ČLÁNOK




GM razantne vstupuje na ázijský trh, FIAT je pod tlakom tvrdých reštrukturalizačných opatrení
6. mája 2002

Po osemnástich mesiacoch tvrdých rokovaní najväčšia automobilka na svete – spoločnosť General Motors (GM) oznámila niektoré detaily svojich ambicióznych zámerov v Ázii, po získaní časti aktív zbankrotovanej juhokórejskej skupiny Daewoo Motor. GM prevezme dve zo štyroch tovární v Južnej Kórei, jeden výrobný komplex vo Vietname a deväť obchodných spoločností s medzinárodnou pôsobnosťou.

Celková hodnota tohto kontraktu predstavuje 2 miliardy dolárov a je signálom určitého prelomu pri reštrukturalizácii juhokórejského výrobného sektoru a zároveň aj dôkazom otvárania sa trhu s automobilmi zahraničným investorom.

Na základe dohody, ktorú podpísali zástupcovia General Motors s predstaviteľmi Daewoo za účasti hlavného veriteľa – Kórejskej rozvojovej banky, zaplatí GM za 42,1% akcií v novej automobilke, ktorá doteraz nemá oficiálny obchodný názov, 251 miliónov USD. Terajší veritelia kapitálovo vstúpia do tohto nového subjektu čiastkou 197 miliónov dolárov, za čo získajú 33% akcií a bližšie nešpecifikovaní „partneri“ GM prispejú sumou 149 miliónov dolárov. Ráta sa tiež s tým, že veritelia Daewoo budú emitovať konvertibilné obligácie v hodnote 1,2 miliardy USD.

Výkonným riaditeľom novej spoločnosti sa stane Nick Reilly, ktorý pôsobil vo Vauxhalle – dcérskej firme General Motors vo Veľkej Británii. Podľa jeho slov sa budú v Ázii vyrábať automobily novej generácie, ktoré majú byť svojimi cenovým parametrami vysoko konkurenčné na svetových trhoch. Podobne chcú postupovať aj DaimlerChrysler, ktorý získal minoritný balík akcií v Hyundai Motor a Renault, ktorý prevzal časť výrobných kapacít v Samsungu.

V inej pozícii je najväčšia talianska priemyselná skupina – FIAT, ktorá musí v priebehu budúcich troch rokov znížiť náklady o 4,5 miliardy eur. Reštrukturalizačný program predložil FIAT ešte v decembri minulého roka a teraz dochádza k jeho ďalšej modifikácii. Dodatočne sa totiž majú ušetriť zdroje v celkovom objeme jednej miliardy eur, čo bude napríklad spojené s presunom časti výroby automobilov z Talianska do teritórií s lacnejšou pracovnou silou, najmä do Poľska a Turecka.

Predseda spoločnosti Paolo Fresco uviedol, že v kľúčovej divízii FIAT Auto sa prehlbujú straty a celá skupina čelí dlhovej záťaži vo výške 6,5 miliardy eur.

Strata za prvý kvartál má dosiahnuť 300 miliónov eur, čo však nemá byť dôvodom na jej predaj americkému General Motors.

GM v tejto chvíli vlastní 20%-ný balík akcií vo Fiate, za ktorý zaplatil pred dvoma rokmi 2,4 miliardy dolárov. Podobný krok sa však teraz neočakáva a FIAT chce podľa Frescových slov „chrániť svojich akcionárov“ inými opatreniami.

K nim má napríklad patriť predaj 40% akcií Ferrari v rámci verejného úpisu, čo podľa bankových expertov prinesie do firemného rozpočtu 800 miliónov eur. Výroba modelu Punto sa má presunúť z Turína do niektorej z krajín východnej Európy. Nevylučujú sa však ani ďalšie synergické efekty terajšej strategickej spolupráce s GM, najmä v úspore nákladových položiek. Tento rok sa má ušetriť 515 miliónov eur, hoci predchádzajúce prognózy hovorili o 400 miliónoch eur.

V každom prípade však FIAT musí rátať s tým, že taliansky automobilový trh sa v tomto roku zmenší o 8% a európsky o 4%.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

15. 11. 2024

USD 1,058 0,005
CZK 25,286 0,019
GBP 0,835 0,003
HUF 407,230 0,180
CAD 1,486 0,010

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS