Európska únia povedala svoje definitívne „áno“ pre rozširujúce krajiny. Pôvodný zámer prijať kandidátske krajiny k 1. januáru 2004, však nakoniec EÚ prehodnotila a stanovila náš vstup na 1. máj roku 2004. Na základe tejto schválenej rezolúcie uzavrú prístupové štáty svoje kapitoly do konca roka 2002. To znamená, že naši vyjednávači sa budú musieť poponáhľať s uzavretím zostávajúcich kapitol. To opäť môže vyvolať časový tlak, a tým aj pristúpenie na akékoľvek podmienky zo strany EÚ. Len pripomeniem, že nám ostáva uzavrieť ešte dve kapitoly ( Poľnohospodárstvo a Finančné a rozpočtové ustanovenia). Môžeme povedať, že sú to kapitoly veľmi „ťažkého kalibru“ a taktiež kapitoly značného významu. Finančné a rozpočtové ustanovenia je kapitola, ktorú zatiaľ neuzavrela žiadna z kandidátskych krajín. Už len z tohto možno usudzovať, že sa jedná o skutočne náročnú a nesmierne dôležitú oblasť. Poľnohospodárstvo ako také bude problémom, v ktorom budú podľa mňa musieť kandidátske krajiny postupovať spoločne, lebo len tak môžu vyjednať lepšie podmienky.
Slovensko teda stojí na prahu prijatia do „Veľkej Európy“ a rok 2004 má byť rokom vstupu našej krajiny do spoločnosti štátov EÚ.
Pomôže alebo uškodí tento krok Slovensku?
Pokúsim sa teraz načrtnúť klady a zápory, ktoré sú jednoznačne spojené so vstupom do Európskej únie. Treba podotknúť, že u nás sa viac hovorí len o tých pozitívnych stránkach. Neviem čím to je, ale negatíva nie sú takmer vôbec spomínané. A pritom podľa mňa každý z nás keď vstupuje do nejakého spolku, čiže stráca určitú nezávislosť, chce vždy poznať aj tie negatívne stránky.
Medzi negatíva s veľkou váhou patria prechodné obdobia v rôznych oblastiach. Stačí spomenúť desať rokov nižšie dotácie do poľnohospodárstva na rozdiel od členských štátov. Ďalším negatívom je prechodné obdobie pre pohyb pracovných síl, ktoré EÚ stanovila na sedem rokov a použila systém 2-3-2. Pohyb pracovných síl je jeden zo základných znakov únie ako takej. Vzhľadom na vysokú nezamestnanosť v našej krajine je toto považované za podstatné negatívum. Myslím si, že veľa občanov počíta s tým, že po vstupe Slovenska do EÚ sa bez problémov zamestná v niektorej z terajších krajín EÚ. Opak bude však pravdou. Nie menej podstatným záporom je aj neúčasť v menovej únii, kde je opäť dojednané určité prechodné obdobie. Je pravda, že na prijatie do menovej únie je potrebné splniť určité kritéria, ktoré Slovensko zatiaľ nespĺňa.
Taktiež významnou nevýhodou je aj to, že Slovensko stratí určitú nezávislosť a samostatnosť.
Čo to môže znamenať?
Napríklad, EÚ sa rozhodne, že na Slovensku sa nebude vyrábať určitý druh výrobku, lebo náklady sú vyššie ako v inom členskom štáte. To bude znamenať pád istého podnikateľského odvetvia. Alebo jednoducho EÚ rozhodne, že túto časť tovarov bude Slovensko dovážať, čo v konečnom dôsledku spôsobí krach podnikateľov. Priamo s týmto negatívom vzniká ale aj pozitívum a to, že trh sa vyčistí od neperspektívnych a konkurenčne neschopných podnikateľov. To bude tlačiť na podnikateľskú obec, aby sa na trhu presadila a stala konkurencie schopnou.
Toto boli len niektoré významné negatíva, ktoré vyplývajú z členstva v EÚ, a ktoré nie sú publikované v dostatočnej miere.
Pokiaľ som hovoril o negatívach, musím samozrejme spomenúť aj pozitíva. Po vstupe sa Slovensko stane členom obrovského európskeho trhu, ktorý predstavuje značnú ekonomickú silu a je len na nás ako využijeme túto príležitosť. S touto výhodou veľmi úzko súvisí voľný pohyb tovaru a kapitálu a taktiež slobodné poskytovanie služieb. Podstatnou výhodou členstva je voľný pohyb osôb, čo znamená, že ktorýkoľvek občan Slovenskej republiky bude môcť žiť v ktorejkoľvek členskej krajine EÚ, bude môcť voliť svojich zástupcov do Európskeho parlamentu a podieľať sa na rozvoji EÚ. Samozrejme, že náš vstup priláka aj podstatne viac investorov, ktorí budú ochotní vložiť svoj kapitál na Slovensko. Vôbec členstvo v EÚ vyvoláva u investorov väčšiu dôveryhodnosť a taktiež menšie riziko vloženia investícii. Podstatne viac získajú hlavne mladí ľudia, ktorým bude umožnené študovať v hociktorej členskej krajine. Pozitívom môže byť aj určitá snaha EÚ o udržanie ďalšieho rozvoja Slovenska, podpora a pomoc pri riešení či už ekonomických ale aj spoločenských problémov. Dokonca si dovolím tvrdiť, že to pre EÚ bude jeden z hlavných záujmov.
Bolo tu načrtnutých niekoľko plusov a mínusov vstupu do EÚ. Treba povedať, že pomer kladných stránok prevyšuje počet záporných. Jedno však musí byť jasné a to je, že dnes už Slovensko nemá inú možnosť ako orientáciu na EÚ a snahu vstúpiť do tohto spoločenstva v máji roku 2004. Myslím si, že nevstúpením v roku 2004, by Slovensko stratilo ďalších 5 až 10 rokov.
Platí heslo : Rokovať môžeme, vstúpiť musíme.