Na budúci rok v decembri zazvoní umieračik Novému trhu, legendárnej časti nemeckej burzy, v ktorej sú koncentrované internetové, biotechnologické, mediálne a ďalšie novoekonomické spoločnosti. Dôvod je viac ako prozaický: razantný prepad akciových kurzov o vyše 90 %. Nový trh tým stratil zmysel jestvovania: Nové, mladé firmy mali totiž v tomto burzovom segmente získavať kapitál potrebný na ďalšiu podnikateľskú expanziu. Istý čas sa im to aj darilo. Potom sme boli svedkami nevídanej burzovej bubliny, ktorá vyhnala hodnoty účastín do stratosférických výšok.
Tak ako sa kyvadlo vychýlilo jedným smerom, tak sa následne nevrátilo do normálnej polohy (t. j. do ekonomicky podložených kurzových hodnôt), ale hneď sa prehuplo do ďalšieho extrému: akcie takmer všetkých novotrhových spoločností klesli o 90 a viac percent. Tento prepad bol poslednou ranou pre mnohé ťažko skúšané info-technologické firmy – a pre celý Nový trh (vrátane mnohých súkromných investorov).
Po búrlivom vstupe pád
V marci 1997 hlásili burzové fanfáry vznik Nového trhu. Sprvoti boli na ňom kótované dve spoločnosti. Jednou z nich bola telefonická spoločnosť MobilCom, ktorá – irónia osudu – teraz bojuje o prežitie. Postupne sa na Nový trh odvažovalo čoraz viac info-technologických firiem. Niektoré z nich sa opierali o racionálne podložené podnikateľské plány. Väčšina z nich však bola vyjadrením globálneho novoekonomického ošiaľu – počas najväčšej info-technologickej hystérie sa nebral ohľad „na klasické“ ukazovatele ako, povedzme, zisk, ale na bujaré stratégie do budúcnosti, na uchmatnutie čo najväčšej časti internetového koláča, na prevzatie čo najväčšieho počtu konkurentov, na vypracovanie čo najúžasnejšieho marketingového konceptu.
Najväčší boom zaznamenal Nový trh v rokoch 1999 – 2001. Zatiaľ čo koncom roku 1998 bolo na ňom kótovaných 62 firiem, v roku 1999 bolo doňho prijatých 140 podnikov. Na jar 2000 sme boli svedkami najprominentnejšej emisie vôbec: T-Online, dcérskej spoločnosti telekomunikačného giganta Deutsche Telekom. Koncom roku 2000 sa v Novom trhu tiesnilo 339 spoločností. V auguste 2001 dosiahol ich počet absolútny rekord: 343.
To však už mal Nový trh zenit za sebou, 10. marca 2000 zaznamenal Nemax All Share (index všetkých akcií kótovaných na Novom trhu) historicky najvyšší stav – 8 559 bodov. V marci 1997 pritom začal burzovú púť na úrovni 500 bodov. Trhová kapitalizácia (počet akcií prenásobený kurzom) všetkých nemeckých info-technologických účastín dosiahla v marci 2000 hodnotu 231 miliárd eur. Novoeokonomické nadšenie nepoznalo hraníc: zdalo sa, že kupovanie akcií je mimoriadne jednoduchou činnosťou na automatické zbohatnutie – veď kurzy takmer všetkých novotrhových účastín stúpali ostošesť, pomýliť sa preto nemohol nikto. O to väčšie bolo vytriezvenie.
Profesionálni aktéri na parkete si na jar 2000 (konečne) uvedomili, že aj na Novom trhu sa podnikateľská polievka varí z vody. Že novoekonomické firmy takisto musia vykazovať zisk, aby z neho mohli investovať do modernizácie jestvujúcich a výstavby nových podnikateľských prevádzok a do naštartovania potrebných inovačných aktivít. A najmä, že prísun kapitálu z burzy nemôže trvať donekonečna. Zostrili pozornosť na reálnosť podnikateľských plánov info-technologických spoločností. Výsledok bol vytriezvejúci: len zanedbateľná menšina novotrhových firiem bola vstave generovať zisk. Nasledoval logický krok, predaj akcií, nemajúcich ani náznak šance prežiť tvrdú trhovú realitu. Zažili sme prepad Nového trhu z rekordných výšin do čiernej diery. Index Nemax All Share začal nezadržateľne klesať (aj „vďaka“ krachu na newyorskej technologickej burze Nasdaq a 11. septembru) a dnes sa s veľkou námahou pohybuje okolo 400 bodov, čo je prepad o vyše 90 percent. Trhová kapitalizácia sa znížila z maximálnych 231 miliárd eur na jar 2000 na dnešných približne 20 miliárd eur.
Kto áno, kto nie
Nový trh sa už dlhší čas nachádza v klinickej smrti. Prevádzkovateľ nemeckej burzy urobil jediný logický krok – zruší tento burzový segment. Namiesto neho rozdelí všetky akcie na nemeckej burze na dve hlavné časti: spoločnosti zaradené do „Prime Standard“ musia splniť zostrené podmienky burzovej kontroly a budú mať prísnejšie informačné povinnosti; firmy v „Domestic Standard“ musia spĺňať iba zákonné minimum pre kótovanie na burze.
Komentátor denníka Süddeutsche Zeitung Marc Beise otitulkoval úvodník ku koncu Nového trhu Koniec Iluzionistanu. Výstižne vyjadril uplynulých päť rokov: Väčšina novoekonomických podnikateľov sa domnievala, že vytvorením (predovšetkým internetových) ilúzií sa im podarí neutralizovať základné podnikateľské pravidlá, ktoré sú platné v trhovej ekonomike odjakživa. Na nemeckej burze sa prečisťujú akciové spoločnosti, trhovo podmienene sa oddeľujú plevy od zrna. Zánik Nového trhu, pravda, neznamená, že novoekonomické spoločnosti prestanú jestvovať. Koniec Nového trhu je začiatkom burzovej (a trhovej) normality. Od začiatku roku 2004 sa info-technologické spoločnosti budú musieť pasovať nielen so svojimi internetovými konkurentmi, ale so všetkými akciovými spoločnosťami. Potom sa definitívne ukáže, ktoré novoekonomické firmy majú dlhodobú budúcnosť, a ktoré nie.
AUTOR JE SPOLUPRACOVNÍKOM PROFITU