Inflácia, meraná indexom spotrebiteľských cien dosiahla v júni tohto roku v porovnaní s júnom minulého roku hodnotu 8%. „Infláciu najviac ovplyvnili ceny potravín, ktoré majú na spotrebnom koši podiel 15%. Z nich sa na cenovom raste najviac podieľali zemiaky, ktorých cena stúpla o 133%. Myslím si, že by bolo vhodné, aby sa v štatistike rozlišovalo medzi novými a starými zemiakmi,“ povedal pre Finančné noviny analytik Slovenskej sporiteľne Juraj Kotian.
Ceny v odbore bývanie, voda, elektrina, plyn a iné palivá o 17,1 %, potraviny a nealkoholické nápoje o 8,4 %, hotely, kaviarne a reštaurácie o 8 %, rozličné tovary a služby o 5,4 %, vzdelanie o 5,1 %, rekreácia a kultúra o 5 %, doprava o 3,6 %, alkoholické nápoje a tabak o 3,4 %, odevy a obuv o 2,6 %, zdravotníctvo o 1,6 %. Znížili sa ceny v odbore nábytok, bytové vybavenie a bežná údržba domu o 0,8 %. Index spotrebiteľských cien sa v júni oproti máju zvýšil v domácnostiach zamestnancov o 0,2 % a dôchodcov o 0,4 %. V júni 2001 v porovnaní s júnom 2000 boli vyššie spotrebiteľské ceny v domácnostiach zamestnancov o 7,6 % a dôchodcov o 9,9 %.
Jadrová inflácia dosiahla hodnotu 5,4 %. Jadrová inflácia meria mieru rastu cenovej hladiny na neúplnom spotrebnom koši. Sú z neho vylúčené položky s regulovanými cenami, či tovary a služby, ktorých ceny sú ovplyvňované administratívnymi opatreniami. Okrem toho pri jadrovej inflácii sa eliminuje vplyv zmien v zdaňovaní.
Rok 2001
|
||||||
Mesiac |
1.
|
2.
|
3.
|
4.
|
5.
|
6.
|
Spotrebiteľské ceny (úhrn) |
7,7
|
6,7
|
7,1
|
7,6
|
7,7
|
8
|
Regulované ceny |
21
|
16
|
17
|
16
|
16,3
|
16
|
-podiel na raste spotrebiteľských cien 1) |
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
Vplyv zmeny nepriamych daní v neregulovaných cenách – podiel na raste spotrebiteľských cien 1) |
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Jadrová inflácia |
4
|
3,6
|
4
|
4,8
|
5
|
5,4
|
-podiel na raste spotrebiteľských cien 1) |
3
|
3
|
3
|
4
|
3,67
|
4
|
z toho ceny potravín |
4,7
|
3,5
|
5,3
|
6,9
|
7,2
|
9,2
|
-podiel na raste spotrebiteľských cien 1) |
1
|
1
|
1
|
2
|
1,59
|
2
|
Čistá inflácia (bez zmien nepriamych daní) |
3,7
|
3,6
|
3,4
|
4
|
4
|
3,8
|
-podiel na raste spotrebiteľských cien 1) |
2
|
2
|
2
|
2
|
2,08
|
2
|
Zdroj: ŠÚ SR