Európska komisie chce značne ambicióznym spôsobom prebudovať štruktúru svojich externých vzťahov, posilniť reprezentácie v zahraničí, osobitne v juhovýchodnej Ázii, ktorá je z obchodného hľadiska pre EÚ čoraz významnejšia.
Jedným z cieľov je sformulovať a realizovať podstatne koherentnejšiu stratégiu pri pôsobení na ázijských špičkových politických predstaviteľov s tým, že EÚ urobí maximum pri otváraní svojho trhu, kam už teraz smeruje zhruba štvrtina exportu z juhovýchodnej Ázie. Ázijské podnikateľské, obchodné i politické špičky by však takisto mali urobiť čo možno najviac pri liberalizácii trhu napríklad v takých oblastiach, akým je povedzme sektor finančných služieb.
Iniciátorom novej stratégie je európsky komisár pre vonkajšie záležitosti Chris Patten. EÚ má momentálne zastúpenie v 123 štátoch sveta a v piatich medzinárodných organizáciách. Náklady na chod reprezentácií a zahraničných zastúpení predstavujú ročný objem 284 miliónov EUR (240 miliónov USD), pričom celkový ročný rozpočet rezortu, ktorý riadi Chris Patten, dosahuje 11,6 miliardy EUR.
Do roku 2002 vzniknú nové reprezentácie v Malajzii, Singapúre, Laose, Kambodži, Nepále a na Taiwane, ktorý ako budúci člen Svetovej obchodnej organizácie, má zohrávať špecifickú úlohu pri monitorovaní podmienok prístupu na ázijský trh.
Nové reprezentácie EÚ vzniknú aj v inej časti sveta – v Saudskej Arábii a v Spojených arabských emirátoch.
Tieto dve krajiny spoločne s Malajziou, Singapúrom a Taiwanom patria k 25 najväčším trhom, na ktoré smeruje export z Európskej únie.