ČLÁNOK


,

Keď sa radosť zmení na sklamanie
24. decembra 2002

Na Vianoce každý dostáva asi najviac darčekov, ale veľa ich aj daruje. Niektorí si to nechávajú na poslednú chvíľu. A možno robia dobre. Pravdepodobne každý z nás našiel pod stromčekom nekvalitný výrobok. Darček zväčša preverí až obdarovaný a radosť vystrieda sklamanie. Čo má však s ním spraviť? Umožňuje mu náš právny poriadok vrátiť ho, ak zistí, že sa mu nepáči?

„Žiaden predpis neprikazuje predávajúcemu vymeniť tovar, ktorý sa obdarovanému nepáči. Je však vecou obchodnej stratégie predávajúceho a zmluvnej voľnosti medzi stranami, či tovar naspäť prijme alebo nie. Nič, ani zákony mu v takomto konaní nebránia,“ tvrdí Dominik Okenica z Ministerstva vnútra SR. Takisto zákon predajcovi nestanovuje povinnosť vymeniť tovar, ktorý sa obdarovanému síce javí ako nekvalitný s ohľadom na jeho predstavy a očakávania, ale ktorý má požadovanú kvalitu. Iné to je, ak nedosahuje bežnú kvalitu alebo takú, o ktorej predávajúci vyhlásil, že ju má.

Súčasné platné právne predpisy našťastie garantujú spotrebiteľovi právo na kúpu bezchybného tovaru. Jednoznačne dávajú spotrebiteľovi právo na to, aby bol tovar bezchybný počas celej záručnej lehoty. A to na základe zodpovednosti predávajúceho za chyby, ktoré sa v tejto lehote vyskytnú. Záručné lehoty začínajú plynúť od prevzatia veci kupujúcim – nie od jej darovania. To znamená, čím neskôr darček kúpite, tým väčší priestor poskytnete obdarovanému, aby zistil, či je kvalitný. „Darček kúpený skôr je vhodné vyskúšať (aspoň jeho základné funkcie, ktoré má plniť, ak to jeho charakter umožňuje) alebo sa s predávajúcim dohodnúť na dlhšej záručnej lehote. Seriózny predávajúci by s tým najmä pri hodnotnejších daroch, a teda aj vyšších ziskoch pre predávajúceho, nemal mať problémy,“ radí D. Okenica.

Ak pri reklamácii výrobok vymenia, záručná lehota začína plynúť znova od prevzatia novej veci. Podľa hovorkyne Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuše Krkošovej, plynie nová záručná lehota po prevzatí reklamovanej veci. Čiže, ak je záručná lehota šesťmesačná, začína plynúť nových šesť mesiacov.

Zákonná podpora kupujúceho

Po uplynutí záručnej lehoty právo na reklamáciu zanikne. Počas záručnej lehoty má spotrebiteľ právo uplatniť si reklamácie na chyby, ktoré nevznikli jeho zavinením. O opodstatnenosti reklamácie rozhoduje predávajúci. „Ak si spotrebiteľ myslí, že má nárok na náhradu poškodeného výrobku, ale predávajúci jeho právo nechce uznať, vstupuje do hry tretia, nezávislá strana – súd prostredníctvom žaloby. Pravdaže, len za predpokladu, že mu kupujúci spornú vec postúpi,“ hovorí D. Krkošová.

Spotrebiteľ má právo, aby jeho reklamáciu vybavili najneskôr do 30 dní. Mnohým sa však zdá táto lehota pridlhá. Za všetkých vyslovil svoj názor D. Okenica: „Možno by bolo vhodné pri niektorých jednoduchších reklamáciách lehotu skrátiť. Predávajúci ju niekedy zneužívajú. Možno prinesie niečo nové rekodifikovaný Občiansky zákonník.“ Keďže však ešte stále platí mesačná lehota, ktorú predávajúci prípadne nedodrží, môže spotrebiteľ podať podnet na Slovenskú obchodnú inšpekciu. „Ak zistí porušenie zákona, vyrubí predajcovi pokutu. Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa sa môže pokuta vyšplhať až do výšky 500-tisíc korún. Pri jej určení sa prihliada na charakter protiprávneho konania a rozsah jeho nedostatkov,“ tvrdí D. Krkošová.

Kupujúci, v našom prípade obdarovaný, musí priniesť reklamovaný tovar a uplatniť reklamáciu v záručnej lehote a na správnom mieste (u predávajúceho alebo v servisnej firme na to určenej). Kúpu reklamovaného tovaru, resp. služby musí preukázať dokladom o kúpe, pri vybraných výrobkoch záručným listom.

Povinnosti predávajúcich v reklamačnom konaní upravuje Občiansky zákonník v zákone č. 47/1992 Zb. (§ 596 až § 656), zákon č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov (§ 13 a § 19) a zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov (§ 49). Za kvalitu predávaného tovaru voči spotrebiteľovi právne zodpovedá predávajúci. Táto zodpovednosť je objektívna, to znamená, že predávajúci sa jej nemôže zbaviť. Zodpovedá aj za chyby, o ktorých nevedel. Nie je rozhodujúce, či sú zjavné alebo skryté, ktoré sa prejavia až pri používaní veci. Ak má vec chyby, o ktorých predávajúci vie, je povinný kupujúceho na ne upozorniť. Ak treba, aby sa pri jej užívaní zachovali osobitné pravidlá, napr. ak sa užívanie riadi návodom, predávajúci je povinný poskytnúť kupujúcemu návod na používanie v slovenskom jazyku. Ak túto povinnosť nesplní, je povinný nahradiť kupujúcemu škodu, ktorá mu vznikla.

SOI naporúdzi spotrebiteľovi

Predávajúci je ďalej povinný spotrebiteľa riadne informovať o rozsahu, podmienkach a spôsobe uplatnenia reklamácie, vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu uplatniť, ako aj o vykonávaní záručných opráv.

Ako však reklamovať tovar kúpený na vianočných trhoch? Každý predávajúci je povinný vystaviť doklad o kúpe výrobku alebo o poskytnutí služby, v ktorom je uvedené aj obchodné meno a sídlo predávajúceho. A ten je povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek svojej prevádzkarni, prípadne aj na mieste, odkiaľ riadi svoj podnik.

Záručný list musí predávajúci vystaviť len v prípade, že poskytuje záruku dlhšiu ako šesť mesiacov. Predávajúci alebo ním poverený pracovník rozhodne o reklamácii ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Pritom je povinný vydať spotrebiteľovi doklad o reklamácii a spôsobe jej vybavenia, a to aj vtedy, ak reklamácii nevyhovie na mieste a v celom rozsahu. Pri zrušení prevádzkarne je podnikateľ povinný informovať príslušný okresný úrad o tom, kto preberá prípadné záväzky, teda aj reklamácie.

V súvislosti s vybavovaním reklamácie právo SOI je vymedzené zákonom o ochrane spotrebiteľa. SOI nie je oprávnená vstupovať do reklamačného konania, posudzovať reklamovaný tovar, ani rozhodovať o opodstatnenosti reklamácie.

SOI môže preverovať prijatie reklamácie,

prítomnosť pracovníka (zamestnanca) povereného vybavovať reklamácie po celý prevádzkový čas, dodržiavanie lehôt na vybavenie reklamácií, vydanie dokladu o uplatnení reklamácie a spôsobe jej vybavenia, vedenie evidencie o reklamáciách, dodržiavanie informačných povinností o rozsahu, podmienkach a spôsobe reklamovania. SOI poskytuje telefonické, písomné i osobné poradenstvo pre spotrebiteľov na všetkých svojich pracoviskách.

Občiansky zákonník

hovorí:

Odstrániteľné chyby sú také, pri ktorých má spotrebiteľ právo na bezplatné, včasné a riadne odstránenie.

O spôsobe odstránenia rozhoduje predávajúci.

Neodstrániteľné chyby sú také, ktoré bránia riadnemu užívaniu. Spotrebiteľ má právo buď na výmenu veci, alebo na odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí). Iné neodstrániteľné chyby sú také, ktoré nebránia riadnemu užívaniu veci (napr. funkčná, ale poškriabaná chladnička). Spotrebiteľ má právo na primeranú zľavu z ceny. Výška je vecou dohody.

Občiansky zákonník stanovuje záručné lehoty, ktoré predávajúci za žiadnych okolností nemôže skrátiť:

* 6 mesiacov pri priemyselnom tovare,

* 8 dní pri potravinárskom tovare,

* 3 týždne pri predaji krmív,

* 6 týždňov pri predaji zvierat,

* 3 mesiace pri oprave a úprave veci,

* 3 roky pri zhotovení stavby,

* 6 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku,

– ak je na predávanej veci, jej obale alebo návode k nej pripojenom vyznačená lehota na použitie, záručná lehota platí až do tejto lehoty,

– pri veciach, ktoré sa rýchlo kazia, treba reklamáciu uplatniť najneskôr nasledujúci deň po kúpe.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

20. 12. 2024

USD 1,039 0,001
CZK 25,121 0,006
GBP 0,830 0,005
HUF 414,180 1,870
CAD 1,495 0,002

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS