Akcie Intershop Communications, ktorý mal ešte donedávna ambície byť najväčším producentom softvérového vybavenia pre e-commerce, poklesli na frankfurtskej technologickej burze Neuer Markt o ďalších 20%. Takisto sa potvrdilo, predaj Intershop Communications sa zníži ku koncu prvého štvrťroku zhruba o tretinu.
Takýto vývoj podľa analýzy Deutsche Bank znamená, že Intershop je nielen vo vážnej kríze, ale aktuálne sú dokonca aj obavy z jeho ďalšej podnikateľskej nezávislosti.
Táto spoločnosť bola kedysi „hviezdou“ na Neuer Markt a zosobňovala nemalé nádeje, že európska technologická firma sa môže stať dominantnou v globálnom rozsahu a najmä, presadiť sa aj na americkom trhu, čo sa ilustrovalo premiestnením vedenia firmy z Nemecka do Kalifornie v roku 1994.
Faktom ale zostáva, že akcie Intershop Communications, ktoré dosiahli pred rokom historické maximum, dnes stratili až 97% svojej hodnoty. V reči čísiel to znamená, že ak sa pred rokom jedna akcia obchodovala za 135,40 EUR, vykázala naposledy vo Frankfurte hodnotu iba 3,85 EUR.
Navyše musí čeliť obvineniam a pravdepodobne sa nevyhne ani súdnym sporom s akcionármi, respektíve s investormi, ktorí poukazujú na to, že Intershop úmyselne skresľoval hospodárske výsledky, respektíve neuvádzal reálny stav ekonomiky firmy.
Analýza Deutsche Bank ďalej pripomína, že takýto prudký pád vyvoláva naliehavú potrebu, aby domáci, prípadne zahraničný investor vstúpil do Intershop Communications – v opačnom prípade mu totiž hrozí zánik.
Spoločnosť zrejme najviac zaťažili enormné minuloročné marketingové náklady pri presadzovaní sa na americkom trhu a následne aj znížený dopyt po softvérových komponentoch pre elektronické obchodovanie.
Takto interpretuje celú situáciu výkonný riaditeľ Intershopu Stefan Schambach, ktorý najviac zvýrazňuje spomalenie americkej ekonomiky, ale aj predĺženie obchodných cyklov osobitne v USA a v Ázii.
Schambach ďalej dodal, že spoločnosť očakáva ku koncu prvého kvartálu 2001 zníženie predaja na úroveň 18-20 miliónov EUR, hoci predbežné odhady zo začiatku roka hovorili až o 30 miliónoch EUR. Intershop vykáže prevádzkovú stratu v objeme 33,4 milióna EUR, čo je porovnateľné s rovnakým ukazovateľom z posledného kvartálu predchádzajúceho roka.
Analytici navyše hovoria o tom, že spoločnosť bude musieť v priebehu niekoľkých mesiacov uvoľniť svoje rezervy vo výške 100 miliónov dolárov, a ak to neurobí, stane sa nelikvidnou.
Aj preto sa čoraz častejšie objavujú úvahy o silnom zahraničnom investorovi, ktorý by bol schopný garantovať plán radikálnej reštrukturalizácie.
K určitým opatreniam už došlo – začala sa redukcia pracovných miest a prijali sa úsporné opatrenia v nákladových položkách. Intershop tiež hľadá nové distribučné kanály. Pripravuje aj zásadnejšiu revíziu firemnej stratégie, ktorá má spočívať v tom, že dôjde k čiastočnému prechodu na vývoj produktov nepriameho obchodovania, čo vyvolá v krátkodobom časovom horizonte spomalenie v oblasti on-line biznisu, no z dlhodobejšieho pohľadu môže vrátiť Intershopu pôvodnú profitabilitu.
V inej strategickej pozícii je ázijská telekomunikačná a internetová skupina Pacific Century Cyberworks so sídlom v Hong Kongu, ktorá chce vo svojej elektronickej zákazníckej divízii dosiahnuť zásadný obrat v priebehu štyroch rokoch. Celkový obrat má v tejto časovej perióde dosiahnuť 3 miliardy dolárov.
Šéf firmy Richard Li bol vždy majstrom prognóz a vízií. Jeho ciele sú ambiciózne, no preverí ich až budúcnosť.