Európska komisia (EK) zverejnila dnes zoznam 56 prioritných dopravných a vedeckých projektov, ktorých čo najskoršia realizácia má pomôcť oživiť hospodársky rast v EÚ. Medzi dopravnými projektmi sú tri, ktoré sa týkajú aj Slovenska.
Prvým projektom, zasahujúcim na Slovensko, je modernizácia železnice medzi Viedňou a Bratislavou v rámci železničnej linky Paríž-Bratislava. Projekt by sa mal začať v roku 2004 a skončiť v roku 2010, náklady naň sú 134 miliónov eur, čo je v prepočte asi 5,528 miliardy Sk.
Pri druhom projekte ide o modernizáciu železnice medzi poľskými Katovicami, Žilinou a Novým Mestom nad Váhom v rámci spojenia Gdansk-Varšava-Brno/Bratislava-Viedeň. Projekt sa začal už vlani, skončiť by sa mal v roku 2010 a náklady sú 1,33 miliardy eur, z toho z peňazí vyčlenených na transeurópske siete (TEN) pôjde 49 miliónov eur do roku 2006.
Tretím „slovenským“ projektom je vnútrozemská vodná cesta Viedeň-Bratislava v rámci prepojenia riek Rýn, Mohan a Dunaj. Projekt sa začne v roku 2006 a skončí v roku 2015, náklady sa odhadujú na 180 miliónov eur a z peňazí na TEN pôjde 5,6 milióna eur do roku 2006.
Všetky projekty týkajúce sa Slovenska zasahujú len do Bratislavy respektíve Žiliny a nijako neriešia hlavnú prioritu SR – prepojiť západnú časť krajiny s východnou. Medzi prioritné projekty sa nedostala cesta z Brna do Žiliny, ktorá bola na pôvodnom zozname.
Na realizáciu projektov bude možné použiť peniaze vyčlenené v EÚ na TEN do výšky 30 %. Na projekty TEN je ročne vyčlenených 700 miliónov eur. Ďalšie peniaze pôjdu zo štrukturálnych fondov a Kohézneho fondu, v prípade Slovenska a vstupujúcich krajín i z dobiehajúcich predvstupových programov (ISPA). Výhodné pôžičky v celkovej sume 50 miliárd eur ponúkla Európska investičná banka (EIB).
Komisia však chce vidieť aj výrazné zapojenie súkromného sektora do financovania projektov. Jej predseda Romano Prodi pred novinármi odhadol pomer verejných a súkromných financií na 60 ku 40.
Zoznam projektov s rýchlym začiatkom je súčasťou takzvanej iniciatívy oživenia hospodárskeho rastu v EÚ a mal by ho schváliť decembrový summit únie v Bruseli. Komisia dnes predložila 56 prioritných projektov, z ktorých 31 sa týka dopravy, 17 energetických sietí a 8 výskumu, rozvoja, inovácie a komunikačných technológií.
Do roku 2010 bude na realizáciu týchto projektov potrebné investovať 62 miliárd eur. EK verí, že tieto investície podporia ekonomický rast, zamestnanosť i konkurencieschopnosť európskej ekonomiky.
Komisia už začiatkom októbra predložila zoznam 29 dopravných priorít respektíve projektov v rámci transeurópskych sietí, ktoré sa skladali zo stovky podprojektov. Dnešný zoznam obsahuje 30 z týchto podprojektov a viaceré projekty v energetike, vede a výskume. Súčasťou zoznamu je tiež vybudovanie satelitného navigačného systému Galileo v hodnote 3,2 miliardy eur.
TASR prináša zoznam niektorých prioritných projektov z dnešného zoznamu EK: – Brennerský tunel medzi Rakúskom a Talianskom v rámci železnice
Berlín-Verona/Miláno-Neapol-Messina-Palermo – rýchloželeznica Liege – Kolín nad Rýnom – rýchloželeznica Lisabon/Porto – Madrid – železnica Budapešť-Ľubľana v rámci linky Lyon-Budapešt-ukrajinská
hranica – severský trojuholník – železničné tunely medzi Malmo a Štokholmom – modernizácia železnice Viedeň-Bratislava v rámci linky Paríž-
Štrasburg-Bratislava – vnútrozemská vodná cesta Viedeň-Bratislava v rámci prepojenia Rýna,
Dunaja a Mohanu – modernizácia železnice Katovice-Žilina-Nové Mesto n.Váhom v rámci
linky Gdansk-Varšava-Brno/Bratislava-Viedeň.