Keď sa európski spotrebitelia otriasli z prvého šoku, rozhodli sa utrácať takým istým tempom ako pred teroristickými útokmi. V najťažšej situácii sa ocitli spoločnosti spojené s cestovaním a turistickým ruchom, či dodávatelia luxusných tovarov. Maloobchodný predaj sa v Európe vrátil do normálneho stavu, teda k stavu pred 11. septembrom 2001.
V USA je to naopak. Maloobchodný predaj sa nachádza na najnižšej úrovni za posledných deväť rokov. V septembri sa znížil o 2,4 percenta v porovnaní so septembrom minulého roku. Nad hladinou bolo len niekoľko firiem, ktoré sú sieťami maloobchodného predaja, ako napríklad Wal-Mart-Stortes, ktorej tržby stúpli o 6,%. Mnohí ekonómovia tvrdia, že v USA sa začala recesia. V septembri tohto roku sa index spotrebiteľskej dôvery, ktorý meria Conference Board, dostal na najnižšiu úroveň za posledných päť rokov, teda na 97,6 bodu.
Očakávania, že výdavky spotrebiteľov prudko poklesnú aj v Európe sa zatiaľ nesplnili. Určité zníženie výdavkov sa v Európe očakávalo v súvislosti s predpoveďami celkového spomalenia ekonomického rastu. Niektoré vlády počítajú s nie najlepším vývojom ekonomiky. Rozpočet Francúzska počíta so zvýšením výdavkov vlády, ktoré budú stimulovať ekonomiku.
V súčasnosti je predčasné robiť akékoľvek závery, ktoré sa týkajú následkov teroristických útokov v septembri tohto roku. Situácia by sa mohla zhoršiť vďaka novým teroristickým útokom, alebo keby sa operácia v Afganistane premenila na klasickú vojnu, ktorá by sa dotkla susedných štátov. Rýchlosť spotreby sa v Európe a v USA výrazne neodlišuje od stavu pre septembrovými udalosťami.
Zvyčajne keď sa výskumné inštitúcie pýtajú spotrebiteľov na celkovú situáciu, hovoria o temných perspektívach. Ak sa ich niekto pýta na ich vlastnú finančnú situáciu, prejavujú dosť veľký optimizmus.
Nezamestnanosť v Európskej únii predstavuje 7,6 %. Pred rokom bola 8%. Podľa prepočtov analytikov organizácie Consensus Economics, výdavky spotrebiteľov vo Veľkej Británii budú stúpnu o 2, 6. Je to prepad oprpti tohtoročnému rastu o 3,5%. Je to však optimistickejšie ako 1,4% očakávaných v budúcom roku v USA.
Európania neprestali kupovať, hoci badať posun v štruktúre spotreby. Značne sa znížil počet cestujúcich, zvlášť tých, ktorí by chceli využiť leteckú dopravu a zvýšili sa predaje v obchodoch typu „Urob si sám“. Jednou z príčin nezmeneného postoja Európanov k spotrebe je menšie spomalenie ekonomického rastu v Europe ako v USA. Možno je to aj preto, lebo Európania vždy susedili s teroristami – baskickými, alebo írskymi teroristami, gréckymi ľavicovými radikálmi, alebo kosovskými albáncami.