Ďalším dôkazom, že v mnohých významných ekonomikách sveta dochádza k oživeniu, je najnovší prieskum Vyhliadky globálneho biznisu (Global Business Outlook) spoločnosti KPMG, ktorý už tretí raz za sebou ukazuje zdravý optimizmus pri kľúčových meradlách ako sú podnikateľské aktivity, výnosy a zisky.
Prieskum, ktorý zostavila výskumná spoločnosť Markit pre KPMG International, vychádza z čistej bilancie, kde sa percento respondentov, ktorí vnímajú vyhliadky svojej spoločnosti na nasledujúcich 12 mesiacov pesimistickejšie, odpočíta od percenta respondentov, ktorí sa do budúcnosti pozerajú optimistickejšie.
Čistá bilancia globálnej podnikateľskej aktivity vo výrobe predstavuje +50,9 (zvýšenie z +42,9), zatiaľ čo ekvivalentný údaj v sektore služieb je +44 (mierny pokles oproti +46,5 z predchádzajúceho prieskumu, ale stále veľmi optimistický). To znamená, že solídna väčšina respondentov verí, že ich podnik v nasledujúcich 12 mesiacoch zvýši svoju činnosť.
Vyhliadky zlepšených výnosov z podnikania sú podobne priaznivé, s čistou bilanciou +42,5 vo výrobe (nárast z +37,4) a +37,9 v službách (mierny pokles oproti predchádzajúcemu prieskumu s bilanciou +40,7). Taktiež výrazne rastie optimizmus týkajúci sa ziskov, kde bilancia predstavuje +35,3 vo výrobe (nárast z +32,1) a +35,5 v službách (v porovnaní s poslednou bilanciou +36,2).
Ak hlbšie analyzujeme väčšinu kľúčových ukazovateľov, zistíme, že podiel respondentov, ktorí nepredpokladajú v nasledujúcom roku žiadnu zmenu – a teda nemajú vplyv na čistú bilanciu – je približne 20-25 percent vo výrobe a asi 30 percent v sektore služieb. U respondentov, ktorí majú vyhranený názor jedným alebo druhým smerom, teraz optimisti prevažujú nad pesimistami v pomere až štyria alebo piati k jednému.
Alan Buckle, globálny vedúci pre poradenstvo spoločnosti KPMG, komentoval výsledky takto: “Vidíme tu dôkaz o skutočne výraznom oživení na mnohých kľúčových trhoch, ktoré bude určite pokračovať aspoň do jari 2011. Je však pravda, že sa k nemu dostávame z dosť nízkej základne, teda od dna, ktoré čísla v prieskume dosiahli koncom roka 2008. Avšak rozsah, v akom optimisti teraz prevažujú na pesimistami, nemožno ignorovať. Výsledky z krajín v zoskupení BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína) naozaj do istej miery zatieňujú ostatných – s výnimkou Spojených štátov amerických, ale aj keby sme vyňali čísla pre zoskupenie BRIC, inde by sme stále videli pomerne slušnú úroveň dôvery.”
“Takže zatiaľ to ide dobre. Až na niekoľko výnimiek, recesia minulý rok skončila a prieskum ukazuje pokračujúci rast v nasledujúcich dvanástich mesiacoch. Stále však existujú obavy. Skôr, ako budeme môcť pokojne spávať, v priebehu roka predovšetkým potrebujeme vidieť, ako sa oživenie prejaví na zamestnanosti a či naštartuje investície – kde zámery do určitej miery zaostávajú.”
Keď sa pozrieme na očakávania podnikateľskej aktivity vo výrobe, krajiny zoskupenia BRIC sa môžu pochváliť čistou bilanciou +63,4, pričom Brazília vedie s ohromujúcou bilanciou +84,2. K číslam zoskupenia BRIC sa približujú len Spojené štáty (+65,7). Európsky priemer je +43,4, kde vyniká Spojené kráľovstvo s bilanciou +57,9. V sektore služieb optimizmus v zoskupení BRIC dosahuje +58,3, ktorému sa vyrovnajú Spojené štáty s bilanciou +60,3, zatiaľ čo Európa zaostáva s bilanciou +39,5. V súčasnej dobe je v Európe na čele Francúzsko, ktorého čistá bilancia je +52,4.
Vzostupný trend optimizmu je v súčasnosti evidentný aj z hľadiska predchádzajúcich troch prieskumov vyhliadok globálneho biznisu. Dôvera v podnikateľské aktivity v sektore služieb dosiahla historicky najnižšiu hodnotu v októbri 2008, kedy predstavovala -2,9 v Európe (čo naznačuje, že pesimisti boli vo väčšine) a +33,8 v zoskupení BRIC. Pokiaľ ide o výrobu, tá v januári 2009 klesla až na -10,2 v Európe a +3,6 v zoskupení BRIC. Tieto rekordne nízke čísla však ukazujú, že krajiny v zoskupení BRIC neboli nikdy tak nepriaznivo zasiahnuté ako ich náprotivky v Európe a mohli naštartovať svoje oživenie na silnejšom základe.
Je však jedna oblasť, v ktorej globálna dôvera predsa zostáva do určitej miery utlmená, a to sú vyhliadky ďalšej zamestnanosti. Je to ukazovateľ, v ktorom prevažujú neutrálni respondenti – teda tí, ktorí neočakávajú ani zvýšenie ani zníženie počtu zamestnancov. Títo respondenti predstavujú 53 percent vo výrobe resp. 60 percent v sektore služieb. Medzi tými, ktorí sa domnievajú, že pôjdu jedným alebo druhým smerom, teda zvýšia alebo znížia počet zamestnancov, čistá bilancia predstavuje len +17,1 (služby) resp. +14,6 (výroba), čo naznačuje, že podniky čakajú, kým sa oživenie ďalej upevní a až potom sa vrátia k prijímaniu nových zamestnancov.
Alan Buckle prišiel k tomuto záveru: “Keď sa pozerám na výsledky, mám pocit, že dochádza k oživeniu na troch úrovniach. Na najvyššej úrovni sú krajiny zoskupenia BRIC – plné sebadôvery, ktoré trápi len inflácia alebo otázky mimo ich hraníc, nad ktorými nemajú kontrolu. V druhej skupine sú opatrnejší optimisti, vrátane Spojených štátov a silnejších európskych krajín. Spojené štáty môžu byť do určitej miery vpredu, pokiaľ ide o skutočnú čistú bilanciu, ale mám pocit, že sa rovnako ako Európania obávajú, do akej miery je oživenie udržateľné a čo sa môže stať, keď stimulačné balíčky prestanú platiť alebo budú ukončené. V tretej skupine sú krajiny ako Grécko, kde chýba dôvera v podnikanie zo zrejmých dôvodov. Krajiny v tejto skupine vykazujú výsledky, ktoré do určitej miery zaostávajú za ostatnými, pričom slúžia ako užitočné poučenie pre ostatných, že v tejto citlivej etape oživenia sa nič nemôže považovať za samozrejmosť.”
Informácie o prieskume:
Global Business Outlook Survey (Prieskum vyhliadok globálneho biznisu) v celosvetovej oblasti výroby a služieb vykonáva spoločnosť Markit v mene KPMG, pričom vychádza z prieskumu u asi 11 000 výrobcov a poskytovateľov služieb, ktorí sú požiadaní o vyjadrenie svojich názorov na budúce podmienky biznisu. Správy sa vypracovávajú trikrát ročne, na základe údajov zozbieraných vo februári, júni a októbri.
Do prieskumu sú zahrnuté Spojené štáty americké, Japonsko, Nemecko, Spojené kráľovstvo, Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Írsko, Rakúsko*, Holandsko*, Grécko*, Česká republika*, Poľsko*, Brazília, Rusko, India a Čína. (*len výroba)
Záujem o používanie ekonomických prieskumov pre prognózovanie zlomových bodov v hospodárskych cykloch stále rastie, pričom prieskum KPMG Global Business Outlook Survey používa rovnakú metodológiu pre všetky krajiny zahrnuté v prieskume. Poskytuje jedinečný pohľad globálnych výrobcov a poskytovateľov služieb na budúce podmienky podnikania.
Metodológia prieskumu KPMG Global Business Outlook Survey je rovnaká vo všetkých krajinách, v ktorých Markit pôsobí. Cieľom tejto metodológie je zabezpečiť harmonizáciu údajov a je navrhnutá tak, aby umožnila priame porovnanie podnikateľských očakávaní v rôznych krajinách. Poskytuje tak významnú výhodu pre ekonomické prieskumy na celom svete, ako aj pre vlády aj širšiu podnikateľskú obec, ktoré sledujú vývoj výroby a služieb.
Zber údajov sa uskutočňuje na základe vyplňovania dotazníkov trikrát ročne v štvormesačných intervaloch. Používa sa kombinácia telefónu, faxu, Internetových stránok a emailu, pričom si respondenti môžu vybrať, ktorému mechanizmu dajú prednosť.
Prieskum KPMG Global Business Outlook Survey používa čisté bilancie, ktoré vyjadrujú stupeň budúceho optimizmu alebo pesimizmu pre každú premennú v prieskume. Tieto čisté bilancie sa pohybujú v rozpätí od -100 do 100, kde hodnota 0,0 znamená neutrálne vyhliadky na nasledujúcich dvanásť mesiacov. Hodnoty nad 0,0 naznačujú optimizmus spoločností, pokiaľ ide o vyhliadky na nasledujúcich dvanásť mesiacov, zatiaľ čo hodnoty nižšie ako 0,0 vyjadrujú pesimizmus. Hodnota čistej bilancie sa zistí odpočítaním percenta respondentov očakávajúcich zhoršenie/pokles v danej premennej za nasledujúcich dvanásť mesiacov od percenta respondentov, ktorí očakávajú zlepšenie/nárast.
Dotazníky sa zasielajú reprezentatívnej vzorke približne 11 000 výrobných podnikov a spoločností poskytujúcich služby v rámci globálnej ekonomiky v hore uvedených krajinách. Spoločnosti sa starostlivo vyberajú s cieľom zabezpečiť, aby vzorka v prieskume presne odrážala skutočnú štruktúru každej ekonomiky z hľadiska príspevku daného sektora k HDP, regionálnej distribúcie a veľkosti spoločnosti. Táto vzorka je základom prieskumu vyhliadok globálneho biznisu. Táto správa vychádza z odpovedí, ktoré poskytlo približne 6 200 firiem.
Markit je vedúca spoločnosť poskytujúca globálne finančné informácie a má viac ako 1400 zamestnancov. Spoločnosť poskytuje nezávislé údaje, odhady a sprostredkovanie obchodov vo všetkých triedach položiek za účelom zlepšenia prehľadnosti, zníženia rizika a zlepšenia prevádzkovej efektívnosti. K jej klientele patria najvýznamnejší inštitucionálni účastníci na finančných trhoch. Pre ďalšie informácie navštívte www.markit.com
Markit sa špecializuje za zostavovanie obchodných prieskumov a ekonomických indexov, vrátane série Indexu nákupných manažérov (Purchasing Managers’ Index; PMI), ktorá je teraz k dispozícii 26 krajinám a kľúčovým regiónom, vrátane Eurozóny a skupiny BRIC. Indexy PMI sa stali najostrejšie sledovanými obchodnými prieskumami na svete a sú pre svoju schopnosť poskytovať aktuálne, presné a často jedinečné mesačné ukazovatele ekonomických tendencií obľúbené u centrálnych bánk, finančných trhov a osôb rozhodujúcich o obchode.