Európska únia (EÚ) po týždňoch odmietania akejkoľvek priamej pomoci leteckým spoločnostiam pripustila, že taký krok bude môcť napokon urobiť, píše český internetový denník iDnes. Ústupok zahrnula do balíku návrhov, ktoré majú podporiť bezpečnosť leteckej dopravy a myšlienku „jednotného európskeho neba“.
„Predpokladá sa, že touto pomocou budú nahradené straty, ktoré spoločnosti utrpeli v priebehu prvých štyroch dní po atentátoch, keď vzdušný priestor nad USA uzavreli – a nič viac,“ snažila sa komisárka EÚ pre dopravu Loyola de Palacio minimalizovať ústupok. Pripustila však, že nemožno vylúčiť ďalšiu pomoc. Už teraz chce Únia rozšíriť záruky na poistné. Podľa nových plánov by mali štáty niesť dodatočné náklady na prudký rast leteckého poistenia až do konca decembra. Okrem toho navrhuje zriadiť pomocný fond, ktorý by kryl náklady na podobné situácie.
Ďalšiemu tlaku na dostatočnú štátnu pomoc chce komisia čeliť niekoľkými spôsobmi. Navrhne Spojeným štátom americkým rokovanie o „kódexe dobrého správania“, ktorý má vylúčiť konkurenčné znevýhodnenie leteckých spoločností v EÚ vzhľadom na amerických dopravcov, ktorí dostali štátnu pomoc vo výške 15 miliárd dolárov. Únia tiež zmierňuje pravidlá prenájmu stanovísk (takzvaných slotov) na letiskách. Podľa doterajších pravidiel, doteraz platilo, že pokiaľ ich spoločnosti nevyužijú aspoň na štyri pätiny, môžu o ne ďalší rok prísť.
Európska komisárka vyzvala členské krajiny, aby oznámili každý krok na pomoc leteckým spoločnostiam, aby ich Brusel mohol posúdiť. „Ak pôjde o štátnu pomoc, povieme nie,“ zdôraznila. Bez jasnej odpovede ponechala otázku, či je takou pomocou aj pôžička pre belgickú Sabenu. Tá kvôli odvráteniu krachu po zrútení Swissairu dostala od svojej vlády 125 miliónov belgických frankov (BEF). Proti tejto štátnej pomoci už teraz protestujú štyria európski konkurenti Sabeny.
Súčasná kritická situácia by podľa Loyoly de Palacio nemala zastaviť reštrukturalizáciu leteckého priemyslu v EÚ. Komisárka tvrdí, že v Únii je miesto pre „štyri či päť medzinárodných a niekoľko regionálnych spoločností“. To je oveľa menej ako v súčasnosti, keď má snáď každý štát svoju národnú leteckú spoločnosť. Pomoc im je súčasťou väčšieho balíku opatrení, ktorý majú budúci týždeň definitívne schváliť ministri dopravy.
K navrhovaným opatreniam patrí kontrola pošty, nákladu, nedoručených kufrov a príručnej batožiny, sprísnená kontrola prístupu do citlivých oblastí letísk a lietadiel a vypracovanie zoznamu predmetov, ktoré si pasažieri nebudú môcť vziať na palubu lietadiel. Tieto opatrenia sa budú týkať aj firiem mimo EÚ, ktorým budú pri nedodržaní smerníc odňaté letové práva a právo preletov, uzatvára iDnes.