ČLÁNOK




Diaľnice sú bezpečnejšie
28. júla 2003

Uvažovať z finančných dôvodov o tom, či použiť na dlhé cesty diaľnicu, alebo nie, azda už ani nemá zmysel. Je pravda, že za vyšší komfort cestovania platíme, ale všetko sa nám vráti v nižšej spotrebe pohonných látok a najmä v ušetrenom čase, ktorý je na dovolenke

nenahraditeľný. Ak už sme však na diaľnici, musíme sa prispôsobiť zvyklostiam danej krajiny. Francúzsko, Taliansko, Španielsko, Slovinsko, Chorvátsko, Grécko a Bulharsko vyberá od motoristov poplatky za každý prejdený

kilometer. Systém mýtnic je dosť nepraktický,

pri veľkom návale často nestíhajú vyberať poplatky, a tak strácame čas čakaním.

Pre motoristov je bezpochyby pohodlnejší nálepkový systém, ktorý úplatňuje Česká republika, Rakúsko, Poľsko, Švajčiarsko a Maďarsko. Nálepka na čelnom skle nás opráv-

ňuje v stanovenom časovom limite využívať diaľnice v ľubovoľnom rozsahu. Okrem Švajčiarska si môžeme kúpiť nielen ročnú, ale aj podstatne lacnejšiu nálepku s kratšou lehotou platnosti, minimálne však sedem až

desať dní. Špecialitou Maďarska sú mýtom spoplatnené úseky diaľnic postavené zo súkromných investičných zdrojov. Voči motoristom sú najveľkorysejšie krajiny Beneluxu, Nemecko, Dánsko a Švédsko, kde sa za jazdu na diaľnici zatiaľ neplatí.

Nech sa už vydáme k Stredozemnému či Jadranskému moru, delí nás od nich mohutný alpský masív. Cestou máme na výber, buď absolvujeme náročnú cestu cez vysokohor-

ský priesmyk, plnú serpentín, alebo komfortný prejazd niektorým z tunelov.

Poplatky za tunel nie sú nízke, ale ak netúžime po prekrásnej vyhliadke, šetria nám palivo a najmä drahocenný čas. Tunel či most je teda v konečnom dôsledku nielen rýchlejší a podstatne bezpečnejší, ale aj lacnejší.

Po nedávnych tragických haváriách, pri ktorých v dôsledku požiarov prišli v alpských tuneloch o život desiatky ľudí, sa dnes už dá takmer s istotou povedať, že

sú bezpečné. Európske krajiny investovali do ich modernizácie obrovské finančné sumy. Len tunel pod Mont Blancom s dĺžkou 11,6 km pohltil investície vo výške takmer 13 miliárd korún. Disponuje najnovším evakuačným, signalizačným a poplašným systémom. Bezpečnosť a plynulosť jeho premávky stráži 120 kamier a 16 radarov. V tuneli je povolená maximálna rýchlosť 70 km/h a vodiči sú

povinní dodržiavať odstup najmenej 150 m. Cena jedného prejazdu je 25,60 eura, spiatočný poplatok má hodnotu 31,90 eura. Na pomedzí Švajčiarska a Talianska zaplatíme za tunel Grand San Bernardo v prepočte 18,2 eura, za Lotscher/Goppenstein 33 eur, na prejazd tých menších nám v krajine presných hodiniek stačí platná diaľničná nálepka. V susednom Rakúsku si neďaleko Innsbrucku skrátime cestu tunelmi Arlberg (9 eur), Reschen (bez poplatku), Brenner (7 eur) a Tauern Schleuse (13 eur). V juhovýchodnom Rakúsku zaplatíme za úsek vysokohorskej diaľnice Tauern 10 eur a za Bosruck-Gleinalm necelých 8 eur.

Po prechode rakúsko-slovinskej hranice čaká na dovolenkárov spoplatnený horský tunel Karavanky. Aj napriek tomu, že už leží v Slovinsku, dá sa prejazd ním bez problémov zaplatiť i európskou menou. Pripraviť si treba asi 6,50 eura. V Chorvátsku zaplatíme za prejazd tunelom pod horou Učka z Opatije do vnútrozemia Istrie 20 chorvátskych kún. Na ostrov Krk sa z pevniny dostanete trajektom, ale aj pohodlne mostom. Prejazd stojí 10 chorvátskych kún.


Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu

KURZY

30. 12. 2024

USD 1,044 0,001
CZK 25,226 0,025
GBP 0,830 0,001
HUF 411,530 0,080
CAD 1,504 0,003

SPOLUPRÁCA




SSDS

SAF

ReFIS