Cielom brožúry Etický kódex podnikania, ktorú v pondelok prezentovali predstavitelia Akcnej komisie USA-EÚ-Slovensko, Slovenská spolocnost pre zahranicnú politiku (SFPA) a Centrum pre strategické a medzinárodné štúdie (CSCI), je pomôct slovenským podnikatelom pri zavádzaní etiky do ich každodennej praxe. Ako na tlacovej besede uviedol riaditel Akcnej komisie George W. Handy, brožúra sa zameriava na vytváranie spravodlivého, transparentného a konkurencného podnikatelského prostredia, ktoré nebude tolerovat korupcné praktiky.
Obsahovým základom brožúry sú existujúce etické kódexy niektorých slovenských a zahranicných firiem, ktoré rozšírila kancelária pri Americkom odbore obchodu pre východnú Európu, Rusko a nezávislé štáty o „Základné pravidlá správania v rámci podnikania“. „Medzi firmy, ktoré majú etický kódex v praxi zavedený patrí aj bratislavský Slovnaft. „Velmi sa nám osvedcila etická poradna, kde zamestnanci dostanú bez obáv odpoved na všetky svoje otázky a môžu sa otvorenie vyjadrit ku všetkým problémom,“ skonštatoval námestník pre ludské zdroje Slovnaftu Ján Kavec. Podla neho však nemožno ocakávat, že samotný kódex prinesie v podniku výrazné zmeny. „Dôležitá je jeho implementácia a hlavne podpora zo strany manažmentu,“ uzavrel Kavec.
Ako dalej uviedla prezidentka Transparency International Slovensko Emília Sicáková-Beblavá, podla marcového prieskumu, uskutocneného agentúrou Focus až 72 % podnikatelských subjektov na Slovensku nemá zavedené žiadne protikorupcné mechanizmy a ani o tom v budúcnosti neuvažuje.
Brožúra Etický kódex podnikania sa tvorila na workshopoch v USA a na Slovensku, pod záštitou Akcnej komisie USA-EÚ-Slovensko, SFPA, CSCI a za úcasti významných slovenských a zahranicných firiem.