Na medzinárodnej konferencii INTRACO Special 2002 v polovici novembra v Bratislave prezentovala firma GfK Slovakia výsledky prieskumu zameraného na Bratislavčanov a ich nákupné zvyklosti. Ako uviedla zástupkyňa firmy Lívia Franková, prieskum ukázal, že typom predajne, v akej Bratislavčania robia každodenné menšie nákupy, je podľa vyše 50 percent opýtaných supermarket. Vyše 30 percent uviedlo samoobslužnú predajňu so štyrmi a menej pokladnicami a necelých 10 percent hypermarket. Medzi ostatné typy s nevýrazným percentom patria obchodné domy a nákupné centrá, cash & carry, veľkoobchody a iné nákupné miesta (tab. 1). Podľa názvu predajne najväčšie percento opýtaných uviedlo na prvom mieste Jednotu (cca 28 %), potraviny v blízkosti bydliska (cca 26 %), Rema 1000 a Tesco (cca 7 %), Delvita a Billa (cca 4 %) a s ďalším odstupom Carrefour, Terno a Uno (tab. 2).
Za väčšími nákupmi zásadne do hypermarketov a supermarketov
Poradie sa výrazne zmenilo pri odpovedi na otázku, v ktorej predajni robia Bratislavčania väčší nákup potravín. Na prvom mieste sa umiestnilo Tesco s takmer 24 percentami, nasledované Carrefourom s vyše 22 percentami, Jednotou so 14 percentami a Billou s takmer 10 percentami. S výrazným odstupom nasledovali Kaufland, Metro, potraviny v blízkosti sídliska, Hypernova, Polus, Terno a iné (tab. 3).
Podľa frekvencie väčších nákupov potravín nadpolovičná väčšina (cca 53 %) opýtaných uviedla 1-krát týždenne, 23 percent nakupuje 2- až 3-krát mesačne, 13 percent 1-krát mesačne, vyše 8 percent kupuje 2- až 3-krát týždenne a necelé tri percentá chodia na veľké nákupy denne (tab. 4).
Typom predajne, v akej robia Bratislavčania väčší nákup potravín, sú najmä veľkopredajne: hypermarkety a supermarkety (tab. 5). Podľa percent prisúdených opýtanými je takéto poradie: hypermarket (46 %), supermarket (vyše 35 %), samobslužná predajňa so štyrmi a menej pokladňami (vyše 7 %), veľkoobchod cash & carry (vyše 5 %) nasledované nákupným centrom alebo obchodným domom (takmer 4 %).
Anketárov tiež zaujímalo, ktoré nákupné centrá a obchodné domy respondent za posledných šesť mesiacov (V – IX/2002) navštívil a kde nakúpil, respektíve nenakúpil. Najlepšie výsledky dosiahli štyri subjekty – Polus, OD Tesco v centre mesta, Danubia a hypermarket Tesco (tab. 6). Medzi nákupnými centrami a obchodnými domami, ktoré respondenti za posledných šesť mesiacov nenavštívili, figurujú Tatracentrum, supermarket Terno, Shopping Park Soravia, OD Dunaj a OD Ružinov nasledované ďalšími nákupnými centrami s nižšími percentami (tab. 7).
Hrozby, ale aj šance pre firmy
Najsilnejšími dôvodmi, prečo respondenti navštívili konkrétne nákupné centrum, bol v drvivej väčšine cielený nákup, neplánovaná udalosť alebo lokalita zamestnania. Odpovede tiež ukázali, že Polus City Center sa stáva okrem svojej predajnej funkcie aj miestom na pracovné a súkromné stretnutia (tab. 8).
Prieskum dal odpoveď aj na niektoré otázky budúcich trendov a perspektív slovenského trhu.
Podľa Tomáša Drtinu z Incoma Research a Lívie Frankovej z GfK Slovakia sú to najmä tieto trendy:
– budú sa otvárať nové nákupné komplexy, výrazne sa zostrí konkurencia, v niektorých lokalitách nastane presýtenie trhu,
– pozície medzinárodných reťazcov sa posilnia, na trh vstúpia ďalšie (nonfood),
– nakupujúci budú omnoho náročnejší a kritickejší
– trh bude viac riadený zákazníkom,
– budú vznikať nákupné centrá rôzneho typu, mnoho z nich bude zahŕňať prvok zábavy,
– profily nakupujúcich na Slovensku sa budú často podobať západoeurópskym – čo sa týka nákupného miesta, väčšmi sa budú preferovať super- a hypermarkety, nakupovanie v samoobslužných predajniach bude mať klesajúcu, aj keď v najbližších rokoch stále dominantnú funkciu,
– profily nakupujúcich v Bratislave už v súčasnosti kopírujú západoeurópske nákupné správanie, a to tak vo svojich očakávaniach, ako aj vo využívaní pridanej hodnoty nákupných centier.
Pre podnikateľov i spoločnosti tieto trendy prinesú viaceré hrozby, ale aj šance:
– nakupujúci budú kritickejší a budú viac vyžadovať – trh bude viac riadený zákazníkom, rôzne typy zákazníkov budú vyžadovať rôzne prístupy, naskytne sa šanca pre tých, ktorí poznajú svojich zákazníkov,
– konkurencia na trhu sa zosilní, čo bude motiváciou na vlastné zlepšenie každého pracovníka i celej firmy,
– slovenský trh stále ponúka zaujímavé možnosti investovania, špeciálne pre tých, ktorí sú schopní identifikovať šance trhu v jednotlivých lokalitách, ako aj v jednotlivých segmentoch trhu,
– zvýši sa prítomnosť zahraničných podnikateľov, čím sa domácim naskytne príležitosť profitovať z medzinárodného know-how a možnosť učiť sa od druhých,
– obchody a nákupné centrá budú lepšie vyprofilované, pozornosť sa venuje „non-retail“ (najmä voľný čas a zábava) aktivitám a „fun-shopping“. Akékoľvek rozhodnutie bude musieť byť podložené faktom a bude vyžadovať nezaujatú, podrobnú a komplexnú analýzu.
–