Vo Formule 1 nie je nič staršie ako včerajšia technológia. Tímy predstavujú nové vozidlá na každý rok a nepretržite ich vyvíjajú počas celej sezóny. Už na Veľkej cene San Marina budú použité prvé nové komponenty. „Tí, ktorí nedokážu neustále realizovať nové myšlienky a nápady, zostávajú ďaleko vzadu,“ hovorí Gavin Fisher, šéfdizajnér tímu WilliamsF1.
Na začiatku je viac ako len myšlienka. Na konštrukciu nového vozidla treba celú množinu nápadov. Odborníci z rozličných oddelení, predovšetkým vývoja aerodynamiky, šasi a motora, pridávajú svoje posledné inovácie k základnému konceptu. Prvá výmena názorov sa zvyčajne koná 18 mesiacov pred debutom nového vozidla v pretekoch a býva – keďže sú technické pravidlá ešte stále dosť neurčité – skôr na teoretickej úrovni. Jedinou spoľahlivou špecifikáciou je fakt, že vozidlá by vždy mali byť ľahšie, rýchlejšie a lepšie.
Vo Formule 1 nie je dostupný čas ani peniaze na akékoľvek odbočenie, najmenej však vo vývoji. Preto sú časti, ktoré preukázali svoje kvality v predchádzajúcej sezóne, veľmi často vyberané aj do nového vozidla. Sú to predovšetkým komponenty, ktoré priamo nevplývajú na výkonnosť. Vozidlo Formuly 1 pozostáva približne z 5 000 komponentov, od bežnej skrutky až po komplexné elektronické súčiastky. Tempo Formuly 1 je obrovské, veď okolo 3 500 z týchto súčiastok je počas sezóny modifikovaných. „Vozidlo sa neustále mení,“ hovorí Fisher. „Vždy sa nájde niečo, čo možno zdokonaliť ešte viac.“
Súbor nových myšlienok a preverených a otestovaných komponentov je zostavených krok za krokom za pomoci počítačov. Simulácie, využívajúce predovšetkým efektívny systém CAD (počítačom riadený návrh), sú nárazovými testmi pre nápady. Vysokovýkonné počítače používajú špecifický software na vytvorenie trojrozmerných modelov jednotlivých komponentov a kompletného vozidla. Ostatné programové vybavenia, ako napríklad CFD (výpočtová dynamika kvapalín), ilustrujú správanie modelov vo vzduchovom tuneli ako aj vplyvy vonkajšieho prostredia na vozidlo. Aj napriek všetkým technológiám siahajú konštruktéri príležitostne po ceruzkách. Závodné vozidlo nebýva vytvorené len samotnou logikou: svoju úlohu zohráva aj intuícia. 50 percent je veda a 50 percent sú emócie – hoci sú dni strávené za kresliacou doskou dávnou minulosťou, pravidlo odhadu „odoka“ stále platí.
Počas vývojovej fázy nového vozidla sa neustále porovnávajú údaje zaznamenané v aktuálnej sezóne. Len čo je návrh komponentov dokončený a ich účinok na vozidlo ako celok bol otestovaný na počítačoch, zodpovedajúce dáta sú vložené do systémov CAM (automatizované riadenie výroby). Prístroje potom s maximálnou precíznosťou zhotovia súčiastky, obvykle z veľmi nákladných materiálov. Výroba kovových komponentov motora nevyžaduje takmer žiadny zásah človeka, kým súčiastky z uhlíkových vlákien, ako napríklad monokok, potrebujú značné množstvo ručnej práce. Aj v tomto rannom štádiu vývoja je potrebné prvé testovanie skúšobných vzoriek vo vzduchovom tuneli, ktoré má zadovážiť maximálnu možnú prevádzkovú bezpečnosť nových komponentov. Týmto spôsobom sa vytvára dôvera v presný pracovný postup.
Počas roka realizujú technické oddelenia tímov veľmi špecifický druh deľby práce. Jedna časť tímu sa stará o súčasné vozidlo, ďalšia pracuje na zdokonaleniach v aktuálnej sezóne a tretia sa koncentruje na vývoj nového vozidla. Prostriedky musia byť starostlivo vyvážené. Ak sa vývoj nového vozidla začne príliš skoro, existuje riziko zaostávania v zostávajúcich pretekoch súčasnej sezóny. Ak sa na druhej strane príliš veľa času strávi na súčasnom vozidle, môže nová sezóna začať nepríjemným spôsobom.
Záverečné odpočítavanie začína v továrňach zvyčajne medzi sezónami. Posledná sezóna je minulosť, všetka výrobná kapacita sa sústredí na nový model. Počas tohto obdobia zvyknú tímy používať prechodné vozidlá, ktoré sú čiastočne vybavené novými komponentmi na nadchádzajúcu sezónu – tieto sú samozrejme stále vynikajúco maskované, keďže testovanie prebieha aj u konkurencie. Potrebné testovacie kilometre mimo skúšobní a vzduchových tunelov sú nazhromaždené novým vozidlom len dva mesiace pred štartom sezóny. Tím pracuje takmer nepretržite, aby bolo vozidlo čo najrýchlejšie spoľahlivé (a spoľahlivo rýchle).
Predtým, než sa nové vozidlo vôbec zúčastní svojej prvej Veľkej ceny, pracuje už tím odborníkov na budúcoročnom vozidle. Kolobeh štartuje nanovo a vývoj opäť beží na plné obrátky.
Vedeli ste?
… že návrh šasi Formuly 1 trvá približne 250 000 pracovných hodín a samotná výroba vyžaduje ďalších 250 000? Počas vývoja nového vozidla FW27 zhotovil tím WilliamsF1 4 500 náčrtov a ďalších zhruba 4 000 bude vytvorených počas sezóny. Pre svoje vozidlá vyrobí tím WilliamsF1 približne 200 000 jednotlivých komponentov ročne.