ČLÁNOK




Do nákupu potravín smeruje viac ako pätina výdavkov slovenských domácností
9. októbra 2007

Do nákupu potravín smeruje viac ako pätina výdavkov slovenských domácností


Druhou najväčšou  položkou slovenských domácností boli náklady spojené s bývaním, ktorých podiel na konečnej spotrebe však v porovnaní s prvým polrokom 2006 klesol o 3 percentuálne body na 19 %.


Výdavky na potraviny a nealkoholické nápoje tvoria naďalej viac ako pätinu výdavkov slovenských domácností. Podľa údajov z polročnej správy Národnej banky Slovenska o menovom vývoji tvorili rovnako ako počas prvých šiestich mesiacov minulého roka 22 % konečnej spotreby domácností. Druhou najväčšou výdavkovou položkou slovenských domácností boli náklady spojené s bývaním, ktorých podiel na konečnej spotrebe však v porovnaní s prvým polrokom 2006 klesol o 3 percentuálne body na 19 %. Zhodne po 10 % tvorili výdavky na dopravu a rekreáciu a kultúru, 8-percentný podiel sa zaznamenal pri výdavkoch na nábytok, bytové vybavenie a údržbu ako aj na rozličné tovary a služby.


Celková konečná spotreba domácností pritom v prvom polroku tohto roka medziročne v stálych cenách vzrástla o 6,9 % a jej podiel na celkovom objeme hrubého domáceho produktu (HDP) dosiahol 54 %, čo bolo o 1,1 percentuálneho bodu menej ako v rovnakom obdobím pred rokom. „Vývoj konečnej spotreby ovplyvnil rast miezd i zamestnanosť, ako aj pokračujúce čerpanie úverových zdrojov,“ konštatovala centrálna banka. Podiel celkových pohľadávok peňažných finančných inštitúcií voči domácnostiam na ich konečnej spotrebe totiž stúpol z 23,4 % v prvom polroku 2006 na tohtoročných 27,2 %.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

10. 3. 2025

USD 1,085 0,001
CZK 24,957 0,059
GBP 0,838 0,002
HUF 399,450 0,170
CAD 1,564 0,008

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS