Modrý zázrak – poznáme jeho užívateľov? „Niektoré odpovede na túto otázku dokážeme zodpovedať. Aj preto, že sme ich získali prostredníctvom prieskumu trhu, ktorý sme robili v spolupráci s firmou GfK na Slovensku, ktorá nám umožnila overiť si niektoré naše stratégie a modifikovať ich aj do budúcnosti,“ hovorí marketingová manažérka spoločnosti Pfizer H.C.P. Slovakia Eva Vlčková.
„Čo sa týka nášho postavenia na Slovensku – v súčasnosti máme popredné miesto v liečbe viacerých závažných ochorení, ktorými trpí veľká časť slovenskej populácie, a to srdcovo-cievnych ochorení, mnohých psychických a neurologických ochorení, infekčných ochorení a v neposlednom rade porúch erekcie,“ vysvetľuje.
Prežitok z minulosti
Jedným z výsledkov intenzívneho výskumu vo firme bola aj modrá pilulka, ktorá nepochybne predstavuje prelom v liečbe erektívnej dysfunkcie. Tabletka si získala nielen priazeň jej mužských užívateľov, ale aj množstvo ocenení za výskum a vývoj, ktoré vyvrcholili udelením Nobelovej ceny za medicínu v roku 1998.
„Aká bola situácia, keď sme s týmto liekom prichádzali na trh? Čo sa týka hodnoty zdravia pre širokú populáciu, stačí povedať, že väčšina ľudí na Slovensku má k nemu pasívny prístup. Je to možno určitý prežitok z minulosti, ľudia boli zvyknutí, že zdravotná starostlivosť je zadarmo a všetko, čo sa zdravia týka, dostávajú bezplatne. Ale s tým súvisí nízka ochota aktívne sa podieľať na prevencii a liečbe svojich chorôb. To platí, čo sa týka všeobecne zdravia. Keď sa pozrieme ešte trošku ďalej – do sexuálneho zdravia – je špecifické tým, že je to značne tabuizovaná oblasť. Je považované za výsostne súkromnú vec každého človeka a jeho poruchy vyvolávajú pocit menejcennosti u ľudí, ktorých sa to týka, ostýchavosť, vyhýbanie sa riešeniu. Veľmi častou reakciou mužov, s ktorými o tom hovoríme, je: týka sa to kohokoľvek v okolí, ale mňa nie! Takže asi takýto bol prístup k sexuálnemu zdraviu pred uvedením modrej tabletky na slovenský trh,“ vracia sa do minulosti E. Vlčková.
Ochota komunikovať
Čo bolo teda prvoradou úlohou? Predovšetkým pozrieť sa na určitý začarovaný kruh, ktorý obklopuje muža s ťažkosťami v oblasti sexuálneho zdravia. Pod akým je vplyvom? „Nepochybne naň vplýva prostredie v širšom zmysle slova. V tom užšom zmysle partnerka, médiá, priatelia, spoločnosť. Na základe prostredia, ale aj vlastných ťažkostí, napokon muž urobí ten rozhodujúci krok a navštívi lekára, lebo tabletka je viazaná na lekársky predpis. Aká bola teda naša stratégia od začiatku jej uvedenia? De facto to znamenalo vytvoriť nanovo trh erektívnej disfunkcie. Dovtedy neexistovala prakticky efektívna jednoduchá terapia tohto ochorenia,“ objasňuje širšie súvislosti E. Vlčková.
Čo bolo cieľom stratégie v prvom období? Podľa nej to bolo najmä zvýšenie povedomia o hodnote sexuálneho zdravia medzi verejnosťou. Sexuálne zdravie by malo byť neoddeliteľnou súčasťou kvality života. Druhou úlohou bolo zvýšiť ochotu mužov komunikovať o svojich sexuálnych ťažkostiach. „Naším prvým komunikačným posolstvom v tomto zmysle bol slogan: Je ťažké hovoriť o sexe, ale ešte ťažšie je žiť bez neho. Vytvorili sme vlastnú modrú linku – s odborným poradenstvom týkajúcim sa týchto ťažkostí, otvorili sme internetovú stránku, na ktorej žiadatelia dostanú podrobné odpovede na mnohé otázky a všetky tieto aktivity sú podporené mediálnou kampaňou v médiách,“informuje E. Vlčková.
Ako ďalej hovorí, sústredili sa najmä na vykreslenie situácie problémov, s ktorými sa stretávajú mnohí muži vo svojom partnerskom živote, a nabádali mužov, aby sa poradili s lekárom, zavolali na modrú linku alebo obrátili sa na internetovú poradňu. Po istom čase sa rozhodli uskutočniť marketingový prieskum zameraný na modrú tabletku a jej užívateľov, ktorého cieľom bolo bližšie ich charakterizovať a zistiť, aká je ich informovanosť o otázkach sociálneho zdravia, či došlo k nejakému posunu, ako sú ochotní komunikovať o svojich ťažkostiach v oblasti sexuálneho zdravia a aké sú ich osobné skúsenosti s používaním tabletky. Hlavné závery prieskumu napovedali, že profil slovenských mužov s erektívnymi ťažkosťami z hľadiska veku i zdravotných rizík zodpovedá profilu vzoriek z ostatného sveta, že muži veľmi dlho váhajú, kým sa odhodlajú riešiť svoje sexuálne ťažkosti s lekárom, že médiá zohrávajú významnú úlohu pri zvyšovaní informovanosti verejnosti o tomto probléme, a napokon, že modrá tabletka jednoznačne skvalitňuje partnerský vzťah.
Zvýšiť informovanosť
Je desaťtisíc užívateľov tejto tabletky na Slovensku veľa alebo málo? Zrejme to druhé, lebo E. Vlčková ďalej hovorí: „Druhý krok kampane zameriavame na zvýšenie aktívneho prístupu mužov k svojmu sexuálnemu zdraviu, k zvýšeniu ich informovanosti a povedomia o dostupnosti účinnej liečby. Takže naše komunikačné posolstvo sa nieslo v dvoch realizačných fázach – tá prvá pod heslom: stojí to za to, a druhá so sloganom: ešte lepšie ako predtým. Z hľadiska médií pokračujeme s našou modrou linkou, pokračujeme s webovou stránkou a väčšmi sa zameriavame na tlačové médiá.“