Juhokórejská automobilka Kia Motors postaví svoj prvý závod v Európe v hodnote 700 miliónov eur na Slovensku. Vyrábať tu bude 200 tisíc automobilov ročne.
TASR to dnes oficiálne potvrdil šéf Odboru pre komunikáciu so zahraničnými médiami spoločnosti Kia Motors Co. Joon Ra. Výstavbu novej automobilky plánuje Kia začať ešte v tomto roku. Nový závod, postavený v katastri obcí Mojš, Teplička nad Váhom, Nededza a Gbeľany, má byť dokončený koncom roku 2006. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2 400 nových pracovných miest. Nový závod bude podľa J. Ra vyrábať zatiaľ nešpecifikovaný typ auta Kia. Produkcia má byť určená pre európsky trh.
Slovensko so svojou ponúkanou lokalitou pri Žiline tak bolo v boji o túto automobilku uprednostnené pred severným susedom Poľskom, ktorého predstavitelia už sami upozornili na to, že ich krajina má oproti SR nevýhodu hlavne v menej rozvinutej infraštruktúre. Ďalšie dve stredoeurópske krajiny, Česká republika a Maďarsko, boli pritom zo záujmu investora vyradené už k záveru vlaňajšieho roka.
Slovensko teda po už dlhšie etablovanom nemeckom Volkswagene a francúzskom PSA Peugeot Citroën, ktorý stavia svoju novú automobilku pri Trnave, získalo tretieho veľkého producenta automobilov. Volkswagen vo svojom bratislavskom závode vlani pritom vyrobil už 280 000 osobných áut, fabrika PSA s ročnou produkciou 300 000 áut rozbehne výroku v roku 2006 a ďalších 200 000 áut ročne začne z liniek Kia schádzať v roku 2007. Niektoré zahraničné média v nadväznosti na to už informovali, že Slovensko sa takto postupne stáva európskym Detroitom.
Slovenská vláda zatiaľ podrobnosti o balíku investičných stimulov, ktoré od nej Kia získa, nekonkretizovala. Francúzsky PSA Peugeot Citroën, ktorý už začal na Slovensku budovať svoj nový závod so zhruba obdobnou investičnou náročnosťou, získal od štátu zhruba 6,4 miliardy Sk.
Mesto Žilina automobilke ponúka úľavy na dane z nehnuteľností, úľavu na dane z pozemkov a aj zhruba 1 000 bytov pripravených už počas najbližších dvoch rokov. K novému závodu juhokórejskej automobilky, ktorá patrí pod koncern Hyundai, je Žilina pripravená rozšíriť aj mestskú hromadnú dopravu.
Žilinská radnica tiež zverejnila, že automobilke ponúkla okrem dobre pripraveného pozemku aj materskú, základnú a strednú školu s vyučovacím jazykom anglickým, vlastné zdravotnícke zariadenie a dočasne by jej vyčlenila aj administratívnu budovu. Mesto sa zaviazalo zabezpečiť aj školské priestory na tréningové centrum pre zaškoľovanie nových pracovníkov.
Žilina s dotknutými obcami Nededza, Teplička nad Váhom, Mojš a Gbeľany už založili aj spoločnosť Žilina Invest, ktorá má zastrešovať aktivity samospráv vo vzťahu ku kórejskému koncernu Hyundai-Kia. Jednou z hlavných úloh firmy Žilina Invest by mal byť výkup pozemkov od terajších vlastníkov a ich následný predaj kórejskej automobilke za symbolickú cenu.
Podľa štúdie potenciálnych dodávateľov je v okruhu 200 kilometrov od Žiliny 466 firiem, ktorých výrobky a služby by mohla nová automobilka využiť. Z toho na Slovensku ich je 280, v Českej republike 80 a v Poľsku 106.
Slovenská vláda už v priebehu tohto roku juhokórejskej automobilke Kia, ktorá si pre svoj nový závod vybrala Žilinu, poskytne stimuly vo výške 1,5 až 1,6 miliardy Sk.
Na tlačovej besede v Bratislave o tom informoval minister hospodárstva SR Pavol Rusko s tým, že zdroje potrebné na investičné stimuly sa získajú plošným i selektívnym viazaním výdavkov v rozpočtových kapitolách jednotlivých rezortov. Celková výška stimulov, ktoré vláda investorovi poskytne aj v ďalších rokoch, pritom podľa neho v zmysle pravidiel Európskej únie nepresiahne hranicu 15 % celkového objemu investície Kia. Tá pritom do svojho žilinského závodu zainvestuje celkovo viac ako 28 miliárd Sk a tak by investičné stimuly vlády mali dosahovať maximálne zhruba 4,2 miliardy Sk. Vláda má podľa Ruska podporiť vykupovanie pozemkov, budovanie inžinierskych sieti či obstarávanie investičného majetku. S daňovými prázdninami sa nepočíta.
Podpis finálnej zmluvy medzi Kia Motors a slovenskou stranou sa podľa Ruska očakáva už v polovici tohto mesiaca, 16. až 17. marca. Prvé materiály súvisiace s príchodom investora vláda prerokuje už na svojom zasadnutí v stredu.
Rozhodnutie Kia Motors postaviť závod na výrobu automobilov práve v Európe súvisí s vynikajúcimi výsledkami predaja značky v tomto regióne a s jej zvyšujúcim sa trhovým podielom. Kým v uplynulom roku tu Kia predala 150 000 vozidiel, v roku 2008 očakáva nárast odbytu na pol milióna kusov. Nová európska Kia bude vyrábať modely len pre európsky trh, ktorý však bude zásobovaný aj produkciou z Južnej Kórey. Podľa slov viceprezidenta Kia Motors Yong Hwan Kima rozhodnutie postaviť závod na Slovensku vystihuje silný záväzok Kia voči európskemu trhu, ako i zvyšujúcemu sa dopytu európskych zákazníkoch po našich výrobkoch.
Na projekte výstavby európskeho závodu budú participovať aj ôsmi kórejskí subdodávatelia, výrobcovia náhradných dielov, medzi nimi i najväčší Hyundai Mobis.