Historický okamih – rozšírenie Európskej únie – sa blíži, konštatuje britský denník Financial Times a pripomína, že zatiaľ čo politické rozdelenie Európy sa 14 rokov po páde Berlínskeho múru hojí, o hospodárskom rozdelení starého kontinentu sa to povedať nedá.
Podľa Financial Times potrvá celé desiatky rokov, než sa životné úrovne členských štátov únie vyrovnajú. Rozšírenie zvýši počet obyvateľov EÚ o pätinu, ale hospodársku výkonnosť len o dvadsatinu. Nové členské štáty budú musieť poriadne zabrať, ale dohnať zvyšok únie sa im podarí len v prípade, že sa aj súčasní členovia vyhnú chybám. Tou najväčšou by bolo podlomenie konkurencieschopnosti nových štátov nadmernými reguláciami, dodávajú Financial Times.
Iné britské noviny, napríklad londýnsky večerník Evening Standard, rozoberajú dopad rozšírenia únie na pracovný trh v Británii. Podľa Evening Standardu na britské ostrovy mieri z pristupujúcich krajín 54.000 ľudí, mnohí z nich s celými rodinami. Na druhej strane zo štúdie, ktorú nechala vypracovať Európska komisia, vyplýva, že typický ekonomický migrant bude vysokoškolák, či skôr vysokoškoláčka bez rodinných záväzkov.
„Významnejší než tok pracovných síl na Západ však bude miera hospodárskeho rastu na Východe,“ domnievajú sa Times. Reči o tom, že po rozšírení sa otvoria hrádze obchodu smerom na východ Európy sú podľa týchto novín prehnané, pretože kúpna sila ľudí z nových členských štátov je obmedzená. Pre porovnanie, hrubý domáci produkt (HDP) desiatich pristupujúcich štátov sa rovná HDP Holandska.
Slovensko napríklad patrí k najchudobnejším novým členom únie, na druhej strane, už teraz má prezývku „európsky Detroit“, píšu Times. Na pšeničných poliach pri stredovekom meste Trnava už vyrastá závod Peugeot, kde sa bude o dva roky vyrábať 300.000 vozidiel na vývoz do západnej Európy a do sveta. Obklopia to továrne jeho dodávateľov, čo do oblasti prinesie podľa odhadov desaťtisíc pracovných príležitostí. A po spustení výroby v automobilke Hyundai v roku 2007 bude Slovensko v prepočte na počet obyvateľov najväčším výrobcom motorových vozidiel na svete.
Nie sú to však len autá a len Slovensko. Vďaka mimoriadne nízkym mzdám a veľmi nízkym daniam lákajú noví východoeurópski členovia EÚ viac investícií na obyvateľa ako Čína. Podľa odborníkov z obchodnej banky Merrill Lynch si len ťažko možno predstaviť, že by japonský výrobca automobilov alebo americký producent počítačových čipov ešte niekedy založil výrobnú prevádzku v západnej Európe.
Jeden z riaditeľov bratislavského Volkwagenu Thomas Shmall vyzdvihol pre Times prednosti Slovenska. „Sú tu skutočne veľmi zruční ľudia. Politické riziko je nízke v porovnaní s inými štátmi tu na okolí. Náklady na pracovné sily sú jednou z najväčších výhod. Ak dáte dokopy všetky faktory, Slovensko je jednotka.“
Londýnske noviny však píšu aj o výhradách nemeckého kancelára Schrödera a švédskeho premiéra Perssona, že vzhľadom na nízke priame dane nemajú krajiny ako Slovensko dosť peňazí na projekty v oblasti infraštruktúry, čiže budú chcieť, aby ich spolufinancoval Brusel. To vlastne znamená, že ich zaplatia všetci členovia EÚ, čo sa im zdá neúnosné.
Thomas Shmall však oponuje, že týmto politikom uniká širší obraz. „Náš nepriateľ nie je v Európe, ale mimo nej. Ak sa niečo nevyrobí v Európe, pôjde to do Číny. Toto bola naša jediná šanca na prežitie. A pomáha to tiež udržať pracovné miesta v Nemecku, pretože odtiaľ kupujeme komponenty,“ citujú jeho slová záverom Times.
Väčšina britských novín okrem toho odporúča nové členské štáty ako výhodný cieľ turistických zájazdov, kulinárskych expedícií a realitných investícií.