Letecké spoločnosti od budúceho roka budú za svoje nedostatky platiť cestujúcim, ktorí prestanú byť obeťou ich svojvôle. Podľa informácií Európskej únie vlani sa nemohlo odviezť do cieľového letiska asi 250 000 cestujúcich, lebo až pred nastúpením do lietadla im oznámili, že všetky miesta v ňom sú obsadené a oni sú nadbytoční. Tieto nedostatky vyplývajú z doterajšej praxe leteckých spoločností, ktoré rezervujú v lietadlách viac miest, než je ich kapacita a predpokladajú, že nie všetci cestujúci sa dostavia k odletu ich spojov. V iných prípadoch menia spoločnosti cestujúcim nielen čas ich odletu, ale aj spoločnosť, ktorou pocestujú.
Európska komisia sa rozhodla skončiť s praxou leteckých spoločností, ktorej obeťami sú cestujúci. Od budúceho roka by mali spoločnosti, ktoré zmenia leteckú spoločnosť cestujúcemu, zaplatiť poškodenému paušálnu náhradu najmenej 250 EUR. Pri letoch nad 1 500 kilometrov sa táto náhrada zvyšuje na 400 EUR a pri letoch nad 3 500 kilometrov na 600 EUR. Platiť budú aj za oneskorené a zrušené lety.
Toto opatrenie sa bude vzťahovať nielen na pravidelné letecké spoje, ale aj na dovolenkové a chartrové lety.
Smernica, ktorá je v záverečnom štádiu schvaľovania, obsahuje aj množstvo iných sankcií voči leteckým spoločnostiam. Ak sa napríklad let oneskorí o viac hodín, spoločnosti sa budú musieť postarať o bezplatné zaopatrenie cestujúcich, ale aj platiť im medzištátne a medzikontinentálne hovory.
Informoval nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung.