Americká divízia spoločnosti DaimlerChrysler, ktorá je piatym najväčším výrobcom automobilov na svete, zaznamenala počas roka 2001 výrazné straty.
Tento fakt sa pripisuje recesii americkej ekonomiky a celkovým dôsledkom tragických udalostí, ktoré sa v USA udiali 11. septembra.
Firma zaznamenala v roku 2001 prevádzkové straty na úrovni 2,2 miliardy eur (1,93 miliardy USD), hoci v roku 2000 dosiahla zisk vo výške 531 miliónov eur a výhľad na rok 2001 sa v ziskových parametroch pohyboval na hladine 1,3 miliardy eur (1,1 miliardy USD).
Tento fakt poznačil aj prognózy hospodárskych výsledkov na tento rok – DaimlerChrysler by sa mal opäť dostať do „čiernych“ čísiel. Stanovený cieľ predstavuje 2,6 miliardy eur, čo je však hlboko pod hodnotou predchádzajúcich prognóz, ktoré sa pohybovali v rozpätí od 5,5 do 6,5 miliardy eur.
V roku 2002 možno očakávať ďalšie oslabenie na trhu s osobnými automobilmi a ľahkými nákladnými autami, najmä v rámci severoamerických operácií, mierne oslabenie dopytu sa v tomto segmente trhu predpovedá aj v západnej Európe a v Japonsku, uvádza sa vo včerajšom oficiálnom vyhlásení spoločnosti DaimlerChrysler.
Ďalej sa v ňom konštatuje, že je nevyhnutné zintenzívniť program reštrukturalizácie, ktorý sa jednoznačne orientuje na dosiahnutie objemu predaja v hodnotách porovnateľných s minulým obdobím.
Na ilustráciu – počas tohto roka sa predaj v USA odhaduje na 15 miliónov automobilov, hoci pôvodné úvahy sa pohybovali v hodnotách oscilujúcich okolo počtu 16 miliónov predaných vozidiel.
Divízia výroby nákladných automobilov Freightliner sa síce vyhla prepadu do „červených čísiel“, avšak aj tento segment je predmetom relevantných obáv.
Finančný riaditeľ tejto divízie Manfred Gentz totiž uviedol, že nevyhnutné reštrukturalizačné náklady budú podstatne vyššie v porovnaní s predchádzajúcimi kalkuláciami.
Jedinou „útechou“ sú výsledky divízie Mercedes Benz, ktorá zaznamenala zisk na úrovni 3 miliárd eur v porovnaní s 2,9 miliardami v roku 2000, hoci aj Mercedes zaznamenal v posledných troch mesiacoch roku 2001 pokles predaja zhruba o 20%.
Celá skupina DaimlerChrysler však v tomto roku predpokladá – vzhľadom na nepriaznivé trhové podmienky – pokles v predaji a návrat na úroveň roku 2000 očakáva v období, ktoré je ohraničené až rokom 2004.
V podobnej situácii je aj automobilka Ford.
Komplex výrobných hál v britskom Dagenhame včera definitívne prestal vyrábať automobily značky Ford. Model Fiesta bol posledným typom, ktorý opustil túto továreň.
V rámci reštrukturalizačného programu, ktorý sa po prvý raz zverejnil v máji 2000, sa v Dagenhame budú vyrábať dieselové motory a celý tento program podporia investičné náklady v objeme 340 miliónov libier, čo však inými slovami znamená aj to, že výroba automobilov sa po 71 rokoch definitívne zastavuje.
Toto rozhodnutie znamená, že o prácu príde 1100 zamestnancov, hoci ďalších 500 bude nutné prijať v súvislosti s prechodom na nový druh produkcie.
Časť z prepustených pracovníkov odchádza do predčasného dôchodku, časť získa alternatívne zamestnanie vo Forde, no ostatní stratia prácu z dôvodu nadbytočnosti.
Je smutné, že výroba automobilov sa končí, zdôraznil predseda správnej rady Fordu vo Veľkej Británii Ian Mc Allister. Na druhej strane však treba vidieť aj to, že v Dagenhame vznikne globálne centrum výroby dieselových motorov, čím sa vlastne začína nová éra, dodal doslova Mc Allister.
Najnovšie kroky sú súčasťou reštrukturalizačného programu, ktorého cieľom je zamedziť ďalším stratám v britských operáciách Fordu, ktoré ročne predstavovali v priemere 700 miliónov libier.
Značné straty vykazuje aj celá európska divízia Fordu, k čomu došlo v podstate po prvý raz za ostatných desať rokoch. Vedenie tejto americkej spoločnosti reagovalo tým, že zastaví výrobu v piatich továrňach a dovedna prepustí do konca tohto roka 35 000 zamestnancov, čo je asi 10% z jej celkovej kapacity ľudských zdrojov.
Na reštrukturalizáciu, ktorá sa prioritne orientuje aj na zefektívnenie severoamerických operácií Fordu, sa dovedna vynaloží 4 miliardy dolárov.
Zastavenie výroby automobilov v Dagenhame ostro kritizujú odbory, ktoré tvrdia, že toto rozhodnutie je neospravedlniteľné. Dagenham v Essexe patril medzi najväčšie produkčné centrá v celej Európe a zároveň bol aj kľúčovým miestom britského automobilového priemyslu. Vyrobilo sa v ňom 11 miliónov áut, vrátane takzvaných „kultových modelov“, akými sú Ford Prefect, Cortina a Sierra.
Ratingová agentúra Standard & Poor´s presunula Ford zo stabilného do negatívneho pásma.
Akcie DaimlerChrysler sa však včera obchodovali na úrovni 41,6 eur/akcia, čo predstavuje nárast v porovnaní s utorkom o 2,16%.