Na začiatku bola debna plná inšpirácií, čiže najrôznejších manažérskych diárov a systémov plánovania. Roman Svitak si ich doviezol v roku 1991 z návštevy hannoverského CEBITU – známej celosvetovej výstavy výpočtovej techniky a moderných technológií. Zaoberal sa vtedy výpočtovou technikou a výstavu nemohol nenavštíviť.
„Nešlo len o prehliadku elektronických produktov. Zastúpené tu boli tiež západné školiace firmy pôsobiace v oblasti riadenia a osobného manažmentu. Všade pobehovali obchodníci a rôzni šéfovia s koženými notesmi a manažérskymi diármi pod pazuchou. Vedeli niečo, čo som nevedel ja a mali k dispozícii niečo, čo som nepoznal. V ušetrenom čase som tie školiace firmy obišiel, zistil, o čo ide, kúpil si diáre, ktoré tam prezentovali. Zvyšok som si objednal, vylovil z vrecka našetrené doláre a zaplatil vopred,“ spomína po desiatich rokoch.
Po návrate ešte doobjednal podľa katalógov ďalšie. Nasledovala analýza a prieskum trhu, štúdium uvedených produktov od zahraničných výrobcov, definovanie typického domáceho – čiže českého, ale aj slovenského – zákazníka a vývoj vlastného modelu, ktorý bude spĺňať jeho požiadavky a bude mu bližší ako zahraničná konkurencia. S talianskym partnerom zvládli dizajnérske práce a prvý český AutoDynamický Kalendár bol na svete.
Za desať rokov existencie spoločnosti ADK si tento plánovací systém zaobstarali desaťtisíce užívateľov tak v Českej, ako aj v Slovenskej republike, kde je exkluzívnym partnerom Grada Slovakia. Najpredávanejší štandard – ADK Classic, ako aj ďalšie variácie, sú aj v slovenskom jazyku.
Extrémne dobrý začiatok
Vývoj produktu, zložitejšia výroba, orientácia v dodávateľoch, výber kvalitných materiálov a tých najspoľahlivejších dodávateľov, vlastní ľudia, relatívne široká reklamná kampaň pre daný segment trhu, logistika, to všetko si vyžiadalo desiatky miliónov českých korún.
„Bola to veľká stávka. Banky na takéto riziko nepožičiavajú, ani som to neskúšal. Prostriedky sa nakoniec našli ako výsledok iných obchodných aktivít v oblasti výpočtovej techniky. Vyšlo to. Hneď v prvom roku 1992 sa predalo vyše 10-tisíc kusov. Bolo to šťastie a extrémne dobrý začiatok. Pracovali na tom skvelí ľudia. Keby sme boli predali len o niekoľko tisíc kusov menej, prišli by sme o celú investíciu. Bolo to neopakovateľné, a dnes by to už nebolo možné,“ hovorí R. Svitak na margo vzniku samostatnej spoločnosti ADK.
Neskôr sa síce objavil rad konkurentov, dovozcov i domácich výrobcov, ktorí sa snažili výrazne „podliezť“ cenu, zväčša však prerobili. Cieľová skupina je pomerne úzka. Tvoria ju predovšetkým systémovo mysliaci a konajúci manažéri a odborníci z najrôznejších odbo-
rov. Riziko neúspechu je vysoké. „Až október, november a, samozrejme, december prinášajú tržby. Vyrábate dlho dopredu, čo vyrobíte a nepredáte, to sú straty. Vzhľadom na nasýtený trh tu už miesto pre konkurenciu nie je,“ reaguje R. Svitak.
Menej stresu
„Manažérske kalendáre“ sú dnes – podobne ako náramkové hodinky a kvalitný oblek – súčasťou imidžu osob-
nosti. Či už je to politik, manažér, obchodník, technik alebo odborník z akéhokoľvek odboru ľudskej činnosti. Nie je to však len elegantný kožený doplnok „pod pazuchu“. Používateľovi pomáha nielen organizovať čas, je to predovšetkým nástroj na plánovanie a optimálne štruktúrovanie osobných cieľov a úloh. V neposlednom rade aj na ovplyvňovanie stresovej krivky.
Mnohí ho však môžu považovať za drahý luxus. Stojí oveľa viac ako kalendár kúpený v papiernictve. S cenou sa firma ADK musela vyrovnať hneď na začiatku.
„V porovnaní so západnými svetovými výrobcami manažérskych systémov je cena nášho produktu pri rovnakej kvalite polovičná, ale, samozrejme, vyššia ako v prípade diárov. Zdôvodňovať to vyššími výrobnými nákladmi by bolo pre zákazníka nezaujímavé. Čo ho však môže zaujímať, je pridaná hodnota. Preto sa snažíme vysvetľovať filozofický
rozdiel medzi plánovacím systémom a diárom, a dnes už aj niektorými elektronickými produktmi, ktoré takisto umožňujú termínované plánovanie úloh. Najskôr to bola databanka, potom mobil, palm pocket, ďalej to bude tablet PC. Tieto elektronické plánovacie diáre však – na rozdiel od ceruzky a pera – nepodporujú intuitívne a kreatívne procesy v sivej mozgovej kôre,“ vysvetľuje R. Svitak.
Ako mapa na stole
Moderné univerzitné teórie osobného riadenia obsahujú slová ako „psychoštruktúra“, „myšlienkové mapy“ či „intuitívne procesy“. V praxi sú uvedené znalosti spájané s technikami podporujúcimi mieru osobnej kreativity človeka, jeho výkonnosť a predovšetkým jeho konkurencieschopnosť a úspech v spoločnosti. To všetko obsahujú aj medzinárodné plánovacie systémy. Na tomto princípe je postavený aj produkt ADK.
Plánovacie systémy a osobné plánovače umožňujú vidieť všetko naraz. Podľa R. Svitaka ich možno prirovnať k mape rozloženej na stole. „Na prvý pohľad vidíte, ako je rozložený rok, tak ako vidíte na mape celú republiku. Dajú sa preto lepšie definovať reálne ciele a vidieť neustále celú štruktúru osobných úloh a priorít v čase i naraz.“