Prijatie eurosmernice PSD2, ktorá sa týka platobných služieb, bude na trhu predstavovať dlhodobý proces. “Neočakáva sa, že by smernica PSD2 znamenala okamžitý veľký tresk v sektore finančných služieb. Jej trhový dopad bude skôr postupný, ale nezvratný. Agilní hráči s ambíciou profitovať z možností ponúkaných PSD2 budú musieť investovať do budovania dôvery a všeobecného povedomia klientov o výhodách nových služieb, aby mohli ponúkané trhové príležitosti využiť,“ uviedol Petr Brich, riaditeľ PSD2 programu spoločnosti Deloitte Central Europe.
Väčšina bánk v regióne strednej a východnej Európy a aj v západnej Európe očakáva, že najväčší vplyv PSD2 bude citeľný o jeden až tri roky od dátumu jej účinnosti. Niektoré západoeurópske banky sú optimistickejšie a očakávajú, že vplyvy budú viditeľné už počas prvého roka, a to vďaka rozvinutejšiemu fintech sektoru v regióne. Aj na Slovensku začali platiť nové pravidlá, a to prostredníctvom novely zákona o platobných službách od 13. januára 2018.
V uplynulých mesiacoch analytici a médiá často označovali smernicu PSD2 ako prelomovú udalosť, ktorá prinesie rozsiahle a nezvratné zmeny na trh s finančnými službami. Spoločnosť Deloitte preto vykonala prieskum postoja európskych bánk k PSD2 medzi 90 bankami Európskej únie. Slovenské banky sú podľa Deloittu dostatočne pripravené na smernicu PSD2.
Očakáva sa, že smernica bude mať najväčší vplyv na retailové bankovníctvo, platobné služby a spotrebiteľské úvery. Mnoho bánk zvažuje spoluprácu s fintech spoločnosťami. Banky v regióne strednej a východnej Európy tiež deklarovali zvýšený záujem o partnerstvo s fintech hráčmi či inými tretími stranami. Podobne ako západoeurópske banky očakávajú, že PSD2 bude mať najväčší vplyv na retailový a SME segment. Za kľúčové príležitosti považujú oblasť platobných služieb a spotrebiteľské úvery.
Kým banky v strednej a východnej Európe majú väčšie obavy z nástupu fintech spoločností, západoeurópske banky sa domnievajú, že sú to práve veľké zavedené bankové subjekty, ktoré majú najvýhodnejšiu pozíciu, aby profitovali z výhod ponúkaných PSD2. Riziko ale podľa Deloittu vidia aj vo svojej novej digitálnej konkurencii. Prieskum však ukázal, že veľké technologické spoločnosti, ako je Google či Amazon, aj napriek ich preukázateľnej schopnosti zavádzať inovatívne platobné riešenia, nie sú príliš vnímané ako konkurencia.
Hoci zastúpenie digitálnych a mobilných kanálov rýchlo rastie, väčšina klientov bánk v strednej a východnej Európe stále využíva tradičné kanály. V regióne sa podľa Deloittu sformovali dve veľmi odlišné skupiny. Kým v Rumunsku a Bulharsku je podiel digitálnych bankových kanálov v priemere stále pod hranicou 20 %, rozvinutejšie digitálne trhy v Poľsku, Maďarsku, Českej republike a na Slovensku už dosahujú podiel až 70 %.
Viac ako 11 miliónov klientov v strednej a východnej Európe naďalej využíva služby pobočiek či internetového bankovníctva napriek vysokej penetrácii internetu a smart telefónov v mnohých krajinách. Ide o používateľov, ktorí by uprednostnili vykonávať všetky bankové činnosti online alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie, sú však nútení využiť pobočku alebo internetové bankovníctvo, pretože mnohé transakcie zatiaľ neboli bankami digitalizované, alebo nie sú v aplikácii mobilného bankovníctva podporované. To podľa Deloittu predstavuje jasnú príležitosť pre schopných PSD2 vyzývateľov na nadviazanie priameho zákazníckeho vzťahu.