Po oznámení predbežných hospodárskych výsledkov sa zdá, že automobilovému koncernu Henryho Forda sa podarila neľahká úloha. Za prvý štvrťrok tohto roku oznámila spoločnosť zisk takmer 900 miliónov dolárov, čo predstavuje 0,45 dolára na jednu akciu. Neočakávaný výsledok potešil burzy, ktoré okamžite zaznamenali päťpercentný nárast akcií. Za rovnaké obdobie minulého roka sa totiž spoločnosť pohybovala v červených číslach a jej strata dosahovala až 1,1 miliardy dolárov.
Ešte v ostatných mesiacoch minulého roka vyzerala situácia veľmi vážne, keď pokles predajnosti áut vyvrcholil novembrovou hodnotu 16 percent. Globálny pokles predaja automobilov sa však dotkol všetkých výrobcov. Hoci ročný obrat spoločnosti stúpol a dosiahol 163 miliárd, zároveň s ním rástla aj strata podniku, za celý minulý rok dosiahla päť miliárd dolárov. Počiatočné pozitívne výsledky sú ovocím odhodlanosti vedenia spoločnosti výrazne znížiť náklady na výrobu a zvýšiť efektivitu investícií.
Z farmára priemyselník
História automobilky Ford patrí k ukážkovým príkladom priemyselného úspechu. Jeho strojca „božský mechanik“, ako Henryho Forda v čase jeho najväčšej slávy nazývala aj miestna tlač, sa narodil v roku 1863 neďaleko Detroitu. Bol najstarším synom vo viacdetnej farmárskej rodine. Jediným spôsobom, ako sa vyhnúť budúcnosti na poli, bol odchod z domu. Keď mal šestnásť rokov, podarilo sa mu získať miesto mechanika pri výrobe električiek, postupne však prešiel viacerými pozíciami. Istý čas pracoval aj v podniku známeho konštruktéra a vynálezcu Thomasa Edisona. Medzitým pracoval na svojom sne – dvojvalcovom benzínovom motore. S pomocou T. Edisona sa mu ho podarilo skonštruovať, keď mal tridsať rokov. O štyri roky neskôr sa zrodila jeho Detroit Automobile Company. Po neúspešnom prvom pokuse, ktorý poznačili finančné problémy, zakladá roku 1903 Ford Motor Company.
Na rozbehnutie firmy potreboval 28-tisíc dolárov, ktoré však nemal. Do podniku tak musel pribrať až jedenásť spoločníkov. Len čo sa však firme začalo dariť, postupne odkupoval ich podiely, aby si mohol splniť sen úplne podľa svojich predstáv. Počiatočný model A o štyri roky neskôr vystriedalo známe „téčko“, z ktorého sa stala legenda. Jeho uvádzajúca cena bola 850 dolárov, o niekoľko rokov však bola znížená až na 280 dolárov, čím sa na dlhý čas stala najpredávanejšou značkou na svete.
Filozofiou H. Forda bolo, aby si jeho autá mohol dovoliť čo najväčší počet ľudí. Na zníženie koncovej ceny však potreboval zmeniť celý systém vtedajšieho manažmentu priemyselnej výroby. Podstatou zmien bolo rozdelenie pracovných úkonov na čo najmenšie úseky. Každý mechanik tak robil len malú časť z pôvodnej práce a zároveň sa vďaka systému koľajovej siete zrýchlila dodávka súčiastok a materiálu na jednotlivých úsekoch. Čas výroby jedného modelu sa znížil zo štrnástich hodín na niečo vyše hodinu.
Pásová výroba bola veľmi rýchla a plynulá. Aby zvýšil motiváciu zamestnancov, zo dňa na deň im zdvojnásobil mzdu na päť dolárov a o hodinu znížil pracovný čas, čo vtedy prevyšovalo bežný priemyselný štandard. O rok neskôr šokoval opäť, keď každému z vyše tristotisíc klientov, ktorí si kúpili model T, vrátil 50 dolárov. Splnil tak prísľub, ktorým sa zaviazal vyplatiť sumu v prípade, ak prekoná určenú hranicu predajnosti.
Sto rokov úspechu
Fabriky pod značkou Ford sa rozrastali a v roku 1925 produkovali už desaťtisíc automobilov denne. Ich podiel na americkom trhu presiahol šesťdesiat percent, za ním sa s dvanástimi percentami držal General Motors. V 50. rokoch sa firma Ford Motor Company transformovala na akciovú spoločnosť. V tých rokoch produkovala vyše osemstotisíc automobilov ročne, ktoré predala za takmer dvesto miliónov dolárov. O desať rokov zaplavili trhy lacné športové Mustangy.
Tieň na rozmáhajúci sa automobilový priemysel vrhla ropná kríza v 70. a 80. rokoch. Vysoké ceny čierneho zlata znížili záujem o motorové vozidlá na nebývalo nízku hranicu. Tomu sa musel prispôsobiť i Ford a na trh prišiel s úsporným autom Ford Taurus. Aj z neho sa razom stal hit a ako auto roka 1987 dosiahol na stupeň najpredávanejšieho automobilu vôbec.
V 90. rokoch sa suverénne presadil Ford Mondeo, európsky automobil roka 1993. Automobilový koncern má v súčasnosti zastúpenie v 30 krajinách sveta a vyrába viac ako sedemdesiat rôznych modelov vozidiel. Okrem značky Ford k nim patria aj luxusný Lincoln, Aston Martin či Jaguar. Popri výrobe a predaji automobilov sa firma sústreďuje na oblasti finančníctva, poisťovníctva, výpočtovej techniky, elektroniky a spolupracuje aj s kozmickým programom NASA.