Horský priechod Donovaly do veľkej miery určuje situáciu na zimných slovenských cestách. Hlásenie o jeho prejazdnosti pozorne sledujú najmä vodiči ťahačov. Ak Donovaly prejazdné nie sú, cesta sa im predĺži a musia použiť iné horské priechody: Šturec alebo v opačnom smere Čertovicu.
Plány na vybudovanie tunela popod Donovaly existujú už niekoľko desaťročí. Pri poslednom trasovaní diaľnic sa variant stredným a južným Slovenskom, ktorý neskôr počítal aj s vybudovaním tunela popod Donovaly, neschválil. Práve tunel pod Donovalmi sa stal akýmsi protiargumentom ministerstva dopravy, že by to nebolo finančne reálne. Prepočty o potrebných miliardách korún za vraj až 17 kilometrov dlhý tunel naozaj neboli reálne. Stál by oveľa menej, ale v najbližšom období sa určite nepostaví. Horský priechod bude ďalej preťažený.
Priechod je v mnohých miestach veľmi úzky a kamión, ktorý si nevie rady na hladkých pneumatikách v snehu a ľade, sa nedá poriadne obísť. Doprava sa preto obyčajne na niekoľko hodín zastaví a v kolónach z oboch strán, teda od Banskej Bystrice aj od Ružomberka, stoja aj osobné autá, autobusové linky a kamióny.
Najprv parkoviská
Prejazd Donovalmi nie je problémom iba v zime. Aj bez snehovej pokrývky tu dochádza k rôznych kolíznym situáciám, keď napriek veľmi dobre viditeľnému značeniu precenia vodiči nákladných ťahačov stúpanie, ale predovšetkým klesanie z priesmyku. Zväčša potom končia s nákladom vedľa cesty. Keďže oblasť pod Donovalmi je známa ako veľký rezervoár pitnej vody, pri haváriách na ceste sú ohrozené jej zdroje.
Náklady na celú stavbu, rozdelenú do desiatich menších, sú okolo 200 miliónov korún. Investorom projektu je Slovenská správa ciest, Investorský útvar Banská Bystrica. Podľa jej riaditeľa Juraja Valenta ide o stavbu, ktorá má zvýšiť funkčnú úroveň komunikácie medzi Uľankou na banskobystrickej a Korytnicou na ružomberskej strane. Dôvodom je mimoriadne zvýšenie intenzity dopravy, ktoré je zrejmé najmä v posledných rokoch.
Postupne tretie pruhy
Ešte vlani sa začalo s prvou stavbou – vybudovaním veľkého odstavného parkoviska pri Uľanke. Parkovisko, ktoré by konečne vyriešilo problém, kde sa budú môcť odstaviť kamióny, keď pre tento druh dopravy bude priechod uzavretý, bol najakútnejší. Do užívania – s kapacitou okolo dvadsať kamiónov a tridsať osobných áut – by ho mali odovzdať ešte túto jeseň. Odstavné plochy sú hotové, práve sa dokončuje veľký zrub – motorest, ktorého investorom je súkromná osoba.
Ďalšie parkovisko, z ružomberskej strany, vznikne pri plánovanom stredisku zimnej údržby. Poveternostné podmienky sú v zime totiž také, že mechanizmy sa do priesmyku nemôžu dostať. Takto by mal byť ich zásah operatívnejší i efektívnejší.
Na piatich úsekoch cesty – tam, kde to umožňovali prírodné podmienky – vzniknú tzv. tretie pruhy na odstavenie či predbiehanie pomalých ťahačov. Bude to v úsekoch Jelenec, Motyčky, Hanesy, Donovaly, z opačnej strany trochu dlhší pruh pri Korytnici. Spolu by mali mať okolo päť kilometrov, budovať sa začnú postupne na jar budúceho roka.
Okrem toho sa plánuje aj vybudovanie záchytných ciest pre neovládateľné ťahače, tak ako je to bežné v krajinách západnej Európy. Tie by mali vzniknúť na banskobystrickej strane a materiálom, do ktorého by mali ,,vbehnúť“ v prípade, že nezvládnu klesanie a brzdenie, bude štrk, ale aj plastové sudy.
Cez Donovaly sa totiž prepravuje veľmi často drevo do ružomberskej celulózky, ktorá denne potrebuje drevnú hmotu dovezenú 390 kamiónmi. Staršie štatistické údaje hovoria podľa starostu Donovál Miroslava Daňa o prejazde sedemtisíc áut cez priesmyk za 24 hodín. V súčasnosti sa to už odhaduje na oveľa viac.
Súčasťou a zavŕšením celého projektu na zlepšenie dopravy na Donovaly a pobytu v tomto vyhľadávanom stredisku cestovného ruchu je stavba s ekologickým zameraním. Ide o zachytávanie vody z komunikácií, keďže sú v II. ochrannom pásme pitnej vody. Od Jelenca až po koniec Donovál by sa mal spoločnými investíciami Slovenskej správy ciest a ministerstva životného prostredia vybudovať systém na ich odchytávanie a čistenie.
Aj pre hostí
Najviditeľnejšou súčasťou stavby, ktorou by sa mala docieliť bezpečnejšia doprava v okolí Donovál, ale aj priamo tam, je rekonštrukcia centra obce. Stavba s nákladmi 50 miliónov korún sa začala v máji tohto roku. Vodiči i návštevníci si ju všimli najmä podľa neobvyklej prekládky dreveného nadchodu nad hlavnou cestou. Práve toho, na ktorom svieti pre Donovaly typický psí šesťzáprah.
Rekonštrukcia centra Donovál, ktorá by má byť hotová do 12. októbra tohto roka., keď sa začínajú oslavy tristoročnice obce, pozostáva z viacerých investícií. V zimnom období milovníci lyžovania a snowboardingu, ktorí chceli svoje autá alebo zájazdové autobusy odstaviť na centrálnom parkovisku, celkom zahatali dopravu v najvyššom bode hlavného ťahu. Okrem rozšírenia cesty o odbočovací pruh z hlavnej cesty do centra obce a samostatný vjazd a výjazd z centrálneho parkoviska sa vymieňajú aj inžinierske siete pod jej povrchom. A to na náklady vlastníkov sietí.
Po dobudovaní cesty sa radikálne dorieši problém dopravy v samotnom centre. Rekonštrukciou sa zvýši bezpečnosť domácich i hostí pri prechode cez cestu – preto prekládka dreveného nadchodu. Zlepší sa aj priestor na autobusové zastávky v oboch smeroch.
Pre návštevníkov Donovál konečne pribudne infocentrum a spolu sním na jednom mieste vzniknú možnosti ubytovať sa, stravovať, športovať a relaxovať. Ako uviedol starosta M. Daňo, predpokladané náklady sú 3,9 milióna korún, pričom sa snaží získať prostriedky aj od najväčších prevádzkovateľov hotelov a reštaurácií v obci.
Obecný rozpočet je asi 4 milióny korún a Donovaly naozaj žijú z cestovného ruchu. Na druhej strane to kladie zvýšené nároky na infraštruktúru obce. V poslednom čase nastal problém s odvozom komunálneho odpadu, keď náklady za rok sú 1,2 milióna korún. Za prvý polrok to bolo 87 veľkokapacitných kontajnerov a 5 400 kukanádob so smeťami. Obec za odvoz síce platí, ale platiť prestávajú niektorí prevádzkovatelia hotelov, ubytovní či majitelia súkromných chát.
Chystajú športarénu
Ak sa však Donovaly chcú svojou ponukou a kvalitou priblížiť európskym centrám, nemôžu o tom, že by nezabezpečili základné funkcie obce, ani uvažovať. Najmä keď v budúcnosti by chceli svoju ponuku oddychu zlepšiť predovšetkým v letnom období výstavbou komplexu športových a rekreačných služieb s názvom Športaréna s odhadovanými nákladmi 700 miliónov korún.