Finančná kríza neovplyvní vianočné nákupy väčšiny Slovákov
Vyplýva to z omnibusového prieskumu spoločnosti TNS SK, ktorý urobila v novembri na vzorke 1 021 respondentov
Finančná kríza neovplyvní vianočné nákupy takmer troch štvrtín Slovákov. Vyše 60 percent ľudí však považuje vianočné sviatky za finančne náročné. Vyplýva to z omnibusového prieskumu spoločnosti TNS SK, ktorý urobila v novembri na vzorke 1 021 respondentov vo veku od 15 rokov z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, veľkosti miesta bydliska a kraja. Slováci plánujú tento rok minúť na nákup vianočných darčekov viac peňazí než vlani, a to približne 5 264 korún (174,73 eur). Najviac investujú do darčekov pre svojich blízkych ľudia vo veku 30 až 49 rokov (6 766 korún/224,59 eur do 7 051 korún/234,05 eur), vysokoškolsky vzdelaní (7 605 korún/252,44 eur), obyvatelia veľkých miest nad 100 000 obyvateľov (6 464 korún/214,57 eur) a tiež obyvatelia Bratislavského (7 277 korún/241,55 eur) a Trnavského kraja (6 462 korún/214,50 eur). Najmenej zaplatia za darčeky mladí vo veku do 17 rokov (2 198 korún/72,96 eur) a ľudia starší ako 60 rokov (4 103 korún/136,19 eur), obyvatelia Košického kraja (4 196 korún/139,28 eur) a respondenti so základným vzdelaním (3 432 korún/113,92 eur).
Z prieskumu tiež vyplýva, že na nápoje a potraviny ľudia minú približne rovnakú sumu peňazí ako vlani, priemerne 3 770 korún (125,14 eur). Vyššie výdavky na potraviny a nápoje budú mať ľudia s vysokoškolským vzdelaním, obyvatelia Bratislavského kraja a respondenti z najväčších miest (nad 100 000 obyvateľov). Lacnejšie vyjdú Vianoce ľudí s nižším vzdelaním, respondentov starších ako 60 rokov a obyvateľov Prešovského kraja. Vianočné darčeky na splátky alebo na úver plánuje nakupovať 3,6 percenta opýtaných, a to najmä ľudia vo veku 40-49 rokov, obyvatelia Bratislavského a Košického kraja a ľudia z najväčších miest.