Okamžite po založení Diaľničnej spoločnosti, a. s., v 100-% vlastníctve štátu, ktoré minister dopravy SR Pavol Prokopovič očakáva v poslednom štvrťroku tohto roka, začne Európska investičná banka (EIB) rokovať s predstaviteľmi spoločnosti o poskytnutí úveru v objeme 17,5 až 19 miliárd Sk, ktoré sú potrebné na dostavbu diaľnice D1 po Žilinu.
EIB je pritom podľa Prokopoviča pripravená poskytnúť Diaľničnej spoločnosti spomínaný úver bez akejkoľvek štátnej garancie, požaduje však legislatívne zabezpečenie príjmov spoločnosti do výšky minimálne 50 % z poskytnutého úveru. Tie by podľa pripraveného zákona o Diaľničnej spoločnosti, ktorý je momentálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní, mali tvoriť predovšetkým príjmy zo spoplatnenia diaľnic, rýchlostných ciest a ciest 1. triedy, ako aj časť daní z palív, mazív a uhľovodíkov. Získaný úver by sa pritom podľa Prokopoviča nemal započítavať do štátneho dlhu.
„Dohodli sme sa, že spolu s EIB a zástupcami Ministerstva financií SR sa stretneme s predstaviteľmi Európskeho štatistického úradu Eurostat, od ktorého budeme požadovať, aby dal písomné stanovisko k tomu, že ručenie Diaľničnou spoločnosťou nebude predmetom zvyšovania štátneho dlhu SR,“ uviedol.
Banka zároveň podľa ministra súhlasila s flexibilnejším čerpaním poskytnutých úverových zdrojov v objeme 900 miliónov Sk, ktoré rezort plánuje použiť ešte tento rok, najmä na diaľničný úsek Vrtižer – Hričovské Podhradie.
Okrem spôsobu riešenia aktuálnych projektov sa SR s EIB dohodla aj na možnosti ďalšej spolupráce v oblasti financovania výstavby diaľnic s výhľadom do roku 2010. Disponibilné zdroje EIB patria totiž v súčasnosti k najlacnejším na trhu. Momentálne banka podľa ministra ponúka úvery približne za 4,6-% úrok.
Aktuálna koncepcia výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií ráta s ukončením výstavby diaľnice D1 najneskôr v roku 2010. Na výstavbe D1 by mal pritom od roku 2006 participovať i súkromný zahraničný kapitál, ktorý by mal kofinancovať 80 až 85 kilometrov v hodnote približne 64 miliárd Sk.