Bollywood alias niečo indické na spôsob amerického Hollywoodu postupne vstupuje do povedomia verejnosti aj na Západe. Napriek tomu, že indický filmový priemysel sa rozvíja už niekoľko desaťročí, známejším na Západe sa stáva až teraz. Niežeby Bollywood nebol úspešný… svojím spôsobom: minulý rok predal na filmy vlastnej produkcie o jednu miliardu lístkov viac, ako to dokázal Hollywood. Zarobil však takmer 40-krát menej.
Hollywood zatiaľ bez obáv
Základnou charakteristikou indického sveta „pohyblivých obrázkov“ je chaos. Keď sa 30-ročná Rupali Mertová snažila vyrobiť načas svoj producentský debut, musela sa správať ako ostrieľaný vojak, ktorý práve dostal úlohu previesť „bažantov“ základným výcvikom. „Vstať ráno o piatej, zobudiť všetkých zainteresovaných a ‚dokopať‘ ich na pľac. Cítila som sa ako v kasárňach,“ hovorí R. Mertová, „ale ak by som nebola tvrdá, nikdy by sme to nestihli podľa plánu“.
V Bollywode sa takýto prístup ukazuje ako nevyhnutný. Prekročenie plánovaného rozpočtu a oneskorenie výroby filmu až o rok sa stali normou. Napriek tomu je dnes meno Bollywood v polovici sveta synonymom úspechu – aspoň v tej chudobnejšej. Obsahy filmov zvyčajne nie sú príliš náročné. Podľa producentov u ľudí, ktorí majú problémy s každodenným prežitím, hľadanie hlbších životných právd asi aj tak nemá zmysel: Chlapec stretne dievča. Zloduch unesie dievča, ktoré po dramatickom vyslobodení zaspieva a zatancuje so stovkou ďalších tanečníkov. A že sa za nimi ligocú Alpy? Kto by sa tým zaťažoval. Úspech si žiada upraviť realitu. Prvý film, ktorý videli Afganci po zvrhnutí Talibanu, bol z produkcie Bollywoodu. Úspech – svojím spôsobom.
Bollywood v súčasnosti produkuje až tisíc filmov ročne. Pritiahnuť pozornosť obecenstva zo Západu sa mu však darí až v poslednom čase. Filmy – najmä tie so zložitejšou zápletkou – už žnú prvé úspechy. Lagaan (v preklade: daň z pozemku) získal tohto roku nomináciu ako najlepší zahraničný film na prestížnom udeľovaní cien americkej filmovej Academy Awards. Niekoľko bollywoodskych filmov prepracovaných na muzikál prebrali newyorská Broadway aj londýnsky West End.
Značná popularita produkcie indického filmového priemyslu na rozvíjajúcich sa trhoch spôsobila počas posledných piatich rokov jeho 15-percentný medziročný rast – trikrát rýchlejší, ako rástla indická ekonomika. Napriek tomu len niekoľko filmov sa stalo naozaj ziskovými, pričom 25-percentná návratnosť sa pokladá za slušnú. Celkové tržby Bollywoodu za minulý rok sa vyšplhali na 1,3 mld. USD pri predaji 3,6 miliardy lístkov. Hollywood predal 2,6 miliardy lístkov, za čo dosiahol tržby 51 mld. USD. Bollywood zarába priemerne na jednom filme 1,3 mil. USD, Hollywood 69 mil. USD – viac ako 53-násobok.
Chýbajúca disciplína
Indická vláda si len nedávno uvedomila potenciál filmového priemyslu. Po desaťročiach priraďovania druhoradého statusu vláda v Dillí pred dvoma rokmi udelila filmárskej brandži oficiálny status odvetvia. To znamená, že producenti sa budú môcť uchádzať o bankové pôžičky, vydávať dlhopisy a žiadať o poistenie. V apríli 2001 ako prvá poskytla indickým filmárom prostriedky Indická banka pre priemyselný rozvoj (IDBI). IDBI požičala 13,5 mil. USD na 14 bollywoodskych projektov a ani v jednom nevykázala stratu. „Bankové financovanie pomáha zaviesť do tohto odvetvia disciplínu,“ tvrdí Viney Kumar, generálny riaditeľ IDBI v Bombaji.
Disciplína je v Bollywoode kapitola sama osebe. V Indii neexistujú veľké štúdiá a odvetvie je značne fragmentované. Len máloktorí zo spisovateľov, hercov či režisérov videli písomnú zmluvu. Plagiátorstvo sa stalo rutinou (Bollywood – Hollywood) vďaka veľmi benevolentnému prístupu k zákonom o ochrane duševného vlastníctva. Materiálne podmienky sú veľmi primitívne: Klimatizované štúdio sa považuje za luxus, bezpečnostné opatrenia označili členovia filmárskych tímov zo Západu ako „otrasné“.
Časové rozvrhy sa nedodržujú, herecké hviezdy prisľúbia účasť na niekoľkých projektoch naraz, ale ani sa neobťažujú oznámiť producentom, či sa vôbec na nakrúcanie dostavia. Honorár hlavného predstaviteľa zvyčajne berie 40 percent z celkového rozpočtu, čím zostáva relatívne málo na predvýrobnú prípravu, scenár alebo sofistikovanú postvýrobnú digitalizáciu. V Hollywoode ani 30-miliónový šek pre Arnolda Schwarzeneggera za tretie pokračovanie Terminátora nepredstavoval viac ako 20 percent z celkového rozpočtu.
Výsledky pôsobia trochu komicky. Devdas, tohto roku dokončená ľúbostná romanca, je jednou z najhorúcejších noviniek. Výroba však trvala dvakrát dlhšie, ako sa plánovalo a celkové náklady sa tiež zdvojnásobili. Za dva roky sa vyšplhali na desať miliónov.
Hlavné „trháky“ dokážu priniesť aj 100-percentnú návratnosť, 90 percent bollywoodskych filmov je však stratových.
Peniaze z podsvetia
Ďalším problémom Bollywoodu bola a čiastočne ešte stále je závislosť od tzv. špinavých peňazí (získaných z nelegálnej činnosti). V 80. rokoch minulého storočia, keď televízia začala preberať bollywoodskych fanúšikov a filmové rozpočty sa stávali nákladnejšími, bollywoodski producenti nachádzali hotové peniaze v oblastiach postavených mimo zákona. Podľa tvrdení polície až do minulého roka 40 percent prostriedkov Bollywoodu pochádzalo z organizovaného zločinu. „Zločinci ponúkajú peniaze, správajú sa priateľsky a neskôr sa stávajú dosť zlé veci,“ tvrdí Shridhar Vagal, komisár bombajskej polície. Počas posledných piatich rokov sa obeťami vydierania stali desiatky producentov a režisérov a piati na to dokonca doplatili životom. Polícia odhaduje, že v súčasnosti len za 10 percentami bollywoodskej produkcie sú špinavé peniaze.
Zmena situácie vytvorila možnosť pre mladých producentov, ktorí by radi pozdvihli úroveň bollywoodskych filmov. Tí, poučení chybami svojich predchodcov, vstupujú do filmu s jasnejšími predstavami o spôsobe práce a sledovaní nákladov. Disciplínu zavádzajú aj bankári, ktorí dúfajú, že tvrdými obchodnými praktikami dosiahnu zisk. A peniaze spolu s uznaním – to je to, čo Bollywood v súčasnosti potrebuje najviac.
Zo zdrojov BusinessWeek.com