Krátkodobé aj dlhodobé exportné sebavedomie českých firiem v poslednej dobe kleslo. Takmer polovica exportérov predpokladá v nasledujúcich troch mesiacoch nárast objemu svojho exportu, dve pätiny sa naopak domnievajú, že sa ich export nezmení. Viac ako šesť z desiatich vývozcov počíta s rastom svojho exportu v nasledujúcom roku a rastie aj počet tých, čo očakávajú stagnáciu. Podľa názoru väčšiny respondentov rastie najrýchlejšie vývoz automobilov. Vyplýva to z výsledkov výskumu spoločnosti GfK, ktorý sa uskutočnil v apríli tohto roku medzi 250 exportérmi a ktorý prezentoval vedúci výskumu trhu služieb spoločnosti GfK Ladislav Klika.
Podľa neho výskum poukázal aj na sťažnosti českých exportérov na neporovnateľné podmienky pre export v ČR a v západnej Európe, naopak prevláda názor, že v ČR sú najlepšie exportné podmienky z krajín strednej a východnej Európy. „Treťou hlavnou zásadou, ktorá vyplýva z prieskumu, je malá konkurencieschopnosť českého tovaru, predovšetkým na západoeurópskych trhoch,“ upozornil Klika.
Kľúčovým trhom pre české firmy, kam exportuje až 82 % opýtaných firiem, je Nemecko a krajiny Európskej únie (81 %). Veľmi dôležitý trh predstavuje aj Slovensko a potom bývalé štáty Sovietskeho zväzu, ktoré sú tiež najperspektívnejšími trhmi. Viac než 35 % firiem prišlo v minulom roku o niektorý zo svojich zahraničných trhov. „Väčšinou tento fakt zapríčinila nízka konkurencieschopnosť českého tovaru,“ zdôraznil Klika.