Deloitte analyzuje najvýznamnejšie trendy v oblasti technológií na rok 2009
Oddelenie TMT (technológie, médiá a telekomunikácie) spoločnosti Deloitte zverejnilo prognózy pre oblasť technológií na rok 2009, v ktorých predpovedá vzostup netbookov, väčšiu orientáciu na ekologické IT a rozmach generických značiek, pretože spoločnosti budú pravdepodobne v snahe znížiť náklady ochotnejšie vyskúšať lacnejšie, či neznačkové alternatívy
„Pre oblasť technológií prinesie rok 2009 náročné úlohy. Z roku 2009 však vzíde niekoľko jasných víťazov. Tohtoročné prognózy okrem iného označujú rok 2009 za prelomový pre netbooky, generické technologické značky a sociálne siete v rámci obchodných činností. Okrem toho očakávame, že spoločnosti si ešte viac uvedomia potrebu šetrenia energie. Z toho dôvodu sa môžu rozhodnúť outsourcovať spracovanie údajov do dátových centier, ktoré využívajú najnovšie a najefektívnejšie technológie. K spomínaným náročným úlohám bude patriť riešenie problémov vyplývajúcich z klesajúcich cien za digitálne uchovávanie dát, v dôsledku čoho sa zvýši riziko spojené so správou súborov. Okrem toho dôsledkom rastúceho dopytu po elektrickej energii bude zavádzanie technológií SmartGrid,“ uviedol Dariusz Nachyla, vedúci oddelenia TMT v Deloitte Central Europe.
Ohrozenie PC: nástup netbookov
V roku 2009 by mal potenciál netbookov narásť. Nové modely budú vybavené lepšími procesormi a zdokonalenými pevnými diskami. Aj keď netbooky majú dostatočný potenciál, aby mohli ohroziť PC a iné oblasti jednotlivých čiastkových sektorov, ďalšie výrazné príležitosti ponúka aj pozorný vývoj trhu a rozšírenie ponuky aplikácií. Spoločnosti pôsobiace v oblasti technológií by mali využiť lacné mikroprocesory v netbookoch s nízkou spotrebou energie, so systémami home-media, s digitálnymi videorekordérmi a hracími konzolami, ktoré budú využívať nové mikroprocesory. Bezdrôtové nosiče sa už začínajú používať na podporu netbookov ako spôsob zabezpečiť účastníkov bezdrôtového prenosu dát. A netbooky môžu administratívni pracovníci používať namiesto tradičných PC a dokonca môžu nahradiť aj schránky a PDA pracovníkov v teréne.
Racionálnosť ekologicky orientovanej a zoštíhlenej funkcie IT
V roku 2009 budú vyhliadky v energetike naďalej neisté a spoločnosti by mali zvážiť čo najviac alternatív, ako znížiť spotrebu. Jedným zo zdrojov okamžitých úspor sú dátové centrá. Ak sa dátové centrá nachádzajú v objektoch, ktoré boli pôvodne projektované na pobyt osôb, treba ich prerobiť tak, aby zohľadňovali potreby strojov, pretože aj nevhodne umiestnené klimatizačné prieduchy alebo nesprávne nasmerovaný prúd chladného vzduchu sú plytvaním energie. Viac spoločností zrejme zváži možnosť outsourcingu činností do dátových centier a používanie zariadení s najnovšími a najefektívnejšími technológiami. Optimálnym prístupom by však bolo jednoducho určiť maximálnu veľkosť dátových centier namiesto toho, aby sa uvažovalo o ich neúprosnej expanzii.
Generické značky začínajú byť „in“
„Značka, ktorá bola kedysi symbolom kvality, spoľahlivosti a dokonca atraktívnosti, môže pri súčasnom neistom vývoji ekonomiky vyjadrovať skôr extravaganciu. V roku 2009 budú spoločnosti pravdepodobne ochotnejšie vyskúšať lacnejšie, neznačkové alternatívy v snahe znížiť náklady. Podniky, ktoré zvažujú zmenu dodávateľa, by určite mali vypracovať strednodobú analýzu ekonomickej efektívnosti,“ uviedol Juan Carlos, partner spoločnosti Deloitte Slovensko pre odvetvie technológií.
Nadviazanie vzťahov s novými dodávateľmi môže od používateľov vyžadovať, aby sa naučili pracovať s novým rozhraním, čo môže spôsobiť zníženie produktivity práce. Výrobcovia technologických zariadení by mali zvážiť, ako sa vplyv obchodnej značky mení v podmienkach poklesu ekonomiky. Výrobcovia budú možno potrebovať vyvinúť nízkonákladové alebo generické značky. Luxusné značky sa však môžu jednoducho rozhodnúť znášať krátkodobý pokles tržieb, pretože zníženie cien by im mohlo v dlhodobom meradle poškodiť imidž.
Súbor prognóz na rok 2009 vychádzal z interných a externých informácií získaných z rozhovorov s klientmi členských firiem, z príspevkov 6 000 partnerov a manažérov, ktorí sa v členských firmách Deloitte špecializujú na oblasť technológií, médií a telekomunikácií a z rozhovorov s odvetvovými analytikmi a vedúcimi pracovníkmi z celého sveta.
V prípade záujmu o kompletné znenie štúdie navštívte stránku:
www.deloitte.com/sk/prognozy-technologie-2009.