Cargo očakáva z tejto transakcie, vrátane predaja okolo štyristo vozňov, výnosy okolo 20 mil. eur. Ponuky by sa mali predkladať predbežne v auguste alebo septembri.