Predaj nových automobilov v Európe, ktorý je zároveň signifikantným ukazovateľom spotrebiteľskej dôvery, zaznamenal v máji najväčší mesačný prepad od februára 2001.
Z údajov, ktoré publikovala Asociácia európskych výrobcov automobilov – ACEA vyplýva, že počet nových registrovaných vozidiel poklesol v máji o 8% na celkový počet 1,29 milióna kusov.
V rámci piatich najväčších európskych trhov sa všade, s výnimkou Veľkej Británie, zaznamenal uvedený trend. ACEA konštatuje 14%-ný pokles predaja v Nemecku, jeho 11%-né zníženie v Taliansku a 8,6%-ný útlm vo Francúzsku. Tento vývoj je viditeľný prakticky v každej krajine EÚ s výnimkou malého, a nie príliš významného fínskeho trhu.
Analytici varujú, že uvedený pokles môže pokračovať aj počas budúcich mesiacov, najmä z dôvodu oslabovania dynamiky nových objednávok a nepriaznivých menových pohybov, hlavne v relácii k USD a JPY.
Uvedené dáta sú podľa Schroder Salomon Smith Barney veľkým sklamaním, no na druhej strane zároveň predstavujú logické pokračovanie vývoja, ktorý bol evidentný už v apríli 2002. K zhoršeniu situácie došlo aj v súvislosti so štrajkami v niekoľkých nemeckých továrňach na výrobu automobilov, produkcia sa znížila v Taliansku a vo Francúzsku.
V analýze Výskumného centra automobilového priemyslu na Cardiff University sa zdôrazňuje, že trh v západnej časti Európy vykazuje známky stagnácie, čo môže trvať až do začiatku budúceho roka, respektíve do obdobia, kým spotrebitelia nezačnú masívnejšie uvoľňovať finančné prostriedky na nákup osobných vozidiel.
V rámci celej Európskej únie sa za prvých päť mesiacov tohto roka znížil počet nových registrovaných automobilov o 4% a dosiahol 6,48 milióna kusov.
Po personálnych výmenách na najvyšších riadiacich postoch sa zdramatizovala situácia vo Fiate a pokles registrácie nových áut z produkcie tejto automobilky dosiahol v máji až 22,6%.
Výraznými reštrukturalizačnými opatreniami vo výrobných i obchodných operáciách prechádza Ford a General Motors, kde sa uvedený ukazovateľ v máji zredukoval o 7,9%, respektíve o 17,3%.
Volkswagen, DaimlerChrysler, PSA Peugeot Citroën a Renault deklarovali pokles, ktorý sa pohybuje v škále od 1,1% do 9,6%. Stratou zaťažená britská automobilka MG Rover v rámci registrácie nových vozidiel na európskom trhu vykázala v máji pokles o 12,3% a za prvých päť mesiacov tohto roka o 7,7%.
Európska komisia navrhuje radikálne zmeny, ktoré by upravovali pravidlá pri predaji nových osobných automobilov a jej hlavným cieľom je harmonizovať ceny v rámci celej EÚ.