Konsolidácia verejných financií zatiaľ nevytvára priestor pre ďalšie znižovanie daňového a odvodového zaťaženia v strednodobom horizonte. Vyplýva to z Aktualizovaného konvergenčného programu Slovenska na roky 2004 až 2010, ktorý vypracovalo Ministerstvo financií SR (MF). Zavedenie rovnej dane síce podľa MF znížilo marginálne daňové zaťaženie, relatívne vysoké sociálne odvody však naďalej vytvárajú pomerne veľkú daňovú priepasť medzi celkovými nákladmi na prácu a čistými príjmami zamestnanca po zdanení. „Zodpovedný prístup k otázke budúcich nákladov starnutia populácie však prakticky vylučuje dramatické zníženie sociálnych odvodov aj v dlhodobejšom horizonte,“ uvádza sa v správe.
Napriek tomu však Slovensko patrí medzi krajiny s najnižším celkovým daňovým zaťažením v Európskej únii i v Organizácii pre ekonomickú spoluprácu a rozvoj. „Reštrukturalizácia medzi daňami a odvodmi v rámci existujúceho zaťaženia sa však vylúčiť nedá,“ uvádza sa v aktualizovanom konvergenčnom programe, v ktorom sa oproti Konvergenčnému programu z mája 2004 uskutočnili len minimálne zmeny v strednodobom fiškálnom rámci. Cieľ znížiť deficit verejnej správy vrátane nákladov penzijnej reformy na 3 % hrubého domáceho produktu (HDP) do roku 2007 ostal nezmenený. Umožňuje to aj vývoj verejných financií v tomto roku 2004, ktorý je v súlade s rozpočtom na tento rok.
Tohtoročný deficit verejnej správy vypočítaný podľa metodiky ESA 95 by mal podľa posledných prepočtov MF dosiahnuť 3,8 % HDP. V budúcom roku by mal bez započítania nákladov dôchodkovej reformy klesnúť na 3,4 % HDP a v roku 2006 na 2,9 % HDP. V roku 2007 by mal deficit rozpočtu verejnej správy vyjadrený v európskej metodike dosiahnuť bez vplyvu zavedenia druhého piliera dôchodkového systému už len 1,9 % HDP. „Hlavnými zdrojmi konsolidácie bude vysoký rast ekonomiky a štrukturálne reformy,“ uvádza sa v aktualizovanom konvergenčnom programe.
Zavedenia druhého piliera dôchodkového systému by mali podľa posledných prepočtov MF zaťažiť verejné financie v budúcom roku nákladmi v objeme 0,4 % HDP, v roku 2006 by to malo byť 1 % HDP a v nasledujúcom roku 1,1 % HDP. Skutočná veľkosť výpadku zdrojov z dôvodu penzijnej reformy však bude závisieť od počtu poistencov, ktorí sa rozhodnú v roku 2005 a v prvej polovici 2006 participovať na kapitalizačnom pilieri.