Traduje sa, že do zahraničia možno chodiť iba s kvalitou. Iba tak sa tam dá uspieť, tak možno prezentovať dobrý imidž krajiny. Mnohí si ešte pamätajú, ako sa spotrebitelia pred vyše desaťročím naháňali za výrobkami určenými na export, pretože boli lepšie ako tradičný sortiment na domácom trhu. Nebolo to voči domácemu spotrebiteľovi spravodlivé, pretože aj ten chce dobre nakúpiť. Dnes, keď sa Slovensko chce začleniť do skupiny vyspelých krajín Európy a de facto aj sveta, požiadavka špičkovej úrovne platí dvojnásobne: jednak predovšetkým vďaka nej budú firmy úspešné na náročných západných trhoch, jednak zachytia trend tzv. európskej kvality.
V globálnej ekonomike je konkurencia naozaj všadeprítomná. Nejde už len o vzťah asociovaných krajín a európskej pätnástky. Rivalita medzi starým kontinentom a Amerikou, predovšetkým jej severnou časťou (USA a Kanada s najvyššou životnou úrovňou na svete) je starou záležitosťou. V západných krajinách pôsobia tisíce firiem s niekoľkostoročnou tradíciou a ďalšia početná skupina nových firiem s ambíciami etablovať sa medzi svetovou špičkou, najlepšie natrvalo. Európa, reprezentovaná Európskou úniou, chce byť jednoducho lídrom svetovej kvality aj po prijatí nových členských krajín, ktoré majú problémy s týmto fenoménom.
Meradlo efektívnosti
Nekvalita spôsobuje straty, ktoré sa v európskom rozsahu odhadujú na desiatky miliárd eur ročne. Mnohé krajiny, aj asociované, majú spracované národné programy kvality. Práve kvalita sa momentálne považuje za riadiacu silu pri dosahovaní konkurencieschopnosti a odráža sa na znižovaní nákladov, mobilizácii pracovných síl, množstve inovatívnych riešení i celkovej modernizácii firiem a organizácií.
Víziu európskej kvality prezentuje roky Európska organizácia pre kvalitu (EOQ). Podľa nej tak dlho želané zvýšenie kvality sa dá dosiahnuť vtedy, keď sa najlepšie súčasné praktiky stanú bežnými. Manažérstvo kvality bude súčasťou nielen ekonomickej sféry, ale aj ďalších oblastí, najmä verejného sektora a služieb. V neposlednom rade sa zrodia metódy zlepšujúce kvalitu v nových oblastiach, ako sú informačné systémy, špičkové značkové výrobky, unikátne projekty a zámery či nové formy podnikania.
Najnovšie trendy
Z týchto úvah sa medzičasom vykryštalizovali aktuálne trendy. Ak sa ich podarí premietnuť do praktickej roviny, mali by v krátkom čase pozitívne ovplyvniť konkurecieschopnosť Európy ako celku. Zreteľne definované sú najmä tri dominantné okruhy:
1. Od opakovania k unikátnosti
Moderná spoločnosť čoraz väčšmi vyžaduje produkty šité na mieru. Vzniká preto otázka, ako riadiť kvalitu v situáciách, kde je opakovateľnosť malá, opakovateľné procesy vytvárajú iba základné vstupy, ale skutočná hodnota pre zákazníka vzniká až pri interakcii s vysoko profesionálnymi službami ponúkajúcimi individualizované riešenia. Aj pri výrobkoch konkurenčný tlak núti výrobcov ponúkať variantné riešenia požiadaviek zákazníka za nezvýšenú cenu. V takýchto prípadoch sa značná časť praktických rozhodnutí nedá vopred opísať, predpísať, normalizovať ani riadiť a musí sa ponechať na zhodnotenie situácie, zručnosť, skúsenosť a morálku zamestnancov. Ide o tzv. manažérstvo kvality v oblasti unikátnych a neopakovateľných výrobkov.
2. Sieťová ekonomika
Výroba malých sérií, meniace sa požiadavky zákazníkov, globalizácia obchodu a ďalšie faktory vyžadujú, aby organizácie reagovali pružne. Výsledkom je, že tradičné hierarchické riadenie sa mení na riadenie menších samostatných jednotiek organizovaných okolo jadra. Podporné procesy sa zabezpečujú dodávateľsky a viaceré prerastajú do partnerstva. Rozsah želaní zákazníka sa rozširuje, čoraz väčší počet zamestnancov prichádza do styku so zákazníkmi, vzrastá ich zodpovednosť, zvyšuje sa význam značkových výrobkov a certifikátov. Úspešné riešenie ekonomiky tejto rozsiahlej siete činnosti vyžaduje lacný a zlepšený spôsob manipulácie s informáciami a znalosťami.
3. Kvalita vo verejnom sektore
Významnou črtou súčasnej Európy je rozširovanie verejného sektora, ktorý v niektorých krajinách spotrebúva až polovicu hrubého domáceho produktu. Preto sa opakovane objavujú snahy niektoré úlohy štátu deregulovať, privatizovať alebo zabezpečovať zmluvne. Kvalita služieb v tomto sektore však má mnohé odlišnosti od kvality v priemyselnom odvetví. Napríklad často si nemožno voliť alternatívy dodávky, vzťahy dodávateľ – zákazník sú do značnej miery určené politicko-administratívnymi rozhodnutiami, služby sú predplatené daňou, nemožno poskytnúť všetky služby všetkým, ktorí o ne požiadajú a podobne. Preto sa vyžadujú zásadné štúdie o manažérstve kvality, vrátane manažérstva informácií, pre oblasť štátnej správy. Pritom bude vždy platiť, že základom kvality vo verejnom sektore je profesionalizmus a morálka zamestnancov štátnej správy. Manažérske prístupy ku kvalite to musia nielen brať do úvahy, ale úlohu tohto faktora ešte viac zvýrazniť.
Posledné zvonenie
Slovensko patrí medzi krajiny, ktoré majú vlastný národný program kvality. Je vypracovaný do roku 2003. Do vlaňajška politiku kvality zastrešovalo Ministerstvo hospodárstva SR, v máji minulého roku vláda schválila za koordinátora Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR ( podrobnejšie PROFIT č. 40/2001).
Realizáciou programu by sa v cieľovom roku 2003 mala zvýšiť podnikateľská efektívnosť o 10 – 15 percent a export slovenských výrobkov by mal vzrásť o 15 – 20 percent. To znie sľubne. O jeho existencii sa však hovorí málo, čo vyvoláva dojem, že podnikatelia, ktorí chcú preniknúť na zahraničné trhy, sú ponechaní sami na seba.
Výsledky parlamentných volieb však potvrdili, že do Európy chceme takmer všetci. Keďže nás členstvo v EÚ zrejme už neminie, je najvyšší čas koncentrovať viac pozornosti i konkrétnych prostriedkov aj na túto problematiku.
Foto: archív redakcie
Kastlík
Európska politika podpory kvality
Ciele:
– zvýšenie európskej konkurencieschopnosti,
– kvalita ako dominantný prvok rozvoja európskej spoločnosti,
– podpora hospodárskeho rastu,
– zvýšenie zamestnanosti,
– kvalita ako prvok celkovej stratégie organizácií, ktoré sa snažia o svetovú konkurencieschopnosť, strategické manažérstvo kvality,
– zvyšovanie kvality verejných služieb.
Hlavné aktivity:
– Európska cena za kvalitu (EQA – pre veľké podniky, malé a stredné podniky, verejný sektor
– Európsky týždeň kvality
– Európsky program vzdelávania, kvalifikácia personálu
– Európsky index spokojnosti zákazníka
– Podpora programov výskumu a rozvoja
– Monitor kvality – sieť na zber, spracovanie a rozširovanie informácií o kvalite pre výrobcov, spotrebiteľov a rozvoj
– Podpora malých a stredných podnikov
Zdroj: Európska organizácia pre kvalitu